U Kolína se ve čtvrtek v podvečer zřítil jednomístný letoun L-159. Potvrdil to Generální štáb prostřednictvím své mluvčí Jany Růžičkové. Na místo nehody míří náčelník generálního štábu Petr Pavel a velitel vzdušných sil Jiří Verner. Neštěstí bude šetřit komise pro vyšetřování leteckých nehod ministerstva obrany. Po nehodě nad Českem nesmí vzlétnout žádný letoun tohoto typu.

Pilot podzvukového bitevníku L-159 nehodu nepřežil. Byl nalezen v troskách letadla, oznámila mluvčí Růžičková.

Bitevník podle Růžičkové havaroval před 17:30, když se vracel z výcvikového letu. Podle mluvčí kolínské policie Věry Žídkové letadlo havarovalo u obce Radovesnice I. "Jenom můžu potvrdit, že letadlo spadlo mezi Radovesnicemi a Křečhoří a bližší informace nemám," uvedla starostka obce Danuše Dušková.

Armádní letadlo bylo z letiště v Čáslavi. Těsně po nehodě armáda pracovala s verzí, že se pilot katapultoval. Do pátrání po něm byl nasazen vrtulník letecké záchranné služby.

 

Mluvčí středočeských hasičů Lenka Kostková uvedla, že letadlo spadlo do pole. Na tísňovou linku svědek nahlásil, že slyšel ránu a viděl záblesk.

"Pilot zahynul při nácviku techniky pilotáže v noci, když narazil do země. Zatím mám však příliš málo informací, abych vám řekl, za jakých podmínek k nehodě došlo," uvedl velitel čáslavské základny Petr Lanči.

Čtyřiatřicetiletý pilot měl nalétáno 1060 hodin, z toho zhruba polovinu na L-159. Byl v dobrém zdravotním stavu. "Letoun byl v dobrém technickém stavu, byl 30 hodin pro provedených pracích, měl nalétáno přes 800 hodin, byl to kvalitní a zalétaný letoun," řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel na večerní tiskové konferenci. Velitel vzdušných sil Jiří Verner doplnil, že letos pilot nalétal sto hodin.

Ve stejné době byl ve vzduchu letěl i armádní dopravní letoun CASA, jehož posádka potvrdila hořící L-159 na zemi, do nehody ale nebylo letadlo CASA zapojeno.

Podle Vernera se jednalo o běžný cvičný let, během kterého měl pilot procvičit techniky noční pilotáže. Verner odmítl, že by pilot prováděl výcvik mimo plánovaný prostor. Náčelník generálního štábu Pavel upřesnil, že trosky bitevníku jsou roztroušeny na ploše přibližně 200 krát 100 metrů.

Detaily incidentu vedení armády dál nerozvádělo, jeho příčiny určí vyšetřování. Do odvolání mají všechny letouny L-159 v Česku zákaz startu.

Záchranáři u trosek bitevníku L-159.

Problémy s L-159

V případě letounů L-159 jde už o jejich druhou smrtelnou havárii. V únoru 2003 se jeden z bitevníků zřítil na Příbramsku během testování palubního kanonu Plamen. V kabině zahynul kapitán Petr Vašíček. Generální štáb jako příčinu označil chybu pilota, nicméně v médiích se objevovaly úvahy, že letoun měl za úkol provádět příliš riskantní manévry.

O poruchovosti letounů L-159 dříve mluvil také dřívější ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Ten dokonce v roce 2001 prohlásil, že bitevník je nebezpečnější pro vlastní piloty než pro nepřítele. Tento jeho památný výrok převzaly zahraniční agentury, což částečně nabouralo šance na jejich export do zahraničí. „Letoun L-159 se však od té doby ukázal být docela spolehlivým strojem. Ty počáteční nedostatky se podařilo vychytat,“ tvrdí zbrojní expert Jaroslav Štefec.

Zájem o letouny projevil Irák

Je přitom otázka, zda nynější nehoda nenabourá snahy českého státu i jejich výrobce, společnosti Aero Vodochody dokončit obří zakázku na prodej letounů L-159 do Iráku – dojednání obchodu za miliardu dolarů v říjnu oznámilo ministerstvo obrany během návštěvy iráckého premiéra Núrího Málikího. Nákup však musí ještě projít tamní vládou.

Potenciální zákazníci jsou přitom velice citliví na jakékoliv incidenty poptávané techniky. Nicméně letoun, který dnes havaroval poblíž Kolína se od těch, které Česko nabízí Iráku, částečné odlišuje. Zatímco havarovaný letoun byl jednomístným strojem, který měl odlétáno již několik let, u zakázky pro Irák se jedná primárně o prodej zcela nových dvoumístných letounů s modernějším vybavením.

Přehled havárií vojenských letadel v České republice za posledních 15 let:

18. února 1998 - Smrt pilota si vyžádala havárie cvičného motorového vojenského letounu L-39, který se zřítil u obce Benátky na Královéhradecku.

10. listopadu 1998 - Bojový vrtulník Mi-24, který letěl z pražské letecké základny Kbely na vrtulníkovou základnu v Přerově, se zřítil u Slatinic na Olomoucku. Havárii nepřežil nikdo ze čtyřčlenné posádky.

17. června 1999 - Dva armádní letouny MiG-21 se srazily při návratu z výcviku a zřítily do neobydlené oblasti v blízkosti obcí Macourov a Česká Bělá na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí muž se katapultoval.

16. června 2000 - Vojenský stíhací bombardér Su-22 se zřítil u obce Kladeruby na Třebíčsku v blízkosti armádního letiště v Náměšti nad Oslavou. Pilot se katapultoval, pád však nepřežil.

1. srpna 2000 - U obce Čejkovice nedaleko Chrudimi havaroval letoun L-29 Delfín. Pilot, šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník generálního štábu Ján Malo, na místě zemřel.

10. října 2000 - Dvě vojenská stíhací letadla MiG-21 se zřítila u obce Bílek na Havlíčkobrodsku. Při havárii zahynuli oba piloti.

1. srpna 2001 - Nedaleko Pelhřimova havarovalo cvičné vojenské letadlo L-39 Albatros. Pilot při nehodě zahynul.

24. února 2003 - Podzvukový bitevník L-159 Alca se zřítil ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku. Zkušený třicetiletý pilot nehodu nepřežil. Příčinou havárie byla chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce.

9. září 2004 - Šest britských vojáků zahynulo v troskách vrtulníku, který se zřítil poblíž letiště v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku. Vojenský vrtulník Lynx, který se účastnil česko-britského cvičení Flying Rhino (Létající nosorožec), po dopadu na zem shořel. Podle svědků stroj zavadil o elektrické vedení.

15. září 2007 - Dva české bojové letouny L-39 Albatros o sebe lehce zavadily křídly při letecké ukázce na Dni NATO. Piloti s poškozenými stíhačkami přistáli bez problémů, nikdo nebyl zraněn.

Srpen 2010 - Pilot bitevníku L-159 na základně v Náměšti nad Oslavou nezvládl přistání a vyjel mimo dráhu. Armáda o nehodě neinformovala, v září to uvedla televize Nova.

12. července 2010 - U Holic na Pardubicku spadlo do lesa vojenské cvičné letadlo L-39 Albatros. Oba piloti se ze stroje včas katapultovali.

16. prosince 2010 - Na Třebíčsku nedaleko obce Biskupice havaroval armádní letoun L-39. Oba piloti se katapultovali. Letoun, kterému za letu vysadil motor, dopadl do lesa. Nikomu se nic nestalo.

23. května 2012 - Na letišti v Čáslavi havaroval při přistání ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání

22. listopadu 2012 - U obce Radovesnice I západně od Kolína spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil. Byl nalezen v troskách letadla.