V dopravním byznysu se chystá první velká pojistka proti neúměrně vysokým cenám. Státní dopravní fond si nechává zpracovat nová cenová pravidla na železnice i silnice. Původní podklady, ze kterých stát vycházel pro odhady cen dopravních staveb, pocházejí ještě z "bohatých let“ – konkrétně z roku 2010, kdy ministerstvu vládl Aleš Řebíček (ODS).

Stačí jeden příklad za všechny. Když Nejvyšší kontrolní úřad loni v květnu kritizoval drahou stavbu Pražského okruhu, který se s více než miliardou korun za kilometr stal bezkonkurenčně nejdražší dálnicí v zemi, vytkl státu vedle řady chyb také špatnou práci s cenovými normativy. Podle nich investoři – jako je například Ředitelství silnic a dálnic – získávají během přípravy stavby první hrubý odhad, kolik bude dálnice nakonec stát.

Správně nastavená cenová pravidla jsou první obranný mechanismus, říká ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

"Pokud už při investičním záměru získáme reálný odhad ceny, můžeme mít v dalších fázích dobrý podklad pro to, abychom se stavitelů ptali, proč a kde se od ceny odchýlili," podotýká Čoček.

Ze současných norem například vyplývá, že jeden kilometr dálnice na rovině bez výkupů pozemků nebo křížení s další silnicí by měl vyjít na 207 milionů, kilometr rychlostní silnice na 191 milionů nebo kilometr dvojkolejného železničního mostu by měl stát 1,2 miliardy.

Nové cenové normy nemusejí automaticky znamenat zlevnění těchto částek – pomohou ale odhalit jejich případné navyšování. Ministerstvo dopravy podle odhadů také posuzuje, zda silnici nebo železnici vůbec stavět a jestli to přinese ekonomický efekt.

"V praxi se novinka projeví při přípravě nových staveb od jara letošního roku nebo při aktualizaci stávajících záměrů," říká František Benč, jednatel společnosti IBR Consulting, která pro stát nový ceník připravuje.

Cenové předpisy na dálnice se snaží zavádět i vláda Spojených států. Před pár lety si nechala zpracovat průzkum a z něj vyplynulo, že existuje propastný rozdíl v cenách dálnic v jednotlivých amerických státech. Jedna míle tak může stát čtyři i 29 milionů dolarů. Nejlevněji stavějí v Mississippi, nejdráž na Havaji a ve státě New York.