Švédský nábytkářský koncern IKEA vytváří své katalogy s pomocí trojrozměrných grafických modelů. Znamená to, že mnohdy například celý obývací pokoj, podle kterého si lidé zařídí ten svůj, ve skutečnosti vůbec neexistuje a vytvořil jej pouze zručný grafik.

Inofrmoval o tom ve svém článku americký server Wall Street Journal.

Většina nábytku a dalšího zařízení v katalogu je jednoduše soustavou pixelů a polygonů poskládaných na počítači do sebe. Nábytkářský obr po desítky let vkládal více než dvě třetiny svého rozpočtu do budování a vybavování kopií bytů a domů, které jsou na fotkách bezchybně nasvíceny a pečlivě naaranžovány.

Dnešním cílem koncernu je ale držet na uzdě výdaje, a přesto podpořit produkci. Proto se zřekl reálných reklam a začal vkládat peníze do práce grafiků.

Proto 12 procent letos zobrazovaných produktů na webu, v katalogu a dalších brožurách pochází z virtuálního světa. Příští rok by se dokonce měl podíl zvýšit až na čtvrtinu.

"Je to chytrý způsob šetření," řekla pro Wall Street Journal hlavní fotografka švédské firmy Anneli Sjorgenová.

Dnes mohou být celé kuchyně, koupelny či jiné pokoje zachyceny bez použití jediného fotoaparátu. Navíc to umožňuje jednoduše manipulovat s obrázky, které uvidí čtenáři v různých zemích světa.

V Americe například mají radši temnější odstíny dřeva. "Japonci třeba mají, podobně jako Skandinávci nejradši světlejší odstíny," dodala Sjorgenová. Na počítači stačí takovou změnu udělat několika kliknutími.

IKEA nechce zveřejňovat, kolik peněz přesně tímto opatřením ušetří. V plánu má ale snižování cen jako každý rok.

Aby mohla zároveň zvyšovat tržby, musí šetřit jinde. A daří se jí to. V roce 2011 například firma spočítala tržby na jednoho zaměstnance přes 22 tisíc eur (kolem 600 tisíc korun), což bylo o 10 procent více než v roce 2009.

Ačkoliv je společnost známá především svým sériovým jednoduše sestavitelným nábytkem, už dlouho je i vydavatelským obrem.

Děkovat za to může zakladateli firmy Ingvaru Kampradovi, který v roce 1951 rozšířil své aktivity v prodeji vánočních dekorací, kuličkových per a ptačího zobu také na katalogový nábytek.

Jedno z největších fotografických studií v Evropě mění způsob práce

V letošním roce plánuje IKEA vydat přes 200 milionů katalogů. To je dvakrát víc, než je očekávaný počet nových vydání Bible. Katalog bude vydávat v 62 různých verzích v 43 zemích světa.

Výroba katalogu trvá kolem deseti měsíců. Doposud se IKEA spoléhala pouze na fotografické studio.
To patří k největším v Evropě - zabírá plochu skoro jednoho hektaru a zaměstnává skoro 300 lidí, mimo jiné tesaře či interiérové designéry.

Ve stejné budově dnes ale má základnu tým grafiků, který se stará o vytváření katalogových imitací.
Kvůli nedostatku kvalifikovaných lidí spolupracuje švédská firma s fotografickými školami na výuce grafických dovedností.

Své fotografy pak trénuje ve schopnosti pracovat se scénami bez fotoaparátů. Firma se snaží všechny stávající zaměstnance studia rekvalifikovat pro práci s trojrozměrnými modely.

"U klasické fotografie člověka omezují čtyři stěny. Postavíme kuchyni během týdne či dvou a pak ji hned pracně zrušíme, aby uvolnila místo ložnici," vysvětlila Sjorgenová s tím, že mají ve studiu navíc čím dál méně místa.

I počítačový proces má ale mouchy. Když chtějí grafici vytvořit modely lidí, vypadají jako duchové. Těžko se také vytvářejí napodobeniny jídla nebo textilií.

Počítačové modely vypadají mnohdy příliš uměle a dokonaleji než skutečnost, proto musejí grafikům radit také tesaři. Ví totiž lépe, kam a jak přidat dojem opotřebování, například rýhy v dřevě.

IKEA začala koketovat s trojrozměrnými modely v roce 2005 díky třem stážistům, kteří studovali počítačovou grafiku. Tehdy jim trvalo rok, než vytvořili věrnou kopii malé dřevěné židle bez použití fotoaparátu.

Hned v katalogu pro rok 2006 se tato židle objevila. IKEA potřebovala zjistit, jestli někdo z uživatelů přijde na to, že není pravá. Nikdo si toho nevšiml.

Na zpravodajském portálu Wall Street Journal si čtenáři mohou vyzkoušet, jestli poznají pravou fotografii od počítačového modelu.

Související