První pracovní zářijový den ukázal, že Praha byla nakonec připravena na změny v MHD, které radní schválili před prázdninami, a jimiž chtějí ušetřit. Očekávaný chaos nenastal. Změny obhajoval v rozhovoru se čtenáři náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek.

"Změny v MHD se připravují zhruba 6 let. Teoreticky je možná změna kdykoli, ale 1. září se každý rok po prázdninách stejně mění jízdní řád," vysvětlil s tím, že lidé jsou tak na změny zvyklí a jiné datum by přineslo více zmatků.

Sám radní zdůraznil, že do práce jel tramvají i on.

"Dnes ráno jsem do práce s potěšením přijel linkou č. 17," uvedl při diskuzi se čtenáři Nosek.

Pražskou hromadnou dopravu považuje za velmi úspěšnou. "Vzhledem k tomu, že systém MHD je jeden z nejlepších a nejpropracovanějších v Evropě, dostáváme se na poměr cena/výkon na absolutní špičku pro cestujícího. A to nejen v Evropě," odpověděl čtenáři na otázku, zda kritizovaný projekt Opencard, který stál zhruba miliardu, nestál příliš.

Úpravy hromadné dopravy budou podle Noska pokračovat například stavbou metra D, která se nyní připravuje po projekční stránce, nebo rehabilitací tramvají v centru.

"Připravujeme ve spolupráci se železnicí vyšší zapojení příměstských vlaků do systému MHD, výstavbu nových zastávek a P+R parkovišť podél železnice," dodal Nosek.

Názory, že nové změny uškodí automobilové dopravě, odmítá. "Jeden autobus odveze 60-90 lidí. Jeden automobil 4. Bohužel Praha není nafukovací a musíme preferovat MHD před individuální dopravou," vysvětlil Nosek.

Změnami v linkovém spojení chce dopravní podnik uspořit až 406 milionů korun. Podle expertů z Dopravní fakulty ČVUT, kteří vypracovali oponentní posudek, je ale částka uměle nafouknutá.

Šetření ale podle Noska nebylo hlavním důvodem, které ke změnám vedly. Cílem je přizpůsobení dopravy požadavkům cestujících. "Je to optimalizace, nejsou to škrty, ale to už nikomu nevysvětlíme," tvrdí.

Městská hromadná doprava funguje bez významnějších úprav od osmdesátých let. Konkrétně od roku 1985, kdy se otevřela trasa metra B.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
coco
Kdo a jak často kontroluje, že DP vypraví všechny spoje podle jízdního řádu? Mám podezření, že zejména na frekventovaných linkách k "vynechávání" poslední dobou docházelo a koncentrací spojů na metrobusy apod. k tomu bude docházet ještě častěji, přičemž cestující nemá šanci to prokázat. Ale o to vám jde, ne?
Dobrý den, zdravím všechny přítomné. Všechny dopravní prostředky dopravního podniku kontroluje ROPID a případné výpadky jsou sankcionovány.
Josef Nosek
Petr J.
Pane Nosku, postupujete ve své nové funkci stejně neprůhledně jako na radnici P8, kde jste se spolustraníky bez výběrového řízení prosadili stavbu nové radnice? Jak jsem se dočetl máte zálusk i na funkci primátora. Budete lepší než Bém, který Prahu zprivatizoval? Podle Vašich posledních kroků např. v otázce DPP si myslím, že budete jeho důstojným nástupcem...
Stavba nové radnice proběhla po řádném výběrovém řízení. Bylo přezkoumáno i Úřadem pro kontrolu hospodářské soutěže.
Josef Nosek
P.Klepke
Pane Nosku, můžete mi laskavě říci, zda jste se vy osobně někdy setkal s panem Romanem Janouškem? Děkuji
Pokud si pamatuji tak jednou v životě, cca před 4 lety při společenské akci.
Josef Nosek
Karel
Jezdíte MHD nebo máte auto a před kanceláří vyhrazené parkovací místečko? Máte opencard nebo jezdíte na lístky? Platíte jí ze svého nebo máte režijku?
Dnes ráno jsem do práce s potěšením přijel linkou č. 17. Speciální ani vyhražené místo pouze pro sebe nemám. Opencard platím ze svého, ale dnes jsem si koupil lístek, nestihl jsem ji nabít.
Josef Nosek
Tomas
Jak casto cestujete MHD behem tydne?
Jak kdy, přes prázdniny jsem jezdil víc autem.
Josef Nosek
Radim
Pane náměstku, řekněte mi, kdo konkrétně bude vyhodnocovat připomínky cestujících a odborníku k nově nastavenému modelu? Bojím se, že to bude společnost Ropid, která změnu připravila, a tudíž nemůže být v tomto objektivní.
Za vyhodnocení bude zodpovědný skutečně ROPID, ale bude ho provádět ve spolupráci s městskými částmi a dopravním podnikem.
Josef Nosek
Otakar Hybner
Dobrý den, proč jste na zavedení změn v MHD tak spěchal? Proč jste panu primátorovi říkal, že není prosincový termín změny jízdních řádů? A jak se Vám novou (metropolitní) MHD jezdí? Nebo snad jezdíte na kole? Děkuji, občan Prahy.
Změny v MHD se připravují zhruba 6 let. Teoreticky je možná změna kdykoli, ale 1. září se každý rok po prázdninách stejně mění jízdní řád. Lidé jsou na to tak zvyklí a dělat změnu jindy v roce by přineslo víc zmatků.
Josef Nosek
Disgriminace, arogance
Rád bych se pana Noska zeptal, zda si uvědomuje, že marketingová kampaň ohledně změn v dopravě je poměrně diskriminační. Evidentě cílena jen na mladou a produktivní cílovou skupinu - odkazy na facebook, internet...Řekl bych že většina těch co jezdí mhd se k těmto kanálům vůbec nedostane. Na okraj: ta kampaň je navíc strašně arogantní. Na plakátech na zastávce by měli být přesné informace a ne rozjásané hlášky kreativců. V podstatě se všem cestujícím vysmíváte do obličeje. No dobrá. Kéž bychom si tuhle aroganci zapamatovali.
Kampaň je cílená tak, aby všichni věděli, že se chystá změna. Proto byla možná i mírně provokativní. Na každém materiálu a všech letácích bylo číslo na bezplatnou infolinku, aby i ti, kteří nemají přístup k internetu, si mohli hodnověrné informace obstarat.
Josef Nosek
eva
Dobrý den, můžete shrnout hlavní kritéria optimalizace? Můžete udat alespoň u některých jejich hodnoty před/po změně a relativní zlepšení sledovaného kritéria? Kde je možné se seznámit s celým materiálem a s oponentním posudkem? Děkuji.
Hlavní motiv je změna života v hlavním městě. Smíchov a Karlín už nejsou poloprůmyslové čtvrti, staly se z nich nádherné části města, Černý most a Chodov už nejsou jen sídliště, kde se přespává. Chyba nebyla v zavedení nového systému 1. září 2012, ale že nebyl zaveden 1. září 1999. O podrobné materiály ke změnám požádejte, prosím, ROPID - www.ropid.cz.
Josef Nosek
Pavel Štros
Vážený pane náměstku, domnívám se, že nový semafor na konci Nuselského mostu se velmi osvědčil, protože v Legerově ulici zřetelně ubylo stojících aut a najíždění do ní z postranních ulic je teď mnohem bezpečnější. Máte stejné poznatky a zůstane semafor v provozu ? Pavel Štros obč. sdružení Civitas Nova
Nový semafor bude zprovozněn do trvalého užívání až s otevřením tunelového komplexu Blanka. Provoz o prázdninách odpovídá zhruba provozu právě po otevření Blanky. Potěším Vás, po otevření Blanky přibudou semafory včetně přechodů pro chodce podél celé ulice 5. května.
Josef Nosek
Karel Jánský
Dobrý den, se zajmem jsem sledoval situaci v pražské ODS při dění okolo dopravního podniku. Chtěl jsem se zeptat, bere ještě pana primátora někdo vážně nebo už je to pouze taková tolerovaná/trpěná "postavička do jazzu"? Díky Karel
Názorové rozdíly nejsou v osobní rovině, jedná se o věcnou debatu.
Josef Nosek
Tereza
Uvědomujete si vůbec, jak jste znepříjemnili, ne-li znemožnili cestování lidem handicapovaným, starším, matkám s kočárky? Změnou trasy linky č.6 je přerušeno přímé spojení části obyvatel se zdravotnickými zařízeními na Karlově náměstí, na druhou stranu pak s nádaržím Vršovice. Zkuste si s berlema, atd..(viz výše) přestupovat na I.P.Pavlova! Jel jste vůbec někdy MHD?
Mrzí mě, pokud máte takovou zkušenost. Dopravní nabídka v Bělehradské ul. zůstala stejná, neboť byla posílena linka 11 a tím se odstranil nevhodný rozdělený nástup linek 6 a 11 na I. P. Pavlova směrem do Nuslí. Zároveň nám to umožnilo posílit oblast Michle a Albertova, kde docházelo k přetížení tramvají. Také se tím zvýšila průjezdnost tramvajové dopravy v Ječné ulici.
Josef Nosek
Tituse
Dobry den, rad bych se Vas zeptal touto cestou proc byla zrusena linka 106 z Kavkazke do nadrazi Blanik. Autobus jezdil pres Brumlovku a bylo to nejrychlejsi spojeni z Vrsovic }cca 10-15minut{. Kort ted kdyz je uzavrena ulice Hadovita. Kdyz uz jste planovaly jeho zruseni nemohlo nekoho napdanou,ze tento autobus je momentalne treba a zrusit ho,az v listopadu kdy bude Hadovita prujezdna? Jenom pro vasi informaci momentalne z Vrsovic jede akorat autobus 124 ktery jede pres Pankrac na Budejovickou pak se musi prestupovat na dalsi na Brumlovku a 139 ktery jede pres Sporilov na Kacerov. Rano tento spoj jede ze Zastavky Cechovo namesti 30minut odpoledne je to mnohem horsi cca 45.Coz mi prijde neunosne kdyz pesky se to da ujit za 20minut... dekuji za odpoved.
Situace v oblasti Nuslí je v současné době komplikovaná uzavírkou Michelské ulice. Po jejím otevření bude spojení Vršovic s Novodvorskou zajištěno linkou 139, která je od dnešního dne v ranní špičce posílena. Samozřejmě v provozu zůstane ve Vršovicích i linka 124.
Josef Nosek
Gablenz
Pražská MHD by potřebovala trochu víc než tuto tzv. reformu (namátkou jen rehabilitace tramvají v centru, dotažení linek z dnes nevyhovujících konečných - Lehovec, Hostivař, rehabilitace vlakové příměstské dopravy, trolejbusy apod.). Nicméně bych se chtěl zeptat, kdy vedení MHMP - zejména pražské ODS přizná že obelhalo veřejnost nesmyslným protažením metra A do Motola (torzo tzv. chalupoidy), které se zdaleka nemůže vyplatit a vyčerpalo tím na dlouhá léta prostředky pro mnohem potřebnější trasu D. Děkuji
Metro D se připravuje po projekční stránce, také rehabilitace tramvají v centru. Připravujeme ve spolupráci se železnicí vyšší zapojení příměstských vlaků do systému MHD, výstavbu nových zastávek a P+R parkovišť podél železnice.
Josef Nosek
Milan
Dobry den, smyslem cele teto zmeny MHD jsou pry usporne duvody. Mam sice ekonomicke vzdelani, ale porad nemuzu prijit na to jak se usetri rozdelenim linky 217 na linky 191 a 143. Linka 191 prijede na ze Smichova na Strahov, zmeni se na 143, lidi vystoupi, pak zase nasoutpi a jede se dal do Dejvic. Dekuji za odpoved
Jde o systémovou změnu MHD, jejímž primárním účelem nejsou úspory, jsou jejím příjemným doplňkem.
Josef Nosek
Václav
Dobrý den, když jsou změnv MHD tak přínosné, proč bylo nutné je před radnicemi městských částí tajit a posléze zcela ignorovat jejich připomínky, bez ohledu na relevanci?
Připomínky městských částí nebyly ignorovány, změny jsou průběžně připravovány 6 let. Právě na základě požadavků městských částí a cestujících. Děkuji za Vaše dotazy a přeji příjemný den!
Josef Nosek
Moulisová
Dobrý den, byla bych ráda, kdybyste mně odpověděli, z jakého důvodu jsou osvětlená čísla linek na autobusech nyní ještě osvětleně orámována. Tato úprava ztěžuje identifikaci čísla autobusu na dálku (snižuje jejich rozpoznatelnost) a nemá tedy nejen pozitivní význam, ale právě naopak. Proč se to zavedlo a kolik tato nesmyslná úprava stála? Děkuji M. Moulisová
Omlouvám se, ještě prý mám čas na pár dotazů. Jde o zvýraznění metrobusů oproti ostatním autobusovým linkám. Tato úprava nestála nic. Čitelnost budeme vyhodnocovat.
Josef Nosek
Roman
Dobrý den, na stránkách DPP v e_šopu nefunguje odkaz na zjištění kombinace optimální dopravy autem, motorkou nebo MHD (http://eshop.dpp.cz/eshop/) kdy bude zprovozněn? Děkuji
Na to bohužel neumím odpovědět, obraťte se, prosím, na dopravní podnik.
Josef Nosek
Mikuláš Wittlich
Dobrý den, mohl byste mi prosím Vás vysvětlit, proč cestující jedoucí ze Smíchova na Dejvickou autobusem 191/143 musí u strahovského stadionu vystoupit a zdravotní procházkou dojít za roh, kde nastoupí do stejného autobusu, pouze označeného jiným číslem? Zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=a6VF0_IOGOU Děkuji
Tato situace byla mimořádně pouze o minulém víkendu.
Josef Nosek
vilem
Kdy zavedete v Praze slibovaný systém sdílení kol? Budu si moci půjčit kolo na Opencard v ceně tramvajenky?
Projekt je již rozpracován, doufám, že bychom se příští rok mohli společně svézt.
Josef Nosek
Jan Macek
Vážený pane náměstku, proč tak silně omezujete v Praze automobilovou dopravu? Mám na mysli vyhrazené pruhy pro autobusy, zpomalovací prahy, parkovací zóny, úvahy o mýtném atd. Myslíte si, že skutečně tato opatření podporuje většina obyvatel Prahy? Iniciativa AutoMat je hodně slyšet, ale kolik Pražanů skutečně zastupuje? Auta patří k modernímu způsobu života, ať se nám to líbí nebo ne. Sám jezdím denně MHD, ale v určitých situacích (doprava nemocných členů rodiny k lékaři, těžkých nákladů atd.) je auto nenhraditelné. Dle mého názoru v moderním městě vedle sebe může koexistovat individuální a hromadná doprava, nechápu, proč jste vyhlásili válku automobilům. Mnoho Vašich opatření způsobilo zvýšené množství kolon a tím zhoršení ovzduší v Praze. Navrhuji nyní po úpravě linek MHD zrušit vyhrazené jízdní pruhy všude tam, kde ubylo autobusů. Jako dobrý příklad se jeví Vrchlického ulice v Praze 5.
Jeden autobus odveze 60-90 lidí. Jeden automobil 4. Bohužel Praha není nafukovací a musíme preferovat MHD před individuální dopravou. Vyhrazené jízdní pruhy ve Vrchlického ulici v Praze 5 není možné zrušit, neboť i po omezení je tam autobusová doprava intenzivní.
Josef Nosek
Jan Macek
Dobrý den, prosím, nepokračujte v tažení proti automobilům v Praze. V moderním městě snad může koexistovat vedle sebe individuální a hromadná doprava. Jsou situace, kdy je doprava autem nezbytná (doprava nemocného k lékaři, přeprava těžkého nákladu atd.) a nevím, proč máme být jako řidiči stále omezování (do práce jezdím denně MHD). Zrušte, prosím, jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy tam, kde intenzita autobusové dopravy poklesla po nynějších změnách, jako např. ve Vrchlického ulici v Praze 5. Odstraníte tím kolony aut a zlepšíte tak ovzduší v Praze.
viz. odpověď výše
Josef Nosek
Eva
Dobrý den, mám konkrétní dotaz. Z jakého důvodu autobus č. 135 zajíždí na Sídliště Spořilov pouze ve směru z centra a v opačném směru již ne. Děkuji za odpověď.
Linka 135 zajíždí na Spořilov ve stejném režimu jako linka 136 před změnou.
Josef Nosek
Janeček
Dobrý den,pane Nosku, mám jednu otázku k budoucnosti MHD. Bude po dostavbě tunelu Blanka zřízena nějaká autobusová linka, která by tento tunel využívala? (Např. pro rychlé spojení Libně, Kobylis a Dejvic). Děkuji za odpověď
Rádi bychom, ale ještě je na to čas.
Josef Nosek
Babča
Pane Nosku, napadlo Vás někdy, že v Praze MUSÍ cestovat mnoho seniorů a časté přestupy špatně chodícím, lidem s berlemi nebo jen starým ZNAČNĚ zkomplikuje už tak nelehký život?
Snažíme se ze všech sil. Dopravní podnik postupně přechází na bezbariérové tramvaje i autobusy. Postupně přibývají bezbariérové zastávky a stanice metra. Touto změnou jsme zavedli mnoho nových přímých spojení bez přestupu.
Josef Nosek
Honza
Dobry den, Po tom co jste zařídil v PDP Vás vnímám jako jednoho z nejhorších korupčníku a dinosauru. Věřím, ze jednou skončíte ve vezeni. S pozdravem JS
Změny v DPP byly nutné, udělal by je každý zodpovědný člověk, i Vy. Jinak Vám přeji hezký den.
Josef Nosek
Honza
Dobry den, Mám pocit, ze jste tyto zmeny v jízdních řádech využili k tomu, abyste překryli ty hrozne věci, které proběhli okolo odvoláni pana Licha. Mali lidé se najednou musejí starat o své spoje a nemají čas se ptat, kam budou dále nerušeně mizet miliardy. Pletu se? S pozdravem JS
Změny v MHD se připravovaly ještě před tím, než byl pan Lich jmenován ředitelem dopravního podniku.
Josef Nosek
Vitek
Dobrý den, vzpomínám si na legendární větu na radnici Prahy 8: Ten Pepa Nosek má krachující firmu, musíme se o něj postarat. Jak s odstupem let vzpomínáte na své začátky v politice, pane údajný aspirante na primátora?
Před vstupem do politiky jsem podnikal a domnívám se, že úspěšně. Své začátky v politice včetně povodní 2002 v Karlíně nepovažuji za neúspěch.
Josef Nosek
Tomáš Hrubý, občan Prahy 10
1) Pane Nosku, chci ze Vás zeptat, kde jste vlastně vzali oprávnění k tak zásadnímu omezení a ořezání MHD. Před volbami, kdy si ODS v Praze překreslila hranice a kvóty, jinak by totiž v regulérní a férové soutěži prohrála, jste v programu nic takového zásadního neměli. Stejně tak jsem nic konkrétního nazaregistroval v koaliční smlouvě. Zajímá Vás názor lidí co v Praze žijí, na rozdíl od Vás využívají MHD každý den k cestě do práce a platí Vás z daní? 2) Zrušením autobusu č. 224 jste odřízli část Záběhlic /cca 15tisíc obyvatel/ od Strašnic a stanice metra Strašnické, což je přirozená spádová oblast a jedno z center Prahy 10. Místo toho jste zavedli nesmysly typu autobus č. 138 a 196, jenž nic neřeší. Vzhledem k tomu, že se již MHD rozumně a rychle nedostanu z části Záběhlic do práce na Strašnickou /viz. stanice "U lípy"/, tak budu požadovat vrácení ročního předplatného MHD, jenž jsem si před nedávnem za zcela jiných podmínek bohužel pořídil. Vrátíte podvedeným lidem alespoň peníze?
Nejedná se o omezení a ořezání MHD, ale o změnu systému. Místo linky 224 jedou k metru linky 138 nebo 196, pro ostatní cesty stačí jeden přestup.
Josef Nosek
jirka
dotaz: ...lidé nastoupí, vystoupí a jedou dál // odpověď: Jde o systémovou změnu MHD, jejímž primárním účelem nejsou úspory, jsou jejím příjemným doplňkem. // Z Vás pane Nosku ta demence jen kape. Jděte prosím pracovat někam jinam, přestaňte si hrát na chytrého a komplikovat život Pražanům. Problém nejenom s Vámi je, že až Vás po volbách vyhodíme dveřma, tak se vrátíte oknem na pozici jiného náměstka. A opět budete na diskusi bez studu plácat blbosti o něčem jiném
To nejjednodušší, co bych mohl udělat, je nedělat vůbec nic. Pokud chceme, aby se Praha vyvíjela, pokud moje práce má mít vůbec nějaký smysl, je prostě nutné převzít zodpovědnost a udělat i kroky, které nejsou z krátkodobého pohledu populární. Za posledních 6 let nebyla odvaha tyto kroky udělat.
Josef Nosek
tomáš
Pane Nosku, můžete mi vysvětlit tu drzost, že za znovuvydání OPENCARD se musí platit? Nestál tento projekt pražany již víc než moc peněz? Nemá snad ta opencarda vydělávat dost na všelijakých aplikacích? Dále, můžete mi říci procentní podíly, kolik procent peněz jde firmám z Panamy apod. konzultantským společnostem a kolik peněz jde přímo do dopravního podniku z jedné nakoupené 26 korunové jízdenky, 1 pořízené Opencardy bez jízdenky a jedné celoroční dospělé jízdenky nahrané na Opencard?
Projekt Opencard není v mé kompetenci. Můžete věřit nebo nemusíte, ale předplatné MHD pomocí Opencard je jedno z nejnižších v Evropě. Vzhledem k tomu, že systém MHD je jeden z nejlepších a nejpropracovanějších v Evropě, dostáváme se na poměr cena/výkon na absolutní špičku pro cestujícího. A to nejen v Evropě.
Josef Nosek
Baláž
Proč prosím vás obtěžujete se změnou pražské dopravy celou republiku? Děkuji. Baláž
Já ne, to média. :-)
Josef Nosek
Tereza
Dobry den, Proč nejste schopen ani trochu věrohodné vysvětlit odvoláni bývalého generálního ředitele pana Licha? Pohádky o zanedbání tendru na pojištěni jsou nesmyslem a všichni, kdo přemýšlí to vedi! Tereza
Bývalého GŘ odvolala dozorčí rada dopravního podniku pro mnohá pochybení a nedůsledné řízení DP. Zanedbání tendru na pojištění je jen jedno z mnoha podobných pochybení. P. Lich se sice věnoval přezkoumávání minulých rozhodnutí, ale bohužel se nevěnoval rozhodování o řízení podniku. Děkuji a tentokrát opravdu nashledanou. :-)
Josef Nosek