Cesta z Prahy do Brna po D1 trvá obvykle zhruba dvě hodiny. Řidiči ale musí počítat s tím, že jízda jim teď zabere víc času. Dálnice už je totiž na konci životnosti, a proto začíná první část rozsáhlé rekonstrukce.

Samotné opravy začnou až příští týden, stavaři ale už od čtvrtečního rána rozmisťovali dopravní značení v úsecích, které čeká oprava jako první.

Modernizace začíná na 104. a 112. kilometru mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a také na 153. a 162. kilometru mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Provoz je v těchto úsecích veden jen ve dvou pruzích, řidiči navíc musí zpomalit na 80 km/h.

Reportéři IHNED.cz se po sedmé hodině ranní vydali na cestu z Prahy do Brna. Do moravské metropole ale dojeli ještě rychleji než obvykle. Cesta jim zabrala jen 100 minut čistého času.

Poté se vydali na cestu zpět do hlavního města. Kdyby nezastavovali u benzinové pumpy a kolony, která se tvořila v protisměru, trvala by jim cesta opět kolem sta minut.

Jedním z důvodů překvapivě rychlé cesty může být fakt, že mnoho lidí si vzalo od středy dovolenou, a proto na dálnici jelo méně aut než obvykle.

Cestu reportérů IHNED.cz jste sledovali on-line.

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
07:20
Dobré ráno, vyrážíme do Brna

Za jak dlouho dojedeme z Prahy do Brna, když stavaři už uzavírají úseky, které začnou brzy opravovat? Sledujte on-line reportáž z D1, dojmy z cesty vám zprostředkuje reportér IHNED.cz Matěj Smlsal a fotograf René Volfík.

07:26
Dálnice ještě daleko před námi a už stojíme

Zatím to vypadá, že dostat se přes ucpanou Prahu na začátek D1 nám zabere víc času než projet zúžením na dálnici.

07:33
Řada uzavírek na nejstarší dálnici v Česku začíná právě dnes

Omezení na naší trase se už chystá. Kolem 6:00 začali dělníci rozmisťovat dopravní značení mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou na 104. až 112. kilometru. Práce mají začít i mezi 153. až 162. kilometrem mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

07:36
Vjíždíme na D1

Foto: HN - René Volfík

Po deseti minutách strávených na ucpané magistrále jsme se konečně dostali na 0. kilometr D1. Začínáme měřit čas.

07:47
22,5. km: Slunce svítí, dálnice je volná

Největší "komplikací" je zatím slunce, které nám svítí do očí. Aut jede do Brna málo, mnohem větší provoz je směrem na Prahu.

07:51
31,5. km: Potkáváme stroj, který míří na opravy

Cestou potkáváme auto, které veze minibagr. Ten bude s největší pravděpodobností v následujících měsících a letech opravovat D1.

07:58
Situaci zatím zkomplikovala jen policie

Foto: HN - René Volfík

Dálnice je zatím průjezdná bez problému. Auta akorát musela zpomalit u kolony policejních aut, která dohlížela na převoz peněz.

08:00
První opravovaný úsek dálnice mezi 104. a 112. kilometrem

Na dálnici D1 dnes začala dlouho očekávaná modernizace, pracuje se na prvních dvou úsecích. Mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou od 104. do 112. kilometru začali dělníci kolem 06:00 rozmisťovat dopravní značení. V rádiu slyšíme, že provoz je zatím plynulý.

08:12
ANIMACE: Jak se vám pojede po zúžené D1, až ji budou opravovat

Jak předejít kolonám na dálnici D1, jejíž oprava začne až po květnových svátcích? Být za volantem ukázněný, tvrdí dopravní inženýr Martin Varhulík, jenž pro IHNED.cz okomentoval speciální animaci, která podle skutečných statistik vytíženosti D1 simuluje reálný děj na jednom konkrétním úseku během oprav.

ANIMACE: Podívejte se, jak se vám pojede po zúžené D1, až ji budou opravovat

08:16
Pauza na benzince

Po krátkém zastavení na benzince opět vjíždíme na D1. Zatím jsme zvládli ujet 32 kilometrů za 20 minut.

08:19
42. km: Další nákladní auta míří k uzavírkám

Potkáváme i další nákladní auta, která vezou stavební materiál.

08:21
Odpovědi od nejpovolanějšího. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura bude odpovídat on-line

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura zodpoví vaše dotazy týkající se nejen opravy nejstarší dálnice v Česku. Odpovídat bude na serveru IHNED.cz mezi 14. a 15. hodinou.

08:26
Dohopsali jsme na 50. kilometr

Po půl hodině cesty jsme přes panely dohopsali až na 50. kilometr. Dálnice je stále krásně průjezdná.

08:33
65. km: Tabule nás informuje o zúžení

Světelná informační tabule nás informuje o zúžení na 90. kilometru. Nechápeme proč, když uzavírky mají začít až na 104. kilometru. Tak uvidíme...

08:44
90. km: První zúžení

Po 50 minutách jsme se dostali na 90. kilometr, kde jsme potkali avizované zúžení. Naštěstí jen pár dělníků cosi montovalo u zábradlí na mostě a plynulost provozu to tedy nijak nenarušilo.

08:48
102. km: zúžení je před námi

První uzavírka je před námi. Vzhledem k minimu aut, která jedou směrem na Brno, se ale žádné kolony netvoří.

08:52
Levý pruh uzavřen

Zúžení na 104. km je zatím dlouhé jen pár desítek metrů. Stavaři uzavřeli levý pruh, auta jezdí v pravém a odstavném.

08:59
Novináři na mostě

Foto HN: René Volfík

Zúžení si nenechala ujít ani další média. Na mostě, který vede nad uzavírkou, postává desítka novinářů.

09:02
121. km: provoz veden jedním pruhem

I přesto, že na 121. kilometru smí auta projíždět jen jedním pruhem, doprava bez problému plyne.

09:05
Odtahová auta připravena

Potkáváme i dvě odtahová auta. Ta jsou připravena okamžitě zakročit, kdyby se v zúžených úsecích stala nehoda.

09:06
140 kilometrů za 70 minut

Po 70 minutách jízdy jsme dojeli na 140. kilometr. Po krátké přestávce budeme pokračovat do Brna.

09:17
Silničáři instalují dopravní značení

Instalací vodorovného dopravního značení začala 9. května na 104. kilometru dálnice D1 rekonstrukce úseku Větrný Jeníkov - Jihlava. Foto: ČTK

09:41
Pokračujeme dál. Nejvíce zdržují předjíždějící kamiony

Foto: HN - René Volfík

Vyrážíme od benzinové pumpy zpět na dálnici. Zúžená silnice provoz nebrzdí. To se ale nedá říct o předjíždějících kamionech. Tak jako obvykle...

09:49
Pozor! Pohyb údržby

Na 152. km jsme informační tabulí varováni, že mezi 161. a 172. km se pohybuje údržba.

09:54
Skáčeme

Úsek za 161. kilometrem je opravdu v katastrofálním stavu. Několik set metrů jsme teď v autě nadskakovali nahoru a dolů. Avizovaný pohyb údržby nás vůbec nezdržel.

10:09
Druhý opravovaný úsek

Dnes začínají také opravy mezi 153. až 162. kilometrem od Lhotky po Velkou Bíteš, z pohledu řidičů tam ale omezení začnou až v sobotu. Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 tisíc vozidel.

10:11
Jsme v Brně

Cestu z Prahy do jihomoravské metropole jsme zvládli za 100 minut čistého času. Chystající se opravy D1 zatím provoz nekomplikují. To může být ale dáno tím, že nejezdí moc aut, jelikož lidé mají od včera dovolenou.

10:52
Pobyt v Brně jsme si zpestřili na výstavě

Foto: HN - René Volfík

Ještě než se budeme vracet zpět do Prahy, navštívili jsme v Moravské galerii v Brně výstavy "Odstup a jsi blíž" a "Přirozeně: K. Novák-J. Sturges".

11:00
Vyrazili jsme zpět do Prahy

Už jsme zpět na dálnici. První zúžení nás potkalo hned na 190. km, museli jsme chvíli jet v jednom pruhu. Naštěstí bez kolon.

11:06
Směr na Brno stojí

Zatímco my projíždíme plynule, na 178. km směrem na Brno se tvoří asi půlkilometrová kolona. Je tam zúžení do jednoho pruhu.

11:12
Ve svahu leží značky

Foto: HN - René Volfík

Na 165. km potkáváme vedle silnice pohozené značky.

11:18
161. km: Na odstavném parkovišti potkáváme odtahovou službu

Foto: HN - René Volfík

U modernizovanych úseků čekají čtyři auta - jeden vyprošťovací vůz, jedna malá odtahovka a dvě doprovodná auta. Zatím nemusela vyjíždět ani jednou.

11:32
Odtahová služba odstraní nehodu i za několik málo minut

U dálnice bude stát odtahová služba celý čtvrtek.

Auta stojí jen na jednom stanovišti. Jakmile by ale jedno nakládalo, vyjede ze střediska v Ostrovačicích druhé.

"Pokud by se stala nehoda, která se dá vyřešit vyplněním euroformuláře a nafocením, auta z dálnice odstraníme do několika málo minut," řekl Michal Polanský z odtahové služby JEREX.

11:43
Dva velcí autodopravci přidávají mimořádné spoje

Autobusoví dopravci zavedli kvůli modernizaci dálnice D1 mimořádné posily. Zálohové autobusy jsou připraveni nasadit v situaci, kdy by některý z autobusů uvízl v zácpě a hrozilo by, že se nedostane včas k odjezdu dalšího spoje. Student Agency pro tyto účely vyhradily tři autobusy, konkurenční Eurolines dva.

12:04
Všude samý kamion

Co se týče vozidel na dálnici, vypadá to, že dvě třetiny jich jsou kamiony. Pokud zrovna nepředjíždějí, cesta nám ubíhá rychle.

12:17
Na 119. kilometr přijíždějí auta, která rozvezla značky

Na nájezdu u 119. kilometru stojí auta s prázdnými korbami. Značky i kužely už pracovníci rozmístili na opravované úseky.

12:21
Provoz na 112. kilometru směrem na Brno houstne

Na konci prvního opravovaného úseku směrem na Brno se tvoří kolony. Naopak 112. kilometr směrem na Prahu je průjezdný bez problému.

12:27
Auta směrem na Brno popojíždějí pomalým krokem

112. km dálnice D1 směrem na Brno už téměř stojí.

12:41
Kolony se tvoří kvůli instalaci značek, auta jedou 40 km/h

Foto: HN - René Volfík

Kolona na 112. kilometru směrem na Brno má přibližně půl kilometru. Důvodem je pokračující výstavba dopravního značení. Auta už ale popojíždějí rychlostí alespoň kolem 40 km/h.

13:03
Provoz v jednom pruhu

Foto: HN - René Volfík

Důvodem kolony na 112. kilometru navíc je, že doprava je na pár metrů svedena dokonce jen do jednoho pruhu. Situaci komplikuje také velký počet kamionů, které v zácpě stojí.

My jsme vyrazili opět směr Praha.

13:11
104. kilometr bez problému

Foto: HN - René Volfík

Projíždíme 104. kilometrem, kde je silnice zúžena na dva pruhy. Značky už jsou nainstalované, žluté pruhy nahradily bílé. Doprava plyne.

13:33
Do Prahy nám zbývá 60 kilometrů

Za slunečného počasí se přibližujeme ku Praze. Kolem nás není téměř žádné auto.

14:00
A jsme v hlavním městě...

Dorazili jsme do Prahy. Překvapila nás mokrá vozovka, protože déšť jsme cestou nepotkali. Celá D1 směrem na Prahu byla krásně průjezdná. Kdybychom nezastavovali u kolony, krerá se utvořila na 112. kilometru směrem na Brno, zvládli bychom cestu opět za přibližně 100 minut.

Děkujeme za pozornost a přejeme co nejplynulejší provoz.