Už koncem dubna mohou řidiči čekat na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem první dopravní problémy. Nejpozději do tří  týdnů by totiž podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka měly začít ostré stavební práce a s tím i první omezení, které přinese dlouho chystaná modernizace klíčové české dopravní tepny.

„Začátek stavebních prací a první omezení pro řidiče předpokládáme na přelomu dubna a května,“ řekl Čermák.

ŘSD má celou modernizaci rozplánovanou na šest let, během kterých chce opravit 21 úseků v délce 160 kilometrů od středočeských Mirošovic až k brněnské Kývalce. Opravy na prvních dvou úsecích začnou formálně už ve čtvrtek, kdy si staveniště převezmou firmy, které uspěly v otevřené soutěži.

David Čermák s nimi ve středu podepsal smlouvy na osm kilometrů mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a devět kilometrů mezi sjezdy Lhotka a Velká Bíteš. První úsek bude za 650 milionů korun opravovat sdružení firem Colas CZ a Porr, druhý má za 597 milionů zhotovit konsorcium OHL ŽS a Alpine Bau CZ.

Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) by po celou dobu rekonstrukce prvních dvou úseků mělo po dálnici jezdit ve dvou pruzích v obou směrech. „To byla podmínka celé akce,“ řekl Stanjura.

Kde opravy D1 začnou

Úsek 14 (Exit 104 Větrný Jeníkov - Exit 112 Jihlava)

Vysoutěžená cena: 650 milionů Kč bez DPH (69 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení CPI pro D1 (COLAS CZ, a.s., a PORR, a.s.)

Úsek 21 (Exit 153 Lhotka - Exit 162 Velká Bíteš)

Vysoutěžená cena: 597 milionů Kč bez DPH (62 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš (OHL ŽS a Alpine Bau CZ)

Předpokládaný harmonogram prací (záleží na počasí):

I. a II. etapa: duben 2013 - srpen 2013 (provizorní rozšíření vozovky v jednom směru, rozšíření mostů, modernizace inženýrských sítí - kanalizace, kabely)

III. etapa: září - prosinec 2013 (modernizace celého jednoho jízdního pásu)

IV. etapa: březen 2014 - červen 2014 (modernizace celého druhého jízdního pásu)

Automobily se však budou muset při jízdě hodně uskromnit. Pruhy budou užší a přitom bude zavedeno jasné pravidlo: do levého pruhu nebudou smět automobily širší než dva metry. Oba směry navíc budou odděleny nízkými svodidly.

Kompletní uzavírka? Když strhnou most

Přijdou ale i dny, kdy bude jeden ze směrů zredukován jen na jeden pruh nebo bude provoz na dálnici zcela zastaven. Podle šéfa ŘSD Davida Čermáka ale půjde jen o krátkodobé výjimky. Například když bude potřeba odstranit konstrukci mostu.

„Budeme se snažit se zhotoviteli vše naplánovat tak, aby takové akce zasáhly co nejméně řidičů. Uzavírky celé dálnice budou trvat třeba jen patnáct až dvacet minut, navíc v nočních hodinách,“ řekl Čermák.

Termíny těchto uzavírek se podle něj právě teď plánují a budou do kalendáře pevně zapsány, aby se stavaři netrefili například do období kolem svátků, kdy je nejhustší provoz.

Čermák zároveň slíbil, že krizová data se řidiči dozví v dostatečném předstihu, aby mohli lépe plánovat své cesty.

ŘSD kvůli tomu dokonce nechalo vyvinout speciální aplikaci pro chytré mobilní telefony. Jejich majitelé, kteří si aplikaci do svého přístroje stáhnou na webu www.dopravniinfo.cz, tak budou mít přístup k podrobným aktuálním informacím o situaci na celé D1. Opravované úseky navíc budou monitorovat i kamery umístěné vždy po dvou kilometrech.

ŘSD založilo také zvláštní web www.novaD1.cz, kde řidiči rovněž najdou potřebné detaily.

V pohotovosti bude i dopravní policie. Její nový ředitel Tomáš Lerch, který je ve funkci druhý týden, řekl, že jeho lidé jsou připraveni dohlížet na plynulý provoz, dodržování snížené rychlosti a také na bleskové akce při nehodách.

„Budeme se snažit v co nejkratší době nehodu zadokumentovat a ve spolupráci s odtahovou službou havarovaná vozidla odstranit, aby nepřekážela provozu,“ řekl Lerch. Policisté budou více využívat motocyklů a častěji bude v pohotovosti i vrtulník.

Podle Lercha se řidiči zdržení v kolonách nevyhnou. Vyzval proto šoféry, aby se na jízdu zejména v létě zazásobili dostatkem tekutin. „Zejména ti, kteří povezou děti a seniory. Aby nedošlo ke zbytečným zdravotním problémům pasažérů,“ dodal Lerch.

Policie také dopředu upozorňuje, že nevytyčila žádné objížďky a bude chtít na dálnici držet za každou cenu zejména kamiony, aby nezatěžovaly obce blízko dálnice. Vracet je tam hodlá i v případě nehody.

4 etapy, 14 měsíců

Modernizace jednotlivých úseků je rozdělena vždy na čtyři etapy ve 14 měsících.

Jak bude vypadat modernizace D1
D1_modernizace_upravy_final_250313.mp4.jpg

První dvě etapy by měly trvat zhruba čtvrt roku, maximálně čtyři měsíce. Při nich se rozšíří vozovka na obou stranách o 75 centimetrů, rozšíří se mosty, aby pod nimi v budoucnu mohla vést šestiproudá dálnice a vymění se inženýrské sítě včetně kanalizace a kabeláže. Tato fáze by u aktuálních dvou úseků měla skončit nejpozději v srpnu.

Ještě v létě pak ŘSD a firmy musí rozhodnout, zda se hned v září pustí ještě do třetí etapy, během které by měl být opraven celý jeden jízdní pruh včetně nového povrchu vozovky. Projekt počítá s tím, že by se to mělo zvládnout do čtyř měsíců a tedy do Vánoc, jenže může zasáhnout počasí. V mrazech se stavět nedá, nový povrch vozovky by se mohl okamžitě poničit.

„O termínech jednáme se zhotovitelem. Věříme, že první dvě etapy by mohly jít rychleji a získali bychom časový náskok pro třetí etapu, kterou bychom chtěli dokončit ještě letos,“ podotkl David Čermák.

Poslední čtvrtá etapa pak počítá s dokončením modernizace celého druhého jízdního pásu. Hotovo by mělo být opět za čtyři měsíce, v případě premiérových dvou úseků tedy v červnu 2014.

Letos ještě další dva úseky?

Kromě zmíněných dvou úseků by ještě letos chtělo ŘSD začít s modernizací dalších dvou úseků. Jde o osm kilometrů mezi Šternovem a Psářemi na Benešovsku a devět kilometrů mezi Loktem a Hořicemi na Vysočině. Záleží však na tom, zda poražené firmy z výběrového řízení na tyto dva úseky nechají přezkoumat celý tendr u antimonopolního úřadu. Mají na to čas do pátku.

Příští rok by ministr Zbyněk Stanjura rád nechal najednou spravit úseků dokonce šest. To je podle něj maximum, které ještě lze za provozu rekonstruovat.

Pokud by se to takhle povedlo i v dalších letech, mohla by se celková doba modernizace zkrátit o dva roky - z šesti let na čtyři.