Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch připravuje změnu bodového systému.

Navrhuje trestat řidiče na místě, aby byli méně zatěžováni úředníci a odpadly obstrukce, jimiž se viníci chtějí vyhnout trestu. Řidiči by však u některých přestupků nebyli vybodováni při druhém opakování přestupku, ale až při třetím.

Lerch to řekl v rozhovoru pro pondělní Mladou frontu Dnes. Chtěl by také, aby policie mohla řidiči na místě odebrat technický průkaz a plánuje povinné reflexní prvky pro chodce.

Lerch upřednostňuje potrestání řidiče na místě například při překročení rychlosti o 20 až 40 kilometrů v hodině či při jízdě na červenou. Po vážné nehodě by auto muselo na prohlídku.

V případě reflexních prvků pro chodce za tmy si představy ještě upřesňuje. "Bavme se, za jakých podmínek by to zákon požadoval – jestli v obci, mimo obec, či všude. Můžeme najít kompromis," uvedl Lerch.

Starostové nemají vždy rozumné nápady

Ředitel dopravní policie také plánuje posílit pravomoci dopravních inženýrů vůči starostům, kteří podle policie nemají vždy rozumné nápady.

Lerch už dříve řekl, že prioritou dopravní policie bude měření rychlosti, protože rychlá jízda je nejčastější příčinou tragických nehod. Do roku 2020 by chtěl dosáhnout toho, aby v Česku na silnicích nezahynul průměrně víc než jeden člověk denně.

Spokojenost expertů

Názory dopravních expertů na Lerchovy plánované kroky jsou převážně kladné. Jindřich Šachl z Dopravní fakulty ČVUT se k námětům nového šéfa dopravní policie staví pozitivně. „Návrhy pana Lercha považuji za krok správným směrem. V otázce technických prohlídek vozidel po nehodách mám ale jisté pochyby a to zejména z kapacitních možností stanic technické kontroly, které by nápor tolika automobilů nemusely zvládnout. Velmi však vítám větší podíl dopravních expertů a školených dopravních auditoru při vyhodnocování dopravních nehod a přestupků. Právě tento týden probíhá školení dopravních auditorů na naší fakultě,“ sdělil IHNED.cz.

Liknavost současného správního řízení kritizuje i další expert na dopravu. „Správní řízení se velmi často neúměrně protahuje a uložení blokové pokuty na místě by tento problém snadno vyřešilo. Zejména v otázce reflexních prvků pro chodce jsem však poněkud zdrženlivý. V zákoně musí být jasně vymezen rozsah reflexních prvků i stanovená doba pro jejich nošení, což rozhodně není snadné,“ říká právník Zdeněk Svátek.

Související