Na ruzyňské letiště mají přece jen jezdit vlaky. Železničáři oprášili projekt opravy trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště, plán podporuje i pražský magistrát, který už nechce vést na ruzyňské letiště metro.
S prvními pracemi chce Správa železniční cesty začít do tří let.

"V současné době vzniká studie, která nám napoví, jaká varianta spojení Prahy s Kladnem a odbočkou na letiště bude nejvýhodnější," podotýká náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Petr Šlégr. Studie má být hotova v půli příštího roku.

Projekt ležel u ledu přibližně tři roky. Jeho hlavní potíží bylo, že měl stát přes 35 miliard korun. "Řešení, které hledáme nyní, nebude tak ambiciózní a bude levnější," říká generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. O celkové částce ale nechce mluvit.

Podle původních plánů měly vlaky v úseku od holešovického Výstaviště přes Letnou, Dejvice a Ořechovku až do Veleslavína jezdit v podzemí, uvažovalo se i o podzemním nádraží.

Novým plánům na vlakové spojení s letištěm nyní pomohly potíže státu s utrácením evropských dotací. Peníze, které v dopravě zbývají například z neproplacených dotací na dálnici D8, má coby náhradní projekt spolknout mimo jiných i spojení Praha – letiště – Kladno.

Opravy a budování trati rozdělí správci železniční cesty do několika etap. "Je tam ale řada věcí, které musíme bez ohledu na zvolenou variantu udělat. To by byla taková první vlna, se kterou by se začalo do roku 2015," plánuje náměstek Šlégr.

Půjde například o opravu historického Negrelliho viaduktu, rekonstrukci a rozšíření nástupišť Masarykova nádraží, vybudování nové železničniční zastávky v Bubnech nebo opravu kladenského nádraží. Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů.

Po rekonstrukci se zvýší rychlost vlaků až na 120 kilometrů za hodinu, v některých místech ale bude omezena.