Ředitelství silnic a dálnic vybralo prvního vítěze zakázky na opravu dálnice D1. Podle webového deníku Aktuálně.cz to bude sdružení firem Colas CZ a Porr, které nabídlo nejnižší cenu a mělo by zrekonstruovat úsek označený číslem 14. Jde o osm kilometrů dálnice mezi sjezdy Větrný Jeníkov a Jihlava.

Zástupci vítězné firmy odmítají zatím cokoliv komentovat. A sdílnější není ani šéf ŘSD David Čermák. Ten pouze řekl, že vítěze zakázek na modernizaci nejen úseku 14, ale i dalších čtyř plánovaných částí D1, oznámí příští týden. „Rozhodnutí jsme již účastníkům řízení odeslali,“ řekl Čermák pro Aktuálně.cz.

Ministerská hodnotící komise vybírala měsíc z nabídek 13 sdružení, mezi kterými nechybí největší hráči na trhu – Skanska, Eurovia, Strabag či Metrostav.

Klíčovým kritériem pro hodnocení byla cena, která měla váhu 90 procent. Dalším parametrem pak je záruka, kterou ŘSD požaduje alespoň v délce deseti let.

Stát by přitom mohl oproti původním plánům ušetřit. Počítal totiž, že za rekonstrukci pěti úseků D1 zaplatí zhruba 4,4 miliardy korun. Celková suma, kterou nabídli vítězové pěti zakázek, však podle Aktuálně.cz činí 2,7 miliardy.

Práce by měly začít letos na jaře. Generální ředitel David Čermák však upozornil, že se termín může zdržet, pokud se některá z neúspěšných firem odvolá k antimonopolnímu úřadu. K odložení už ostatně v minulosti došlo. Původně se nejponičenější části D1 měly začít rekonstruovat už vloni v září.

Kromě úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou by se měla opravovat ještě část mezi Šternovem a Psářemi (41 – 49 km), Loket – Hořice (66 – 75 km), Lhotka – Velká Bíteš (153 – 162 km) a Velká Bíteš – Devět křížů (162 – 168 km).

ŘSD počítá s tím, že napřed rozšíří jeden směr dálnice o 75 centimetrů, aby se na něj vešly čtyři zúžené pruhy. Poté se zrekonstruuje jeden a posléze druhý směr.