Jaroslava Popílka z Golčova Jeníkova na Havlíčkobrodsku šokovalo jednání státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Její pracovníci totiž nebyli schopni po pět dní spravit poruchu signalizace na přejezdu na průtahu Golčovým Jeníkovem nedaleko centra města. "Celou dobu tam nechali nefunkční závory a neblikala ani výstražná světla," upozornil Popílek, který nedaleko přejezdu bydlí.

Místo prý navíc nebylo dobře označeno a jen zázrakem se tam podle něj nestalo neštěstí. Železniční správa to odmítá.

"Dali tam sice stopku, ale značku pověsili nešikovně na červenobílou závoru, takže nevynikala, ale naopak úplně splývala," zlobil se Popílek.

Když na přejezdu nefungovaly závory ani světla, musely vlaky přes město projíždět krokem a opakovaně výstražně houkat.

"Řidiči, kteří přejezd u centra neznají, byli zmateni," stěžoval si Popílek.

Správci kolejí vše vysvětlují interními personálními potížemi. Prý se jim nepodařilo k závadě celých pět dní přivolat experta se speciálním vozem, který snadno odhalí porušené místo na kabelu napětí s šesti tisíci volty.

Odborník prý nebyl k zastižení a nikdo jiný ho nemohl nahradit. Vše totiž přišlo v nešťastnou dobu – o dovolených přes vánoční svátky.

Marná snaha

"Kabelový měřicí vůz obsluhuje pouze jeden zaměstnanec, který nemá pohotovostní službu. Může se tedy stát, že nebude v některém termínu dostupný, což se, i přes veškerou snahu, stalo v tomto případě," vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

K závadě na kabelu k napájení přejezdového zabezpečovacího zařízení došlo v sobotu 22. prosince večer. Specialista přijel až ve čtvrtek 27. prosince a tentýž den byla porucha odstraněna.

Stačilo jet pomalu a houkat

Tesař ale odmítá, že by místo bylo špatně označené a nebezpečné. "Snížením rychlosti vlaků a jejich houkáním byla zajištěna bezpečnost železničního i silničního provozu," tvrdí.

Odborníka se speciálními zkouškami, který má na starosti nejen Vysočinu, kam spadá Golčův Jeníkov, ale i celou jižní Moravu, prý nebylo možné přes vánoční svátky vykrýt.

Přijet nemohl ani zaměstnanec, který obsluhuje Prahu a Středočeský kraj, přestože Golčův Jeníkov leží na pomezí středních Čech a Vysočiny. "Kolegové to mají rozdělené striktně podle regionů," podotkl Tesař.

Expert: Šetří se, je málo lidí

Podle odborníků nejsou podobné případy překvapivé. "Je to důsledek úspor ve státním sektoru. Obecně se dá říci, že údržba železnice nemá optimální množství peněz. Jedou na minimálních personálních limitech, které ještě jsou vůbec schopny udržet tratě v bezpečném provozu," říká Josef Petrák, šéfredaktor odborného serveru ŽelPage.cz, který informuje o dění na železnici.

"Třeba v zimě, když sněží, nestačí pracovníci některých nádraží vymetat sníh z kolejiště a z výhybek. Je jich prostě málo," dodal.

Podle SŽDC však na podobně mimořádné situace není třeba více lidí. Zvláště co se týká poruch na vyšším napětí, kdy je zapotřebí pomoci vyškoleného specialisty. Jde totiž prý jen o výjimečné události.

"Na tratích v Jihomoravském kraji a v Kraji Vysočina došlo v roce 2012 celkem k sedmi poruchám napájení zabezpečovacího zařízení z rozvodu 6 kilovoltů. V traťovém úseku, kde se nachází předmětný přejezd, šlo v roce 2012 pouze o tento případ," uvedl Tesař.