Časopis dTest vyzývá po Komerční bance ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru také Českou spořitelnu. Jestliže se se spořitelnou nedohodne, plánuje podat žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

"Výzvu časopisu dTest jsme obdrželi a v současné době ji analyzujeme. O zrušení poplatku za správu úvěru zatím neuvažujeme, podle našeho názoru je účtování poplatku za správu úvěru v souladu s platnou legislativou a je také součástí úvěrové smlouvy, kterou jsme s klientem uzavřeli," uvedl mluvčí České spořitelny Petr Podzimek.

Vypadá to tedy, že i Českou spořitelnu bude dTest žalovat, jak uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička. "V případě, že to bude negativní odpověď, tak budeme podávat žalobu jako u Komerční banky," dodává. 

Komerční banka se proti žalobě brání a stále trvá na tom, že poplatky za vedení úvěrového účty jsou zcela v souladu s právem. Klient je o poplatcích předem informován a zavazuje se k jejich placení uzavřením smlouvy, jak uvedla mluvčí Komerční banky Monika Klucová. 

"Výzvu jsme obdrželi 30. října a se zástupci dTestu jsme jednali osobně. Podle našeho názoru i dle právních analýz, které máme k dispozici, jsou poplatky za správu úvěru účtovány v souladu s českým právem. Jsou jasně definovány v každé smlouvě s klientem," doplnila Klucová.

 

Individuální stížnosti

Již desítky lidí se individuálně obrátily na banky s žádostmi o zrušení placení poplatku za úvěrové účty. Někteří klienti uspěli. Časopis podal minulý týden žalobu na Komerční banku za všechny spotřebitele.

"Tady byla spousta lidí, kteří na tom individuálně trvali. Někdo uspěl, někdo neuspěl. My podáváme žalobu jako sdružení za všechny spotřebitele, kteří se cítí poškozeni. Tedy pro všechny individuální případy, kteří ten poplatek platí," doplnil Borovička.

Někteří lidé již se svojí žádostí o vrácení peněz individuálně uspěli. Nejvíce medializovaný je případ Petra Němce, kterému Komerční banka po chvíli odmítání a po Němcově obrácení na soud vrátila poplatky ve výši 450 korun a další poplatky již po něm nepožadovala.

I na Českou spořitelnu se již obrátili zájemci o vrácení peněz.

"S žádostí o vrácení poplatku za vedení úvěrového či hypotečního účtu se na nás obrátilo několik desítek klientů. Jejich žádosti řešíme standardními postupy pro vyřizování klientských podání," uvedl Podzimek.

Všichni ale podle Podzimka dostanou zápornou odpověď.

Časopis dTest se plánuje v budoucnosti obrátit i na další banky a apelovat u nich na zrušení poplatků za vedení úvěrového účtu. Poplatky za toto vedení se pohybují obvykle kolem 50 až 100 korun za měsíc v případě spotřebitelských úvěrů a 150 korun v případě hypoték.

V zahraničí v podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu. V minulém roce dospěl Spolkový soudní dvůr v Německu k rozhodnutí, že poplatky za vedení či správu úvěrových účtů jsou neplatné a banky je nesmí vybírat. Podle dTestu můžeme stejné závěry odvodit i v Česku, protože česká právní úprava vychází ze stejné směrnice jako německé zákony.