Stát při výstavbě a opravách českých železnic utrácel desítky milionů, aniž by věděl, jestli se to vyplatí. Uvádí to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve své čerstvé zprávě.

Například v rámci modernizace nádraží v Brně vznikla myčka vagonů, kterou Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) pronajala soukromé firmě bez toho, aniž by si spočítala, zda se jí investice vrátí.

Úřad také kritizuje fakt, že ministerstvo dopravy nemá v případě rozvoje železnice jasný plán, který by říkal, do čeho je potřeba a kdy investovat.

"V průběhu přípravy a modernizace železničních dopravních uzlů se významně měnily jak finanční, tak časové parametry jednotlivých projektů. U pěti kontrolovaných projektů, které byly v době kontroly dokončeny, například došlo oproti původním smlouvám k navýšení cen – a to o 8 až 19 procent," upozorňuje zpráva na další nedostatky.

Hospodaření ale NKÚ kritizuje i u ostatních staveb, jako je myčka na odstavném nádraží v Brně-Horních Heršpicích. Správa železnic za ni zaplatila přes 305 milionů. V roce 2011 ji pak spolu s částí kolejiště pronajala soukromé společnosti za 4 miliony ročně.

"Investiční náklady na postavení myčky by se tak – bez započtení inflace a jejího opotřebení – měly SŽDC vrátit za 75 let," konstatují kontroloři. Přitom podle nich neexistuje dokument, "který by se zabýval hodnocením ekonomické efektivnosti a návratností této investice".

Železniční správa navíc údajně neví, jak se zařízení využívá, protože nemá k dispozici informace od nájemce.

O klíčových investicích do železničních uzlů pak podle kontrolního úřadu ministerstvo dopravy rozhoduje přes proklamovanou prioritu na úrovni jednotlivých projektů. Chybí tak návaznost na další stavby a nevznikají celková řešení.

Související