Tomáš Janeček (38)

Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.

Kariéra:
Je jedním ze spolumajitelů a členem dozorčí rady společnosti RSJ.
Specializuje se na management, koučing a vzdělávání dětí i dospělých.
Společně s manželkou Ivanou vytvořil komplexní systém vzdělávání Duhovka Group, jímž v současnosti prochází 382 dětí.

Svému známějšímu bratrovi Karlu Janečkovi se podobá vizáží, bezprostředností i názory na společnost. Podnikatel Tomáš Janeček, spolumajitel škol Duhovka, přišel na rozhovor s týdeníkem Ekonom se svou ženou Ivanou.

Oba jsou stoupenci vzdělávacího systému Montessori a oba se vyhýbají termínu "zlojedi", který do češtiny uvedl Karel Janeček.

Dnes má mateřská škola Duhovka pobočky na pražské Hanspaulce a na Malé Straně s celkem 75 dětmi. Výše zmíněnou základní školu pro první stupeň v Břevnově navštěvuje 107 dětí a na gymnázium fungující ve dvou budovách - v pražském Veleslavíně a v Nuslích - chodí 200 studentů.

Váš bratr Karel vede kampaň za změnu systému pod heslem "pozitivní evoluce". Vy jste už dál - na svých školách formujete mladou generaci, což je pozitivní evoluce v praxi. Berete to tak?

To je pěkně řečeno. Když jsem přemýšlel, jak věci dělá brácha a jak je dělám já se svou ženou, došel jsem k tomu, co říkáte. Brácha dělá věci systémově seshora, chce spravedlivý a férový systém pro všechny. Kdežto my se díváme na věci konkrétně a jdeme na to zespodu. Máme silný názor na podobu vzdělávání - aby děti měly sebeúctu, odvahu žít svůj život, chuť učit se novým věcem a chtěly přispět společnosti.

Nezastíráte, že děti v Duhovce nejsou z hlediska sociálního ani intelektuálního běžným vzorkem populace. Lze tedy vaši školu přirovnat k prestižnímu PORG Václava Klause mladšího, který expanduje do regionů. Plánujete totéž s Duhovkou?

Rozšiřování Duhovky je samozřejmě možné a nikdy neříkáme nikdy, je to ale náročná cesta. Chceme se teď raději soustředit na zvýšení kvality, stability a finanční nezávislosti. Systém Montessori ovšem šíříme přes náš nově založený vzdělávací institut. Svou školu totiž nepovažujeme za nějaké naše unikátní know-how a rádi se s každým podělíme.

Loni oznámili své plány na založení prestižních vysokých škol bývalý ředitel ČEZ Martin Roman, miliardář Andrej Babiš a také váš bratr Karel Janeček. Z jeho plánu prozatím sešlo, ale přesto: má vůbec v Česku smysl zakládat prestižní školu? Nebudou ti nejtalentovanější vždy odcházet spíše na Oxford nebo na Harvard?

Smysl to má tehdy, pokud se ukáže, že jsou tady podmínky pro obor, ve kterém lze vytvořit přidanou hodnotu. Takovou mimořádnost vidím momentálně v našem chystaném Institutu Individual Systemics, který bude kromě terapeutů psychologicky vzdělávat i absolventy středních škol. Ale to je něco úplně jiného, než když má někdo vnitřní ambici, že ta kvalita bude stát za jeho jménem. Pak je hlavní motivací být viděn. Osobně si myslím, že právě to je případ pana Romana.


Týdeník Ekonom - č. 50/2012Jak na školu doléhají protikorupční aktivity Karla Janečka?
V čem je její přístup k dětem a k výuce unikátní?
Přijala by Duhovka do svých řad dítě od "zlojeda"?

VÍCE SE DOZVÍTE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 13. PROSINCE.

banner 2

Související