Neviditelný americký bombardér B-2 schopný nést jadernou nálož je veteránem válek v Iráku či Libyi. Není ale běžné, aby se stal nástrojem americké diplomacie, napsala v sobotu agentura Reuters.

Přesto ve čtvrtek Spojené státy poslaly pár letadel s netopýřími křídly na první přelet svého druhu nad Jižní Koreou. Američtí oficiální činitelé tvrdí, že se jednalo o "diplomatický let". Jeho mise byla dvojí, dodávají. Jednak uklidnit americké spojence Jižní Koreu a Japonsko čelící hrozbám Severní Koreje, a také popostrčit Pchjongjang zpátky k jednacímu stolu ohledně jaderného programu.

Ale jestli si mladý severokorejský vůdce Kim Čong-un toto poselství přeloží způsobem, v jaký doufal Bílý dům, zůstává otázkou. Jeho první reakcí bylo páteční uvedení raket do pozic, z nichž mohou zaútočit na USA a Jižní Koreu.

Nejmenovaný americký činitel v této souvislosti prohlásil, že Kimův zesnulý otec Kim Čong-il byl alespoň o něco předvídatelnější. Vychrlil hrozby, které k němu přilákaly pozornost světa, aniž ovšem vyprovokoval otevřený konflikt, a pak toho využil jako páky při následných diplomatických jednáních.

Analytik: Vše je v sázce

Tentokrát jsou ale analytici americké rozvědky rozpolcení v názoru, zda Kim Čong-un následuje otcovu strategii.

Bombardér B-2

Northrop Grumman B-2 Spirit je americký víceúčelový strategický bombardér. Létající křídlo ve tvaru písmene W má úplně hladký povrch, kabina a motorové gondoly jsou zapuštěny do obrysu letounu. Konstrukce je převážně z uhlíkových kompozitů a je velmi náročná na údržbu. Díky tvaru a použitému materiálu letoun téměř neodráží radarové signály. Tepelné a akustické vyzařování je snižováno na velmi nízkou úroveň mícháním horkých výfukových plynů s proudy studeného vzduchu před tím, než opustí výtokové trysky.

 

Technologie stealth umožňuje pilotům snadno pronikat i nad velmi dobře střežená území a provést akci z velké výšky. Navíc má B-2 dalekým doletem bez doplňování paliva (přibližně 6000 nám. mil / 9600 km). V operacích byl poprvé nasazen v roce 1999 v Kosovu, kdy stroje letěly ze středu USA bez mezipřistání, jen s několika tankováními za letu, k cíli i zpět. 23. února 2008 se krátce po startu z Andersenovy letecké základny na Guamu zřítil stroj Spirit of Kansas.

 

Letoun Spirit, který byl navržen jako budoucí náhrada za bombardéry B-1 Lancer, je považován za nejdražší letoun v historii. Během osmdesátých let stál jeho tajný vývoj 23 miliard dolarů. První prototyp B-2 vzlétl roku 1989 a v prosinci 1993 byl vyroben první sériový stroj. Původně bylo objednáno 135 kusů, později byla objednávka snížena na 75 kusů a nakonec bylo vyrobeno jen 21 letounů. I díky tomu prudce rostla cena jednoho letounu, která přesáhla 1,157 miliardy dolarů.

"Je to tak trochu okamžik, kdy je všechno v sázce," řekl jeden z nich, který si nepřál být jmenován. Podle jeho slov rozhodnutí o cvičném přeletu bombardérů B-2 v rámci každoročních americko-jihokorejských vojenských cvičení Foal Eagle vzešlo z jednání na úrovni vlády o tom, jak dát Soulu a Tokiu najevo, že je Washington v případě krize podpoří.

Nejasné zůstává, zda Washington předem informoval Čínu, severokorejského souseda a jediného velkého spojence. Plán schválil Bílý dům a koordinován byl s Jižní Koreou a Japonskem, dodal činitel.

Dvacet let staré letouny B-2 často podnikají dlouhé lety - rekord je 44 hodin - čtvrteční přelet ovšem byl s délkou zhruba 37 a půl hodiny první nonstop misí bombardéru na Korejský poloostrov a zpátky na základnu vojenského letectva Whiteman v Missouri, uvedlo velení amerického letectva.

V době, kdy KLDR hrozí raketovými údery na americkou pevninu a základny USA na Havaji či Guamu, měl zjevně tento let Pchjongjangu ukázat, jak snadné by pro USA bylo Severní Koreji úder oplatit.

"Tohle je užitečná připomínka, že americká jaderná ruka se umí natáhnout a zasáhnout Severní Koreu odkudkoli. Nemusíme sedět na letecké základně Osan jižně od Soulu," řekl Ralph Cossa ze Střediska pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). "Připomíná to také Číňanům, že severokorejské akce mají následky. Říká jim to, že USA berou severokorejské hrozby vážně, ale že nepanikaříme," dodal.

Jakmile cvičení Foal Eagle skončí, doufá vláda prezidenta Baracka Obamy, že se jí podaří Pchjongjang vtáhnout do diplomatických jednání. Americký ministr zahraničí John Kerry má během dvou týdnů odcestovat do východní Asie coby první ze série vysokých činitelů z Washingtonu mířících do této oblasti.

Piloti spí v letounu na střídačku

Čtvrteční cvičení bylo chvílí na výsluní pro bombardér B-2, který se postupně stal ústředním pilířem americké jaderné odstrašovací taktiky.

Dlouhé mise, při nichž je letoun zásobován palivem za letu, jsou "výzvou pro tělo i mysl, aby zůstala v pohotovosti", říká jeden z kapitánů amerického vojenského letectva a pilot B-2. Podle bezpečnostních pravidel se pilot identifikuje jen svým rádiovým kódem "Flash" (Blesk).

Podle kapitána, který se čtvrteční mise nad Jižní Koreu nezúčastnil, vyvinuli letoví lékaři speciální režim, který má dvoučlennou posádku bombardéru udržet svěží. Ten zahrnuje i pětačtyřicetiminutová zdřímnutí, která si střídavě dopřávají na matraci v zadní části letounu. Odpočinkový režim končí půl hodiny před jakýmkoli kritickým bodem mise - tankováním nebo shozením nálože.

Všech dvacet amerických bombardérů B-2 je na základně Whiteman v americké Montaně. Zažily bojové akce během americké invaze do Iráku či mise NATO, která vedla ke svržení libyjského vůdce Muammara Kaddáfího. V osmdesátých letech plánoval Pentagon koupit 132 těchto bombardérů, jejichž hlavním cílem mělo být proniknout bez zaznamenání radary do vzdušného prostoru tehdejšího Sovětského svazu. Program ale byl drasticky seškrtán po pádu Berlínské zdi v roce 1989.

Piloti bombardérů B-2 jsou velmi elitní skupinou. "Víc lidí už bylo ve vesmíru, než kolik se jich proletělo v B-2," dodal "Flash".

Související