Buďte trpěliví, bez vaší pomoci to nezvládneme, požádal řidiče ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), když v dubnu představoval podrobné plány modernizace dálnice D1. A na cestu mezi Prahou a Brnem doporučil místo auta speciální vlaky Českých drah D1 Express.

„Cestování vlakem bude pohodlnější než čekat v kolonách,“ řekl tehdy Stanjura.

Modernizace právě odstartovala, ve čtvrtek se jako první začaly opravovat úseky mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104.–112. km) a Lhotkou a Velkou Bíteší (153.–162. km).

Stavaři uzavřeli rychlejší levé pruhy, aby ve středovém dělicím pásu mohli rozebrat svodidla. Jezdit by se však mělo dál ve dvou, byť zúžených pruzích v každém směru.

Následovat ale budou výjimky: třeba už tuto sobotu 11. května, kdy bude provoz ve směru na Prahu sveden do jednoho směru.

Zhruba do měsíce by pak měly začít práce na dalších dvou úsecích – mezi Šternovem a Psářemi (41.–49. km) a Loktem a Hořicemi (66.–75. km).

Postupná šestiletá modernizace celých 160 kilometrů bude stát odhadem 14 miliard korun.


Čeká na řidiče skutečné peklo a dlouhé kolony? Jak ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic naplánovalo práce na jednotlivých úsecích D1? Bude se pracovat i v noci? Proč se rovnou dálnice nerozšíří na šest pruhů? Ptali jste se ministra dopravy Zbyňka Stanjury.  

V pátek 10. května pak bude od 10 hodin hostem on-line rozhovoru na IHNED.cz šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, rád bych se zeptal, kdy přijde na řadu Úsek E21-E29 Mirošovice-Hvězdonice a co se plánuje s kulturní památkou "Most přes Šmejkalku", tzv. Hitlerák? A poslední otázka - dle jakých kritérií se rozhoduje, jaké nadjezdy (mosty) nad dálnicí budou strženy a jaké zůstanou zachovány. Děkuji, Zdeněk Vaněk
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, tento úsek plánujeme na rok 2016. Ze stávajícho mostu budou zachovány pouze nosníky, které budou zesíleny. V zásadě vznikne nový most. Hlavním kritériem je stávající technický stav a budoucí uspořádání, tzn, musí vyhovět budoucímu stavu 3+3 jízdní pruhy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den Pane ministše, proč není součástí takové zakázky podmínka, že práce pojedou nepřetržitě 24 hodin ? V SRN kam jsem jezdil velmi často se ve dvě ráno pokud se na dálnici něco opravovalo běžně pracovalo !!! Všude to jde, jen tady ne ? Pokud by přece firma s podmínkou nesouhlasila, nikdo jí nenutí zakázku dělat. Kecy vlády o změnách při zadávání státních zakázek jsou trapné. Změny musí nastat v hlavách těch, co zakázku vypisují !!!
Čtenářský dotaz
Vážený pane ministře, můj dotaz směřuje k širšímu tématu než pouze k modernizaci D1: Vaše ministerstvo provozuje - na poměry české státní správy dosti unikátní - projekt "Lepší právo," v němž se dle jeho určení a popisu mají objevovat informace o "všech ministerstvem připravovaných právních předpisů ve všech fázích legislativního procesu." Některé z těchto informací, zvláště z oblasti silniční dopravy, se v něm vskutku objevují, jiné však nikoliv - konkrétně informace o novelizaci zákona 114/1995 Sb. byla zveřejněna až v březnu 2012, ačkoliv legislativní práce začaly v roce 2010, a informace o přípravě novelizace vyhlášky 315/2000 Sb., zahájené v květnu 2011, se v projektu "Lepší právo" neobjevila dodnes. Co je příčinou takto rozdílného přístupu různých odborů MD ke komunikaci s občany?
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, naší snahou je poskytovat úplné informace o připravované legislativě. Uvedené konkrétní případy prověřím s jednám nápravu. Děkuji za všechny dotazy, přeji všem řidičům plynulý průjezd nejen D1 a šťastný návrat domů. Zbyněk Stanjura
Čtenářský dotaz
Pěkný den, pane ministře, můžete prosím říci, jak budou fungovat platby odtahovým firmám, které budou zajišťovat 24hodinové služby na D1? Komu budou firmy fakturovat své služby? Děkuji
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, stát nebude platit odtahovým službám ani korunu. Faktury budou vystavovány jednotlivým pojišťovnám. V době ranní a odpolední špičky budou odtahové služby přímo v místě uzavírek.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mám jednoduchý dotaz - proč se dálnice nemodernizuje tak, aby měla plnohodnotné tři pruhy??? Vždyť to nemá logiku. Když už se staví, tak by to mělo být k něčemu.... náklady by přece už tolik nerostly, když už tam budou dělníci i stroje.
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, rozhodující je intenzita dopravy. V úseku u Prahy ( 100 tis.vozidel denně ) jsou 3 pruhy, u Brna ( 75 tis. vozidel ) se projektuje rozšíření na tři pruhy, v úseku rekonstrukce Mirošovice - Kývalka je intentita 35 tis. vozidel denně a 2 pruhy podle dopravních modelů vyhovují přibližně do roku 2040. Při rozšíření D1 na tři pruhy v celé délce bude potřeba získat EIA, vykoupit pozemky, získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Toto je proces na zhruba 10 let, kdy by D1 musela zůstat ve stávajícím nevyhovujíícm stavu.
Čtenářský dotaz
Vážený pane ministře, chtěl bych se zeptat, zda se chystá nějaká nová koncepce rekonstrukcí okresních silnic? Vozovky jsou v havarijním stavu a místo toho, aby se rekonstruovaly komplexně, lepí se jen díry po zimě.
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, okresní silnice patří krajům a odpovědnost za jejich stav mají jednotlivé kraje. Doporučuji se obrátit s tímto dotazem na příslušného hejtmana.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane ministře, než D1 by se měla soustředit pozornost na R35 Olomouc-Mohelnice- Svitavy-Hradec Králové. Ulevilo by se všem, proč je takový problém s touto komunikací??
Zbyněk Stanjura
Viz předchozí odpověď. R35 měla být hotova dávno.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře, chci se Vás zeptat proč se než se začala rekonstrukce D 1 se nedostavěla R35 Mohelnice -Hradec Králové. Mnoho problému by bylo vyřešeno. Děkuji za odpověď
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, naprosto souhlasím. Bohužel se komunikace R35 dodnes nepostavila a D1 je za svou životností. Výstavba R35 je mou klíčovou prioritou.
Čtenářský dotaz
Pane ministře,kdy začne modernizace (rozšíření na 3 pruhy) úseku Kývalka - Holubice, budou při ní upraveny nevyhovující MÚK Brno-jih a Komárov (čtyřlískty), aby odpovídaly bezpečnosti? Počítáte s nějakými zásadními opatřeními podél Bosonoh a Troubska, aby tam bylo možno postavit JZ tangentu s pokračováním na R43 (v trase Hitlerovy dálnice?)
Zbyněk Stanjura
V této chvíli se projektuje rozšíření na 3 pruhy, včetně úprav zmíněných křižovatek. V roce 2014 požádáme o územní rozhodnutí.
Čtenářský dotaz
Zdravím... Jezdím poměrně často Praha - Ostrava, využívám D1 i mohelnickou cestu, lze odhadnout, jak se zvýší provoz právě na této horní trase ? Předem díky, přeji pěkný den. Michal
Zbyněk Stanjura
Podle odhadů se během rekonstrukce přesune maximálně 10 % vozidel, po dokončení R35 se odhaduje přesun 25-30 % vozidel.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy příjde na pořad dne Brno - Kývalka. Hned za Brnem (směr Praha) to drncá. Proč se dálnice rozšiřuje a ne o celý pruh?
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane ministře, proč se nevyvodí tvrdá osobní odpovědnost za neustálé posouvání otevření dálnice Tábor-Veselí nad Lužnicí? Vždyť je to směšné a stojí to miliony navíc, a vždycky se to schová za "objektivní příčiny". Určitě za to někdo může!
Zbyněk Stanjura
Termín je stanoven na 30. června, žádné další odsuny neschválíme.
Čtenářský dotaz
Dobry den, prosim, kdy se realne dostavi R35 a usek D1 kolem Prerova?
Zbyněk Stanjura
R35 do roku 2020, D1 u Přerova do roku 2016
Čtenářský dotaz
Dobry den, udelali jste sice hezke reklamy s panem Polaskem, ktereho mam moc rada, ale proc je vysilate jen na CT? Myslim, ze na tu se divaji spise klidnejsi lide ale ruzni divocaci by to potrebovali spis na Nove!
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jiné téma - kdy MD zavede přenositelnost registračních značek (čili jejich "předání" majitelům, jak je běžné mnohde v zahraničí)?? Současný systém registrace je na to připravován již 5 let. Ubude otravování občanů s neustálým přehlašováním a ušetří se řádově stamilióny.
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, v současné době se novela zákona projednává v Poslanecké sněmovně, účinnost bude asi od 1.1. 2015, přenositelnost jen u značek na přání. Vámi uváděný odhad úspor v řádu stamilionů není nijak doložen.
Čtenářský dotaz
Dobry den, predpokladam, ze v miste oprav dojde k zuzeni levych jizdnich pruhu na 2 metry, které budou oznaceny příslušnou dopravni značkou B15 - zakaz vjezdu vozidel s vetsi sirkou nez je vyznaceno na značce, v tomto pripade 2 metry. Muj dotaz: lze vjet do takového zakazu uzkou Octavii, která ma sirku vcetne zrcátek 2.017metru a v pripade ze ne, bude to police pokutovat? a v pripade ze to bude policie tolerovat a prehlizet, at se nikdo nedivi, ze se nerespektuji dopravni předpisy ....
Zbyněk Stanjura
Pevně věřím, že všichni zodpovědní budou používat zdravý selský rozum, a rozdíl 1,7 cm nebude nijak sankcionován ( navíc většina zúžení bude na 2,5 m )
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane ministře,nemyslíte že by bylo dobré v rámci modernizace D1 zavést i zde liniové řízení dopravy tak jak je to dnes podobně na pražském okruhu. Pokud by byl systém funkční byla by to jistě kvalitní investice do bezpečnosti provozu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Čermáku, v problematických úsecích budou podle informací z médií připraveny odtahové služby (nasmlouvané ŘSD). Chtěl bych se zeptat jak má ŘSD zajištěno, že ceny těchto odtahových služeb budou akceptovány pojišťovnami účastníků nehody? Bežnou praxí je tyto odtahové služby (často také předražené) klientům neproplácet. Děkuji za odpověď. S pozdravem Marek
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, tento dotaz předám p. Čermákovi, který bude odpovídat zítra :)
Čtenářský dotaz
Proč se stále staví nové úseky dálnic ve starých parametrech, tj. takových, které se není na D1 budou přestavovat. Jedná se o zvětšení šířkového profilu z D26,5 na D27,5 (rozšíření krajnice). Např. dosud nezahájené úseky D1 Říkovice-Přerov a Přerov-Lipník budou stavěny v D26,5. Proč se nepostaví rovnou v parametru širším, tedy D27,5? Nebo se už teď počítá s jejich budoucí přestavbou tak jako nyní D1 Praha-Brno?
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, uvedený profil odpovídá intenzitě dopravy v daném úseku D1
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Stanjnuro, v problematických úsecích budou podle informací z médií připraveny odtahové služby (nasmlouvané ŘSD). Chtěl bych se zeptat jak má ŘSD zajištěno, že ceny těchto odtahových služeb budou akceptovány pojišťovnami účastníků nehody? Bežnou praxí je tyto odtahové služby (často také předražené) klientům neproplácet. Děkuji za odpověď. S pozdravem Marek
Zbyněk Stanjura
Dobrý den, je to záležitost pojišťoven a odtahových služeb, stát ani ŘSD tyto smluvní vztahy neřeší.
Související