Doly Karviná a Darkov spojil tříkilometrový tunel za více než miliardu korun. Informuje o tom týdeník Ekonom. Vyražení podzemního spojovacího překopu, kterým bude do půl roka proudit veškerá těžba z lokality ČSA Dolu Karviná na úpravnu uhlí Dolu Darkov, trvalo 16 měsíců.

Důvodem pro vybudování této výjimečné štoly je skutečnost, že úpravna uhlí v ČSA zastarala, zatímco v Darkově stojí moderní úpravna s kapacitou 4,5 milionu tun ročně. Než investovat do modernizace jedné z nejstarších úpraven rozhodlo se vedení OKD pro nový tříkilometrový spojovací překop v hloubce 870 metrů.

Po instalování pěti dopravními pásy bude vytěžené uhlí ze štol ČSA směřovat do úpravny Darkov, která bude moci být efektivněji využívána na více směn. V případě potřeby bude nový tunel sloužit také jako dopravní kanál pro obousměrnou přepravu materiálu, technologických celků či lidí.

Vedle délky je důlní dílo unikátní také svým profilem - průměrná šířka je 6,7 metru a výška 4,5 metru. „Šachtu razili z obou stran a trefili se výtečně. Měřiči ujeli jen o tři centimetry,“ uvedl generální ředitel OKD Ján Fabián. Spojovací překop by měl sloužit minimálně 20 let.

FOTO: Nejdelší tunel v Česku propojil stovky metrů pod zemí doly Karviná a Darkov

Doly Karviná a Darkov spojil tříkilometrový tunel

 

 

Související