Mladí lidé do 30 let způsobují až pětinu všech dopravních nehod a tvoří skoro třetinu všech jejich obětí. Mladí muži přitom umírají až čtyřikrát častěji než dívky. Ukazují to statistiky EU a Česko na tom podle nich není nejlépe.

"Nejsme nejhorší, ale rozhodně nelze říct, že by situace u nás byla nějak radostná. Mladí lidé se dnes dlouho chovají jako bezstarostné děti,“ říká šéf oddělení ministerstva dopravy BESIP Roman Budský.

To potvrzuje i dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Mladší řidiči mají menší odpovědnost a tolik nepřemýšlejí o své budoucnosti. Mnozí také zkoušejí, co jim při řízení projde," říká Rehnová. Dodává, že významnou roli hraje také to, zda mladí řídí své vlastní auto, na které si museli vydělat, nebo auto, které si třeba půjčili od rodičů.

Velmi nepříznivě se v této souvislosti do statistik promítají úmrtí mladých dívek. Ty totiž velmi často zemřou jako spolujezdkyně svých vrstevníků. Výzkum irské vládní agentury RSA dokonce prokázal, že více než polovina mladých žen vědomě usedne k řidiči, který před jízdou pil alkohol. Tato čísla jsou však podobná ve všech státech unie. V Irsku v této souvislosti například před časem běžela kampaň s výstižným názvem „He drives, She Dies.“

Řidičák na zkoušku i povinná dopravní výchova

Opatření, která by měla snížit vysokou nehodovost mladých řidičů, se však chystají i v Česku. Ministerstvo dopravy připravuje nový zákon o autoškolách, jehož součástí bude i takzvaný řidičák na zkoušku. Ten by měl platit rok a neukáznění začínající řidiči o něj budou moci přijít mnohem snadněji než dnes.

Změna se bude týkat i závěrečných zkoušek. Ty by měly být nově mnohem přísnější a měly by se odehrávat v náročném dopravním prostředí, tedy především ve větších městech. "Snažíme se, aby příprava byla více individualizována. Budou známy parametry zkoušky, ale každý si bude moci zvolit způsob přípravy, který mu nejvíc vyhovuje,“ říká Budský, který je spoluautorem návrhu.

"Je již připraven věcný záměr zákona, o kterém teď bude rozhodovat vláda. Pokud ho odsouhlasí, začne se připravovat paragrafové znění,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že se kolem návrhu očekává rozsáhlá diskuse. Zákon by tak podle něj mohl začít platit až v roce 2014.

BESIP také s ministerstvem školství spolupracuje na revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Ten od příštího školního roku zavede povinnou dopravní výchovu, a to už od první třídy. Ve vzdělávacím programu budou přesně stanoveny okruhy znalostí, které by děti v určitém věku měly znát.

"Důraz bude kladen především na to, jak se stavět k sobě a ke světu kolem sebe. To se pak celkově odráží v přístupu k řidičské přípravě i na chování v reálném provozu,“ říká Budský.

Středoškoláky chce BESIP oslovit hlavně prostřednictvím emocí. Půjde především o moderované diskuse, které by měly probírat především následky dopravních nehod, a multimediální projekty podobné projektu The Action z minulých let. Probíhat by měly už od podzimu.

Související