Na titulní straně webových stránek Ředitelství vodních cest přeje šéf společnosti Jiří Skalický úspěšné proplutí rokem 2013. Je to ale jeho loď, která teď uvízla na mělčině.

Vláda se rozhodla ředitelství (ŘVC) kvůli škrtům zcela zrušit. Skalický je za poslední tři roky už třetím šéfem státní organizace, kterou v minulých letech provázely skandály kvůli podivným či předraženým zakázkám.

Od zrušení úřadu si vláda pro letošek slibuje pětimilionovou úsporu. Jeho agenda se má přesunout na ministerstvo dopravy. Kdy, to zatím není jasné.

„Konkrétní kroky jsou ve fázi příprav,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Letos mají přes ředitelství protéct investice za přibližně 350 milionů korun. Jiří Skalický se obává, že zrušením ŘVC se rozvoj tuzemských vodních cest zpomalí.

„Samozřejmě chápu úsilí vlády konat kroky vedoucí k úsporám, ale na druhou stranu návrh na zrušení Ředitelství vodních cest nepovažuji za optimální,“ řekl.

Nejvíce se obává o plánované stavby na Labi v Děčíně a Přelouči. Ředitelství ale před koncem roku oprášilo i plány na vybudování kanálu Dunaj–Odra–Labe. Lidem z byznysu se rušení ŘVC také nelíbí.

„Jsme schopni vyrábět zboží špičkových parametrů, ale co je nám to platné, když ho bez funkční vodní cesty nejsme schopni efektivně dostat k našim zahraničním odběratelům?“ řekl šéf Vítkovice Machinery Group Jan Světlík.

Rušení Ředitelství vodních cest má ale ještě jednu rovinu. Společnost zcela propadla, když si na její zakázky došlápli úředníci Evropského účetního dvora.

Namátkou si vybrali tři projekty a našli u nich chyby v souhrnu šestadevadesáti až sta procent. Penězi vyjádřeno: 2,4 miliardy korun.

Co byl největší průšvih Ředitelství vodních cest, se dozvíte v HN

Čtěte více v Hospodářských novinách