Razicí štíty Tonda a Adéla dokončily probourávání nové trasy pražského metra A. Po téměř dvou letech se v pondělí po poledni dostaly z Vypichu až do stanice metra Dejvická.

První soupravy metra projedou tunelem po nově vybudované trase zřejmě v roce 2014.

"Prodloužení trasy A znamená napojení motolské nemocnice na stanici metra, což využitelnost nemocnice významně zvýší," řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle ředitele pražského dopravního podniku Milana Křístka se navíc doba cesty z centra města do nemocnice zkrátí o polovinu.

Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Nejnáročnějším úsekem celé prorážky byly podle stavbyvedoucího Davida Cyroně poslední dva kilometry. Každý ze štítů vyrazil 4177 metrů tunelu, největšího výkonu dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů.

"Adéla vždycky, jako každá ženská, těžila z toho, že jí Tonda trošku razil cestu. Tonda byl investigativec, který zjišťoval, co se děje před ním," uvedl Cyroň, který o obřích mašinách mluví jako o svých dětech.

Obří štíty Adéla a Tonda se potkaly. Prorazily tunely trasy metra A zároveň
Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická.

Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily více než 32 000 železobetonových segmentů, které tvoří ostění tunelu. Poslední proražený úsek, kam budou nyní montovány koleje, bude spojen s odstavnou kolejí ve stanici Dejvická.

Stroje budou nyní očištěny, demontovány a uloženy pro další použití. Podle Cyroně mohou posloužit v Praze i za hranicemi Česka. V budoucnu by se mohly zapojit například do budování linky D. Podle primátora by měly být plány pro stavbu nové linky do Písnice dokončeny v příštím roce.

Zahájení stavby se neplánuje před rokem 2014, dokud se město nevypořádá s jinými náročnými stavbami, což je kromě metra například tunel Blanka.

Dražší o 1,3 miliardy

Prodloužení trasy metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun. V říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba prodraží asi o 1,3 miliardy korun. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií.

Praha si letos kvůli výstavbě metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení dosud nebylo rozhodnuto.

Původně město plánovalo vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátilo.