Před dvěma lety Praha nasadila dva elektrobusy do malostranských uliček. Každý z nich stál 6,5 milionu korun. Jenže byly poruchové a jak se ukázalo, pro dlážděné a rozbité ulice nevhodné. Poté, co byly rok odstavené v garážích, je poslala zpět do Itálie. Teď chce testovat nové.

"Protože elektrobusy, které tu byly, příliš nefungovaly, hledáme teď jiný vhodný typ vozidla, který by pražské podmínky splňoval," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Ve středu představený vůz je podle něj jednou z možností. "Musíme ho samozřejmě nejdřív otestovat v ostrém provozu," dodává Drápal. Až poté se Praha rozhodne, zda a kolik elektrobusů koupí. V pražských ulicích by se mohl objevit v průběhu příštího roku. Cestující by se s ekologickým midibusem mohli setkat opět na lince 292, kde měly být původně elektrobusy nasazeny.

"Pak se uvažuje ještě o nové lince centrem Prahy, která by spojovala Petrskou čtvrť a Staroměstské náměstí, respektive Mariánské náměstí," uvedl Drápal. Dodal ale, že to samozřejmě záleží i na financích. Podle něj je to poslední linka z velkého projektu midibusů, která zatím není v provozu.

Představovaný elektrobus nabídl Ropidu polský výrobce Solaris. "Už máme zkušenosti s podobným typem naftového autobusu, teď přišli s nabídkou hybridního vozidla," uvedl mluvčí.

Poruchové vozy poslala Praha zpátky

Dopravní podnik zařadil na pravidelnou linku číslo 292 dva elektrobusy italské výroby v roce 2010. Vozidla byla ale velmi poruchová a proto je musely zastupovat naftové minibusy. Ty měly ale problém úzkými uličkami na Malé Straně projet. Vozidla s kapacitou 30 cestujících stála celkem 13 milionů korun. Letos na podzim je dopravní podnik prodal zpět italskému výrobci Breda Menarini Bus.

U poruchových autobusů byl podle Drápala problém i s nedostatečným vytápěním v zimě. Největší rozdíl mezi předchozími elektrobusy a nově představenými vozidly je v baterii. "Tyto elektrobusy mají vyšší kapacitu baterií a daleko rychlejší nabíjení," uvedl Drápal. Odrazit by se to podle něj mohlo i v provozních nákladech. V minulosti už pražský dopravní podnik testoval jiné elektrobusy, tentokrát od českého výrobce SOR.

V hlavním městě se zkouší také hybridní kloubový autobus značky SOR a několik autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Ekologická výhodnost ale podle mluvčího u nich už není tak výrazná. "Dnes už nejnovější naftové motory jsou poměrně ekologické, protože splňují ty nejpřísnější normy," konstatoval mluvčí. Zároveň dodává, že podíl vozidel s hybridním pohonem je v pražské hromadné dopravě minimální.

Související