Prezident Václav Klaus jmenoval ve středu tři ministry.

Šéfkou obrany se stala dosavadní vicepremiérka pro boj s korupcí a předsedkyně strany LIDEM Karolína Peake, novým ministrem dopravy je dosavadní předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura, a Petr Mlsna, který dosud působil jako náměstek Peake, získal funkci ministra bez portfeje.

Vést by měl Legislativní radu vlády. Prezident tak potvrdil návrh premiéra Petra Nečase (ODS), který vyplynul z dohody vládních ODS a LIDEM na výměně ministerstev dopravy a obrany.

Server IHNED.cz vám představuje dva vládní nováčky - Zbyňka Stanjuru a Petra Mlsnu.

Zbyněk Stanjura (48 let)

Budoucího ministra dopravy ještě před dvěma lety znali hlavně obyvatelé Opavy, kterou osm let vedl jako primátor. Jeho působení v čele města však v roce 2010 Slezané odměnili pouhými devíti mandáty v pětačtyřicetičlenném opavském zastupitelstvu.

Ukončili tím nejvýraznější část Stanjurova působení v komunální politice - a taky období, v němž Opava dělala obchody s firmou primátorovy rodiny.

Konkrétně se společností Eskon, kterou Stanjura založil v roce 1992. Když se stal primátorem Opavy, firmu sice opustil, ale její jedinou majitelkou se postupně stala jeho žena Hana Malurová.

"Vše bylo naprosto transparentní. Při podpisu veškerých smluv jsem postupoval podle předepsaných pravidel," reagoval před časem Stanjura.

Firma Eskon navíc několik let ignorovala zákonnou povinnost zveřejňovat výroční zprávy a účetní závěrky.

Ve chvíli, kdy Stanjura opouštěl primátorské křeslo, však již měl novou funkci - po parlamentních volbách 2010 nastoupil do sněmovny. A když zákonodárci za ODS nebyli na podzim loňského roku ani ve dvou kolech schopni zvolit předsedu poslaneckého klubu, vystoupil premiér Petr Nečas s projevem, ve kterém výrazně podpořil nového kandidáta třetího kola volby, Zbyňka Stanjuru.

Nečas tak do vedení klubu prosadil svého loajálního spojence, který se mu osvědčil i při nedávné sérii jednání s šesticí rebelujících poslanců Občanské demokratické strany.

A jako spolehlivý premiérův člověk bude Stanjura nově řídit i ministerstvo dopravy. Do doby, než zanikne sloučením s resortem průmyslu a obchodu.

Petr Mlsna (34 let)

Mladý právník měl do vlády nakročeno již dvakrát. Poprvé jej v roce 2009 do svého přechodného kabinetu chtěl jako ministra spravedlnosti nestranický premiér Jan Fischer.

Mlsna byl jedním ze tří jmen, kterými tehdy Fischer, sestavující úřednickou vládu, rozčílil šéfy nejsilnějších stran Jiřího Paroubka (tehdy ČSSD) a Mirka Topolánka (ODS). Do tří resortů totiž prosazoval jiné kandidáty, než mu navrhli politici.

Fischer nakonec ustoupil a ministryní spravedlnosti se stala Daniela Kovářová, kterou nominovala ODS.

O Mlsnovi se však hovořilo také jako o kandidátovi do čela ministerstva vnitra - chtěly jej tam Věci veřejné, když při jedné z koaličních krizí na jaře loňského roku z postu odcházel předseda véčkařů Radek John. Také tehdy vše dopadlo jinak a na vnitro nastoupil Jan Kubice.

Mlsna má však vliv na českou politickou scénu již několik let. V různých úřednických pozicích měl totiž v několika vládách na starosti legislativu. A podílel se tak na přípravě důležitých norem.

Mimo jiné byl jedním z tvůrců zákona o přímé volbě prezidenta. Tedy změny ústavy, nikoliv prováděcího zákona, který vytvořilo ministerstvo vnitra a jenž je mnoha odborníky kritizován.

Jako náměstek vicepremiérky Karolíny Peake (LIDEM) také v létě tohoto roku připravil posudek týkající se údajně předraženého nákupu transportních letadel CASA, kvůli němuž policie stíhá bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou (TOP 09).

Se závěrem, že pro nákup byla uplatněna výjimka ze zákona o veřejných zakázkách, a že tedy ministerstvo nemělo povinnost zpracovávat znalecký posudek.