Vloni v létě přišly antimonopolnímu úřadu dva podněty s jasným vzkazem: Prověřte podezřelý tendr ministerstva dopravy, které vybírá nového dodavatele kontrolních nálepek na registrační značky motorových vozidel - červenou známku na technickou způsobilost a zelenou na měření emisí. Hrozí, že je ušitý na míru předem vybranému uchazeči.

Jenže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ani po půl roce nezahájil správní řízení, oficiálně se k oznámením nevyjádřil, a umožnil tak ministerské servisní organizaci napadenou soutěž za 104 milionů korun v listopadu v klidu uzavřít a vybrat vítěze.

Stát přitom ani neušetří, jak je obvyklé. Naopak si bude muset za nálepky pro motoristy ročně připlatit miliony korun. Soutěž totiž vyhrála firma s nejvyšší nabídkou - pražské grafické a tiskové studio Creative Dreams.

Vítězná firma přitom byla o 70 procent dražší než nejlevnější nabídka v soutěži a za jednu nálepku si bude Creative Dreams účtovat 2,90 koruny bez DPH. Tedy o 40 haléřů více než stávající dodavatel, podnikatel Milan Vala, který se do výběrového řízení už ani nepřihlásil. Mimo jiné i proto, že jeden z klíčových subdodavatelů ho totiž opustil a v nové soutěži se spojil s Creative Dreams. A s ní i vyhrál.

Právník: Špatně napsaný tendr

"Podmínky soutěže byly nastaveny tak, že se dá hovořit o podezření z porušení zákona o veřejných zakázkách," říká právník Marek Šrámek, který se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s jedním z podnětů obrátil.

Podle něj nebyl tendr vypsán transparentně a některé uchazeče mohl dopředu znevýhodnit. Paradoxně třeba ty, kteří nabízeli nejen modernější technologie výroby, ale zároveň i lepší cenu.

"Zadavatel například bez uvedení důvodu požadoval od uchazečů použití jedné konkrétní technologie, ačkoliv existují i jiná výrobní řešení, která jsou technicky a ekonomicky rovnocenná, či dokonce jsou ještě lepší a výhodnější," uvedl Šrámek, jenž se zabývá veřejnými zakázkami a mimo jiné v roce 2011 upozornil na nejasnosti v několikamilionovém tendru ministerstva obrany, kde pracoval v právním oddělení.

Úředník: Vše podle zákona

Dalibor Sadovský, ředitel Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD), které pro ministerstvo dopravy výběrové řízení zajišťovalo, však tendr hájí a tvrdí, že jeho lidé provedli vše přesně podle zákona.

"Dokonce jsme se před uzavřením výběrového řízení speciálně na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dotazovali, co s tendrem hodlají dělat. To bylo vloni na podzim, a dosud nám neodpověděli. Po poradě s našimi právníky jsme tedy v listopadu vyhlásili vítěze," říká Sadovský.

Jak se vyvíjela cena

Cena jedné kontrolní nálepky na registrační značky motorových vozidel se v posledních třech letech měnila. Výsadní postavení při dodávkách přitom měla posledních deset let jediná firma - Seritech ze Šternberka. Ta původně dodávala 1 nálepku za 2,95 bez DPH. V lednu 2010 se cena dokonce díky smluvnímu dodatku zvýšila na 3,25 bez DPH za 1 nálepku, v červnu 2011 pak ministerstvo vyjednalo snížení na 2,50 bez DPH. Nový vítěz, firma Creative Dreams, si bude účtovat 2,90 bez DPH. Nejlevnější nabídka v tendru přitom byla zhruba 1,66 bez DPH za 1 nálepku. "To je hluboko pod našimi výrobními náklady," uvedla jednatelka Creative Dreams Michaela Nováková. Podle šéfa ministerské servisní organizace Dalibora Sadovského navíc výrobky firmy s nejlevnější nabídkou neprošly náročným nezávislým testováním.

Mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda tvrdí, že jeho kolegové za dosavadního půl roku nic nezanedbali. A oba podněty stále šetří.

"Přednost před podněty ovšem mají případy, kde už běží správní řízení," řekl Švanda s tím, že v obou zmíněných případech správní řízení ještě úřad nezahájili. A odmítá dopředu sdělit, zda tak učiní.

"Ne každý podnět musí nutně ke správnímu řízení vést," připomněla Elena Bombová z advokátní kanceláře FB Legal, která Centru služeb pro silniční dopravu potvrdila, že soutěž může uzavřít i bez stanoviska antimonopolního úřadu.

Tendr tak je definitivně uzavřen a smlouva platí. Pokud by nakonec ÚOHS správní řízení přece jen zahájil a řekl, že ministerstvo skutečně chybovalo, mohl by jen udělit zadavateli soutěže až desetimilionovou pokutu.

Čtyři firmy, vyhrála nejdražší

Do tendru vypsaného na čtyři roky se původně přihlásily čtyři firmy. Postupně ale byly tři z nich vyřazeny, některé i kvůli formálním chybám. "Jedna z firem poslala nabídku, kterou nikdo nepodepsal. Proto jsme ji museli vyřadit," říká Dalibor Sadovský.

Soutěž tak nakonec vyhrála firma Creative Dreams, která zastřešila ještě další dva subdodavatele. "Zakázka je rozložena mezi tři společnosti, s nimiž spolupracujeme více než šest let,“ uvedla jednatelka Creative Dreams Michaela Nováková, která odmítá, že by zakázku získala díky jakýmkoliv zákulisním dohodám.

A že byla její firma nejdražší? "Zjistili jsme to při otevírání obálek. Ale v naší ceně jsme počítali s tím, že musí být zajištěna vysoká kvalita kontrolních nálepek jako celku," dodala Nováková s tím, že nejlevnější nabídce v tendru (zhruba 1,66 bez DPH za 1 nálepku) by nemohla konkurovat. "To je hluboko pod našimi výrobními náklady," uvedla.

Nejvyšší nabízenou cenu ze všech uchazečů ospravedlňuje i šéf CSPSD Dalibor Sadovský. A také on argumentuje vyšší kvalitou výrobků, kterých stát spotřebuje zhruba šest milionů ročně.

"Potvrdily nám to nezávislé laboratorní testy, které jsme si nechali na vzorcích od všech uchazečů udělat. Například výrobky od nejlevnější firmy vůbec v testech neuspěly, proto jsme nemohli hledět třeba jen výhradně na cenu," tvrdí Dalibor Sadovský.

Dodal přitom, že i současné nálepky jsou sice levnější, než je vysoutěžená cena, ale poničené jsou už po několika měsících provozu. Právě jejich kvalita a k tomu ještě dlouhodobý kontrakt se stávajícím dodavatelem uzavřený na dobu neurčitou byly hlavními důvody nového tendru.

Podle právníka Marka Šrámka však úředníci nevypsali soutěž férově a třeba právě hodnotící kritéria kvality a způsob přiřazování bodů jednotlivým nabídkám určili jen velmi obecně a neúplně. "To otevírá značný prostor pro subjektivitu, a tudíž nepřípustnou netransparentnost," podotkl Šrámek.

Tendr nadvakrát

Potíže kolem výběrového řízení začaly prakticky už s jeho vyhlášením na jaře 2011. Ministerským úředníkům za ministra Víta Bárty z Věcí veřejných tehdy vadily léta zaběhnuté pořádky a výsadní postavení firmy Seritech ze Šternberka, která díky štědré smlouvě na dobu neurčitou dodávala červené a zelené kontrolní nálepky přes deset let. Navíc za vyšší ceny, které se na současnou úroveň (2,50 koruny bez DPH za 1 nálepku) podařilo snížit až v červnu 2011.

Ministerstvo proto nechalo přes svou servisní organizaci Centrum služeb pro silniční dopravu zorganizovat soutěž, která by už nebyla tak benevolentní a časově neomezená a mimo jiné měla ještě více stlačit dolů cenu.

Jenže napoprvé ještě organizace výběrového řízení neklapla. V zadávací dokumentaci tendru se objevila řada sporných bodů jako například podmínka, která uchazečům nařizovala nakupovat ochranné prvky od předem určeného výrobce za neznámou cenu. Po opakovaných námitkách několika firem proto bylo výběrové řízení zrušeno.

Úředníci později přislíbili vyhlášení nové soutěže, která se rozběhla vloni na jaře. Ani tentokrát ale podle advokáta Marka Šrámka nebyla zadávací dokumentace košer.

Vyšší cena, vyšší kvalita

Podle Dalibora Sadovského si však stát za vyšší cenu kupuje zároveň i vyšší kvalitu. "Do smlouvy jsme si navíc vymínili, že můžeme kdykoliv přijít na kontrolu do výroby. A každá nálepka bude mít nově unikátní kód, podle nějž budeme moci přesně zkontrolovat, z které stanice technické kontroly nálepka pochází," uvedl Sadovský.

Smlouva se stávajícím dodavatelem je nyní ve výpovědní lhůtě a ministerstvo dopravy chce vyčerpat všechny staré nálepky. Mezitím už ale zhruba v průběhu února plánuje odebírat i nové vysoutěžené výrobky.

"Dodávky kontrolních nálepek pouze od nového dodavatele naběhnou ve druhém pololetí. V přechodném období do vyčerpání zásob budou aplikovány nálepky od obou výrobců," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Související