Pražští politici přišli s ideou, jak ušetřit desítky miliard a nekopat takzvaný tunel Blanka 2. Pokračování kritizovaného projektu mělo původně stát 40 miliard korun, vést převážně pod zemí a zatím nehotový Městský okruh propojit u Štěrboholské radiály.

Nová alternativa chce svést do tunelu jen několik set metrů a lze ji údajně pořídit maximálně za devět miliard.

Počítá totiž například se zahloubením ulice V Holešovičkách, stavbou několika mimoúrovňových křižovatek nebo rozšířením Průmyslové ulice. Původní plán s tunely nezavrhuje, navržené řešení má být provizorní. Oslovení dopravní experti plán považují za nedokonalý, ale chtějí mu dát šanci v odborných diskusích.

Podle náměstka primátora Josefa Noska (ODS) budou projekční i stavební práce trvat šest let. Už letos metropole za projekt zaplatí pět milionů. Peníze padnou zejména na studie, zda je celá akce vůbec proveditelná.

"Dokončením bude kompletně hotov vnitřní pražský okruh," konstatoval Nosek s tím, že poté bude Praha uvažovat o zklidnění magistrály a zavedení mýta. Je však nutné dodat, že záměr zatím neprojednal ani s politickými partnery na pražském magistrátu. Jde tedy pouze o vizi, na níž zatím nemá schválené žádné peníze.

Nosek tvrdí, že místo tunelu Blanka 2 by motoristé využili Průmyslovou ulici, kde by bylo postaveno víceúrovňové křížení ulic Poděbradská a Kbelská. Holešovičky, které jsou už nyní jednou z nejfrekventovanějších radiál, by byly zahloubeny.

"Takový postup by samozřejmě přinesl problémy především obyvatelům Libně, trvaly by ale jen rok," konstatoval náměstek.

Okruh to není, míní expert

Odborníci na dopravu jsou ale k jeho vizi zatím skeptičtí. Například František Lehovec z ČVUT ho považuje za odlehčení, ne však plnohodnotné pokračování Městského okruhu, jímž je pro něj stále původní plán.

"Náhrada to není. Zatím není nijak prokázáno, že bude tato alternativa správně plnit funkci okruhu. Každá taková idea má ale právo na život," míní Lehovec a žádá k věci odbornou diskusi.

Velmi opatrně hodnotí politický záměr i Jiří Landa z inženýrské společnosti CityPlan. I jemu zatím chybí k projektu více informací.

"Buď můžeme čekat na dopravně dokonalé řešení, ale pak by se ve věci dlouhá léta nedělo nic. Nebo přijít s variantou, která by měla být výkonná a bezpečná. Tohle řešení nechci takto z voleje odsoudit, je to vykročení k řešení," dodává Landa.