Bude stačit jediný den a Česko se rázem stane mnohem atraktivnějším státem pro investory než dosud.

Vábničku na peníze zahraničních firem obsahuje návrh ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM), který vládě hodlá přednést změnu značení tuzemských dálnic a rychlostních silnic. Pokud vláda a poté i parlament jeho návrhy schválí, mohlo by už příští rok přibýt v jediném okamžiku v tuzemsku 300 kilometrů nových dálnic (mapa ZDE).

Česká republika by si náhle výrazně polepšila v žebříčcích porovnávajících dopravu. V mezinárodních srovnáních totiž délka dálniční sítě patří k důležitým kritériím vyspělosti země.

„Opatření by mělo přinést příjemný efekt pro českou ekonomiku,“ potvrdil serveru IHNED.cz ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM).

Vyšší rychlost

Ministerstvo dopravy navrhuje zvýšit rychlost vybraných silnicích na 110 km/hod.

Jsou to:

• I/7 Chomutov – Křimov
• I/11 Ostrava – Šenov
• I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
• I/13 Karlovy Vary – Ostrov
• I/13 Most – Bílina
• I/13 Bílina – Teplice
• I/14 Liberec – Kunratice
• I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek
• I/20 Plzeň, přivaděč k D5
• I/23 Brno, Pražská radiála
• I/26 Plzeň, přivaděče k D5
• I/27 Plzeň-Sukova – Dobřany
• I/34 České Budějovice – Lišov
• I/35 Liberec – Bílý Kostel
• I/35 Olomouc – Křelov
• I/37 Hradec Králové – Pardubice
• I/38 Jihlava, přivaděč k D1
• I/43 Brno, Svitavská radiála
• I/44 Postřelmov, obchvat
• I/48 Nový Jičín – Příbor
• I/48 Český Těšín, obchvat
• I/50 Brno, Olomoucká radiála
• I/56 Prodloužená Místecká
• I/57 Semetín – Jablůnka

Na návrhu pracovali jeho lidé posledního téměř půl roku a ministr jej chce co nejdříve předložit kolegům na vládě.
Dobešův návrh počítá s tím, že se současné rychlostní silnice přejmenují na dálnice. Typově jde například o R10 z Prahy kolem Mladé Boleslavi do Turnova. Anebo třeba R35 z Mohelnice do Olomouce.

„Tyto silnice mají parametry vyhovující komunikacím dálničního typu, ale v mezinárodních autoatlasech nejsou dosud uváděny jako dálnice. Přeznačením se zvýší naše konkurenceschopnost,“ dodal Dobeš.

"Pokud je navrhovaný krok reálný a skutečně se podaří prosadit, může to Česku v mezinárodní konkurenci pomoci. Pro investory je infrastruktura jedním z klíčových faktorů při rozhodování," řekl viceprezident pro hospodářskou politiku Svazu průmyslu a dopravy České republiky Radek Špicar.

Z 90 km/h na 110 km/h

Kromě změny rychlostních silnic na dálnice počítá ministerský návrh také s tím, že rychlostní silnice jako mezistupeň mezi dálnicemi a silnicemi I. třídy z map úplně zmizí.

Pod kategorií dálnice budou rovnou silnice I. třídy a z nich úředníci vyberou ty, na nichž se bude moci jezdit o 20 km/h rychleji - místo 90km/h bude povoleno 110 km/h. Půjde o "silnice pro motorová vozidla" a ministerstvo si chce fungování ověřit na pilotním projektu - tím bude nový úsek I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

„Vybrané silnice I. třídy budou koncipovány jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí I. třídy a dálnicí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

"Ty silnice svými parametry splňují podmínky k tomu, aby se tam rychlost zvýšila," uvedl už dříve pro IHNED.cz šéf dopravní policie Leoš Tržil.

mapa d lnic

Související