Přestože Galileo začíná fungovat později než již zavedený systém GPS, má opodstatnění, přesvědčoval v pátek vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš. Galileo lze na rozdíl od GPS certifikovat pro hromadnou dopravu, používat v letectví a jiných hromadných dopravních prostředcích, vysvětloval Dobeš v on-line rozhovoru na IHNED.cz. Galileo také považuje za přesnější systém než americký GPS, který původně nebyl pro komerční použití vůbec zamýšlen.

Evropské země příliš neuvažují o využití Galilea vojensky, uvedl Dobeš. "Spíše se mluví o využití v bezpečnostním segmentu. Jedině Francie připouští využití signálu veřejně regulovaných služeb pro vojenské účely," vysvětlil.

Praha se od čtvrtka stala evropskou metropolí satelitní navigace. Právě ve čtvrtek oficiálně začalo pracovat pražské administrativní centrum navigačního systému Galileo. Z jeho pětačtyřiceti zaměstnanců je deset tuzemských, větší zastoupení žádný jiný stát nemá. Češi přitom nebyli v přijímacím řízení nijak zvýhodněni.

Česko má zastoupení například na prestižním místě šéfa IT oddělení, asistentka ředitele bude také Češka. Kvůli Galileu se vrátili ze zahraničí i lidé, kteří pracovali například pro NATO. V centru Galilea začnou pracovat i Italové, Francouzi, Belgičané nebo Angličané.

"Původně byl problém některá místa obsadit, na exponované posty jsou potřeba i bezpečnostní prověrky, vše už je ale vyřešeno," říká vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš.

O sídlo Galilea usilovalo původně jedenáct zemí. Centrum má totiž významný ekonomický vliv. Kvůli němu si také v Praze zřídily pobočky světové firmy, které se zabývají vesmírným byznysem jako Astrium EADS nebo Thales Alenia Space. Praha bude i místem vědeckých setkání a konferencí.


Má Galileo v Praze před sebou vidinu dalšího rozvoje? Jak funguje a co Česku přinese? Ptali jste se vládního zmocněnce pro projekt Karla Dobeše.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Chtěl bych se zeptat, jaký smysl má tento navigační systém, když máme po celém světě technologicky velmi vyspělý, již funkční a spolehlivý systém GPS. Neni to jen zbytečné mrhání našich peněz, popř. chtíč Evropské Unie předehnat USA? Dále bych se chtěl zeptat na výhody, které má tento systém proti GPS. Děkuji za odpověď.
Karel Dobeš
GPS je vojenský systém, který se nedá certifikovat pro hromadnou dopravu, jako například použití v letectví a jiných hromadných dopravních prostředcích. Vedle toho je Galileo přesnější a nabízí speciální služby jako například komerční služba, Safety of live, veřejně regulované služby a samozřejmě obecnou veřejnou službu, která je kompatibilní a interoperativní s GPS a Glonas.
Čtenářský dotaz
Dobry den, vypada to hezky, ale nemuze se nam spolehani se na tyto systemy jednou vymstit? Co kdyz druzice jednoho krasneho dne prestanou fungovat a traktory a kombajny se na poli nerozjedou a lidi najednou bez navigace nikam netrefi?? Ja byl podobnym zpusobem unesen z navigace pred 8 lety, ale po nejake dobe jsem zjistil ze nevim kudy jezdim a tak jsem dalsi auto koupil bez navigace a jezdim zase podle mapy. A mezi znamymi nejsem jediny kdo se vratil k mape, ma to v sobe i kousek dobrodruzstvi ...
Karel Dobeš
To, co píšete, není problém satelitové navigace jako takové, ale mapových podkladů. Signál satelitové navigace vám generuje pozici v koordinátech systému WGS 84, šířku, výšku a délku. Tento údaj musí být promítnut do aktuální mapy. V případě, že mapový materiál není aktuální a podrobný a algoritmika vašeho navigačního přístroje není optimální, může se stát, že váš přístroj vás neinformuje přesně.
Čtenářský dotaz
Kdy se systém Galileo zaplatí a bude si vydělávat na svůj provoz?
Karel Dobeš
Vypočítat návratnost systému Galileo není jednoduché, protože se jedná o odhad vedlějších efektů pro hospodářství. To znamená příjmů z daní firem, které například prodávají zařízení využívající signály satelitové navigace. Příklad GPS ukazuje, že náklady vložené do systému se několikanásobně vrátily, i když tento systém původně vůbec nebyl plánován pro komerční využití. Podklady o návratnosti a výtěžnosti systému Galileo najdete na stránkách GSA.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, které služby budou zadarmo, tak jak je tomu u GPS?
Karel Dobeš
Veřejná služba, Safety of live a ostatních službách není rozhodnuto.
Čtenářský dotaz
USA mají novou přesnější generaci družic, Rusko doplnilo chybějící družice a systém je funkční, Čína uvedla svůj systém do provozu. Galileo bude v provozu někdy v .... ? Kdo bude zákazníkem?
Karel Dobeš
Zákazníkem budou všichni, jelikož na veřejné úrovni jsou systémy interoperativní a pro komerční účely, kde je vyžadována certifikace, se vyplatí využívat Galileo z důvodu bezpečnostních předpisů a nebo například krytí pojištěním.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsme vývojářská firma, je Galileo v Praze nějakým potenciálním přínosem pro lokální vývojáře software? Můžu se obrátit na někoho konkrétního, pokud budu chtít nabídnou naše službu Galileu? Budou zde probíhat nějaká výběrová řízení na dodávky software? díky Horák
Karel Dobeš
Můžete se podívat na stránky ministerstva dopravy, kde najdete informace o českých kosmických aktivitách. Co se satelitové navigace týče, doporučil bych vám soutěž Galileo Masters, kde se můžete jednoduše informovat o možnostech vstupu do dané problematiky.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zajímá mě počet kvalifikovaných českých zaměstnanů, popř. na jaké pozici působí. Děkuji za odpověď.
Karel Dobeš
V GSA pracuje momentálně deset zaměstnanců v pozicích od šéfa IT až po asistentku generálního ředitele. GSA je evropská agentura a Česká republika nemá vliv na personální politiku a GSA není povinna ji informovat o personální a jiné politice.
Čtenářský dotaz
Dobry den, mnoho clenu Evropske Unie je zaroven cleny NATO, tj. jsme spojenci USA. Myslite si, ze je ucelne utratit miliardy eur, abychom duplikovali (resp. pokusili se duplikovat) system nasich spojencu (GPS), ktery zde existuje uz pres 30 let? Zda se mi, ze vojensko-strategicke duvody Gallilea jsou pouze teoreticke a pravdepodobnost navratu investice mala. Byly spocteny rizika projektu? EU je ve financni krizi, takze se snadno muze stat, ze projekt bude v polovine zastaven pro nedostatek financi a vsechny dosud vynalozene finance pujdou vnivec. Jaky je podil investic soukrome sfery a EU?
Karel Dobeš
Proč Galileo již bylo řečeno a pokud chceme mluvit o úsporách v rámci EU, tak těch necelých šest miliard euro je ve srovnání s jinými výdaji, například v zemědělství, vzhledem k jejich významu pro budoucnost marginální.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Tušíte, jak je možné, že v tendru na "IT hardware" pro českou centrálu projektu Galileo zvítězila německá společnost Bechtle, i když byla téměř ve všech kvalitativních parametrech horší než druhá společnost, česká S.I.C.? Bechtle byla vybrána na základě (podle expertů) zcela nereálné ceny za poptávaný vzorek. Ostatní uchazeči se pochybovali kolem částky 150 tisíc euro, zatímco Bechtle přišla s cenou 86 tisíc euro. Dokážete zkontrolovat, že za tuto cenu zboží skutečně dodá? díky Hořejší
Karel Dobeš
GSA je evropská agentura a Česká republika nemá přímý vliv na její fungování. Jediná možnost vlivu na chod agentury je jeden hlas ve správní radě GSA.
Čtenářský dotaz
Dobry den, nejprve k ostatnim: GPS jsou obecne vsechny pozicni systemy (i Galileo, i rusky Glonas i cinsky system), ten americky se jmenuje NAVSTAR (a nikoliv GPS, jak je casto prezentovano). Pri dotazech na porovnani by bylo presnejsi pouzivat tento nazev. Dotazy: v jakem souradnicovem systemu (a s jakym elipsoidem) bude Galileo vnitrne pracovat (ETRS?) ? V jakych vsech souradnicovych systemech bude samo poskytovat data? (bez nutnosti si vystupy nekte externe ztransformovat) Bude mozne fazove i kodove mereni? Na kolika frekvencich? Jakou presnost budou mit poskytovane polohove souradnice v jednotlivych modech? Budou vsechny mody bezne pristupne? Bude existovat verejna sit virtualnich referencnich stanic pro presna mereni (obdoba nebo doplneni CZEPOSu). Jakych presnosti pujde dosahnout u vysek a v jakem vyskovem systemu? Dekuji
Karel Dobeš
Pracuje v systému WGS 84 a ostatní dotazy jsou na podrobnou technickou diskuzi, která zde není časově zvládnutelná.
Čtenářský dotaz
A ještě jeden dotaz: Jak je možné, že agentura GSA, která projekt Galileo řídí, ještě vůbec netuší, jak bude systém komerčně využívat? Nebo jak jinak si vysvětlit, že Evropská komise (její Generální ředitelství pro podniky a průmysl) před pár týdny vyhlásilo vývěrové řízení na “vymezení komerční služby Galileo”, s tím, že účelem této zakázky je “prostudovat a navrhnout komerční službu Galileo a její realizaci”. Odměna tomu, kdo to dokáže: 440 tisíc euro. díky Hořejší
Karel Dobeš
Nikdo vám nezakazuje se přihlásit do soutěže. :-)
Čtenářský dotaz
Mám MT od googlu Nexus S , myslíte si že i já budu mit možnost přejít na přesnější Gallileo. Nebude se tomu výrobce tel. bránit, to samé se bude jistě týkat i traktorů dovezených z USA jenž už maji tento systém implementován a již podle GPS jezdí. Děkuji za odpověď Karel Z.
Karel Dobeš
Vaší otázku rozhodne trh.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, můžete prosím přesně objasnit rozsah zapojení českých firem do projektu Galileo? Zatím mám pocit, že se jedná spíše o administrativní a různé podpůrné činnosti - to je možná zajímavé, ale úroveň české vědy ani průmyslu to moc nezvedne. Vím že prosadit se do konstrukce družic či dalších složitějších přístrojů je netriviální, snažíte se alespoň přítomnost Galiela využít k nějakému pozitivnímu lobbingu? Děkuji za odpověď.
Karel Dobeš
České firmy jako například Frentech již do Galilea dodávají. GSA má na starosti marketing a trhovou politiku Galilea. Již dnes zahraniční firmy mají zájem o úzkou spolupráci s GSA a vidí zde velké možnosti získat výhody na trhu. Nevím, proč by se to nemělo vztahovat na české firmy? Vzhledem k akcím, které ministerstvo dopravy ve spolupráci s GSA již organizovalo, např. Galileo aplikační konferenci na jaře tohoto roku, nemohu se ubránit dojmu, že váš pesimismus není namístě.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda je projekt Galileo nějak časově omezený a zda centrála bude trvale v Praze? Kromě toho bych se chtěl zeptat jestli existuje nějaká koncepce státu pokusit se z Prahy udělat hlavní město evropského kosmického programu? Díky za odpovědi
Karel Dobeš
Není důvod, proč by GSA mělo z Prahy odejít, i když v hostitelské smlouvě možnost oboustranné výpovědi existuje. Koncepce udělat z Prahy hlavní město satelitové navigace neexistuje, co ale existuje je aktivní přístup ČR v oblasti kosmických aktivit, spolupráce s Evropskou kosmickou agenturou a GSA. Podrobnosti najdete na stránkách ministerstva dopravy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, když si nepřeji, aby další družicový polohový systém vzniknul, co mohu udělat? Radek P.
Karel Dobeš
Můžete se modlit. :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Chtěl by jsem se zeptat na pracovní místo když jsou volná jestli by jste mě nepřijali jako řidiče. Děkuji ze odpověď.
Karel Dobeš
GSA je evropská agentura a Česká republika nemá přímý vliv na její fungování a personální politiku. Informace o pracovních místech najdete na webu GSA.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli k činnosti svého úřadu opravdu potřebujete satelity, nebo jestli si nevystačíte sami.
Karel Dobeš
Profesor Parkinson vás nechá pozdravovat. :-) Nejen GSA ale Evropa Galileo potřebuje...
Čtenářský dotaz
Dobrý den, prý tu má vzniknout i tréninková plocha pro kosmonauty. Co o tom soudíte? http://youtu.be/mxpRncKuaDU
Karel Dobeš
O tom projektu nevím, ale proč ne. :-)
Čtenářský dotaz
Chtel bych aby nase firma mela brzky pristup k prijimacim galileo chipum. Kdy si myslite ze budou k dispozici a kde se ponich mam koukat.
Karel Dobeš
Jeden z chipu pro přijímač signálu Galileo byl vyvinut s podporou ministerstva dopravy na ČVUT u profesora Vejražky. Zkuste se tam zeptat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, nevadí vám, že z vás mají všichni srandu?
Karel Dobeš
Nevadí. :-)
Čtenářský dotaz
Jak se země jako Británie, Francie nebo Německo staví ke Galileu po stránce vojenského využižití?
Karel Dobeš
Spíše se mluví o využití v bezpečnostním segmentu. Jedině Francie připouští využití signálu veřejně regulovaných služeb pro vojenské účely.
Čtenářský dotaz
Dobry den, proc se spusteni galilea tak dlouho odkladalo? Dekuji.
Karel Dobeš
Protože je to komplexní technický systém a není jednoduché ho implementovat. K tomu přišlo to, že EK nebyla schopna řídit tak velký projekt. Dneska je výstavba Galilea řízena Evropksou kosmickou agenturou, která má zkušenosti v realizaci velkých kosmických projektů. Podívejte se na internet, jak dlouho trvala cesta od systému Navistar k dnešnímu GPS v USA, a vemte v úvahu, že se jednalo o vojenský systém...
Čtenářský dotaz
Nemůže nás Galileo ohrozit z vojenského hlediska? Nestane se centrála v Praze cílem pro zahraniční rakety? Děkuji.
Karel Dobeš
Pokud by někdo chtěl vyřadit Galileo z provozu, vybral by si s jistotou jiný cíl.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Co přesně za agendu má pražské centrum na starosti? A druhá otázka, dokázal byste vypíchnout nějaké zajímavé příležitosti pro české i zahraniční firmy?
Karel Dobeš
Marketing, PR, certifikace, smlouvy a je odpovědno za aplikační strategii pro získání trhu pro Galileo. Příležitosti pro české a jiné firmy jsou dnes hlavně aplikace a myslím, že je již dnes několik českých firem, které nabízí zajímavé řešení. Funkční předchůdce Galilea je systém Egnos, který již je certifikován pro civilní leteckou dopravu. Vzhledem ke kompatibilitě systému Egnos s Galileem ( Sbus ) je práce na vývoji aplikací pro Egnos použitelná přímo pro Galileo.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak je to s bezpečnostní otázkou týkající se tohoto systému? Kdo by v případě zneužití rozhodoval o znepřesnění nebo dokonce o vypnutí systému? Jsou procedury nastaveny tak, aby rozhodnutí bylo možné učinit během pár hodin?
Karel Dobeš
Vzhledem k existenci veřejně regulovaných služeb, které jsou určeny výhradně pro použití ve vládních organizacích a bezpečnostních složkách, není nutno systém znepřesňovat. V případě potenciálního nebezpečí by mohly být např. veřejná a komerční služba vypnuty. Toto rozhodnutí leží u EK. Toto rozhodnutí může být uděláno v rozhodně kratkém čase.
Související