Výroba nákladních aut v Česku se za posledních deset let snížila na méně než polovinu. Zatímco v roce 2001 dodali čtyři výrobci na trh 2718 vozů, loni to bylo jen 1454 aut od dvou výrobců, jak to vyplývá z informací Sdružení automobilového průmyslu.

Loni se ale naopak tento trend obrátil. Oproti roku 2011 narostla výroba nákladních vozidel o necelých dvanáct procent. Především díky růstu produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Oproti roku 2011 zvýšila tato firma výrobu o více než šedesát procent. Druhý největší domácí výrobce, Tatra Kopřivnice, šel loni do útlumu. Tatra vyrobila o 29 procent méně vozů.

Loni vyrobila letňanská Avia v Česku necelou tisícovku užitkových vozidel, což bylo o skoro 400 vozů víc než v roce 2011. Necelých 200 vozů se prodalo v Česku, zbytek do zahraničí.

Celkově stojí za růstem firmy prodeje na trzích střední a východní Evropy včetně Ruska.

"V průběhu posledních let udělala Avia významné kroky ve svém celosvětovém působení. Dnes operujeme na všech pěti kontinentech, daří se nám na ruském i americkém trhu, kde jsme loni prodali skoro polovinu našich vozidel. Stejně významné byly pro nás i evropské země," hodnotí loňský rok výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička.

Automobilka Tatra loni vyrobila 496 nákladních aut, což představuje meziroční pokles o 29 procent. Prodej na domácím trhu se snížil o čtvrtinu na 84 kusů a export klesl o 24 procent na 447 vozidel.

Výroba užitkových vozidel v ČR

Letos by se mohla podle prognóz produkce firmy zvýšit. Automobilka, kterou před nedávnem koupila za 176 milionů korun společnost Truck Development, nechce konkrétní plány na letošní rok komentovat.

"Vzhledem k organizačním změnám, které probíhají, bych o plánu raději nehovořil, ale věřím, že se dostaneme určitě na vyšší číslo, než bylo vloni," uvedl manažer marketingu Jiří Kašpárek.

Největším exportním teritoriem Tatry je v současné době Ruská federace, dále Ázerbájdžán a také Austrálie. Zaměřuje se rovněž na Střední východ, zejména Saúdskou Arábii a Spojené arabské emiráty.

Celkem mířilo z tuzemských automobilek v minulém roce 1207 vozů na export, což je poměrově víc než v roce 2011.

Za první dva měsíce tohoto roku bylo celkově vyrobeno 90 nákladních automobilů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru