Ředitelství silnic a dálnic podá v pondělí další čtyři žaloby na konsorcium firem, které se podílely na stavbě ostravské části dálnice D1 (dříve D47).

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) právníci během pátku a víkendu dokončí žaloby na dílo, na kterém ŘSD napočítalo dohromady více než tisícovku vad a reklamovalo je. Celkem jde o miliardy korun.

"Osm žalob už jsme podali, další čtyři podáme v pondělí," upřesnila Miloslava Pošvářová, která na ŘSD vede úsek kontroly kvality.

Ministr Dobeš dodal, že dál pokračují jednání se zhotovitelem, kterým je sdružení firem v čele se společnostmi Eurovia CS a Strabag. "Zhotovitel naše požadavky zná, ale zatím je neplní," řekl Dobeš. "Nicméně na stole jsou obrysy dohody," podotkl šéf ŘSD David Čermák.

Žaloby však prý stát podal zejména proto, aby byly jeho zájmy právně kryté. "Bohužel čas nás tlačí a tak je nutno podat žaloby proto, aby byla zajištěna pozice státu a nemohlo dojít k újmě a hrazení jakýchkoliv výdajů z peněz daňových poplatníků," uvedl Čermák.

Pro jeho nadřízeného, ministra Dobeše, je to jedno z posledních velkých rozhodnutí ve funkci. Už dříve totiž oznámil, že 3. prosince křeslo šéfa resortu opustí.

Eurovia: Stát se špatně staral

Dálnice D1 (D47)

Poslední úsek dálnice D1 se označuje i jako D47. Vede z Lipníku nad Bečvou až k polské hranici. Nejvíce potíží přinesly úseky okolo Ostravy. Vozovka se tam zvlnila a došlo k poškození některých mostů. ŘSD našlo celkem 901 vad, které reklamovalo. Už rok se ale pře s jedním z velkých dodavatelů stavby - společností Eurovia CS - o to, kdo za vady může. Eurovia CS některé reklamace uznala, jiné ale odmítá s tím, že závady způsobilo ŘSD nesprávnou údržbou komunikace. Záruční lhůta končí v listopadu a ŘSD chce vyjednat její prodloužení o deset let. Jinak hrozí několika žalobami. 78 kilometrů dlouhý úsek někdejší D47 vyšel na zhruba 60 miliard korun. Kritici ale tvrdí, že  trasa je špatně zvolená a zcela míjí větší města.

Společnost Eurovia už dříve uvedla, že reklamace uzná, ovšem jen některé. "Nebráníme se standardnímu reklamačnímu řízení. Je třeba ale zdůraznit, že spousta závad vznikla nevhodnou údržbou," uvedla firemní mluvčí Petra Kučerová.

Stát po zhotoviteli požaduje zejména to, aby uznal odpovědnost za všechny reklamované vady, aby navrhl způsob jejich odstranění a pak je také na své náklady odstranil. Zároveň ŘSD chce, aby se záruční doba prodloužila o 10 let. Zhotovitel by měl také zajišťovat finální opravy a monitorování stavu dálnice po celou dobu záruky na své náklady. Zároveň by měl stanovit technické parametry v době ukončení záruky.

Problémy po půl roce provozu

Problémy se na dálnici D47 u Ostravy objevily krátce po jejím zprovoznění v prosinci 2007. Po půl roce se začala vlnit vozovka a objevily se praskliny. Později zkušební sondy odhalily, že násyp dálnice je nestálý. Stavaři tam totiž navezli nevhodný materiál - pneumatiky a hutní odpad. A vše pod povrchem vozovky začalo bobtnat. Podle expertů tak nikdo nedokáže odhadnout, co se stane za pět či deset let.

Eurovia přitom odmítla, že by na stavbu použila jiný materiál, než na kterém se dohodla s investorem. A kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD žalobu.

Ocel na mostech rychle rezne

Přišlo se ale i na další vážné vady: na pěti mostech rezne ocel a pilíře si nadměrně sedají do podloží.

ŘSD navíc v podaných žalobách k rozhodčímu soudu neřeší jen konstrukční vady, ale i objem peněz, který firmám vyplatilo. Koncem října podalo dvě žaloby na velké stavební firmy celkem o 385 milionů korun. Podle ŘSD společnosti podváděly, když vyúčtovaly peníze v rozporu se smlouvou: při fakturaci si údajně uměle nadhodnotily takzvanou inflační doložku.

V prvním případě se ŘSD u sdružení firem Strabag, Eurovia a Alpine Bau domáhá 204,9 milionu korun. Ve druhém po společnostech Eurovia, Skanska a Porr požaduje 180,3 milionu korun.

První žaloba se týká stavby 4,5 kilometru dálnice D47 z Hrušova do Bohumína, druhá navazujícího zhruba stejně dlouhého úseku. Smlouvy s firmami podepsalo ŘSD v roce 2004 a stavby převzalo v roce 2006.

Policie řeší, kde je 323 tun oceli

Úředníci se kromě soudu obrátili i na policii. Nejen kvůli údajně uměle navýšeným inflačním platbám, ale i kvůli podezření z podvodu.

Stavební firmy podle správců silnic mohly podvést stát o zhruba 18 milionů, když si prý nechaly zaplatit za ocel, kterou ve skutečnosti nikdy nedaly do dvou dílů nosné konstrukce jednoho z dálničních mostů. Firmy si údajně měly vyfakturovat o 323 tun oceli více než pak použily.

Související