Ve čtvrtek odstartovala modernizace dálnice D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a Lhotkou a Velkou Bíteší. První den prací zaskočil jen málokterého řidiče, který na trasu mezi českou a moravskou metropolí vyjel. Reportéři serveru IHNED.cz dokonce hlásili, že jim cesta z Prahy do Brna po dálnici trvala kratší dobu, než obvykle. Aut totiž na D1 vyrazilo podstatně méně.

„Pokud se skloubí efektivita opatření, která jsme provedli, s ohleduplností a chováním řidičů, o které velmi prosím, tak k zásadním problémům nemusí dojít. Poskytujeme průběžně veškeré informace a budeme tak činit i před nejsložitějšími etapami modernizace, kterými bude snášení nadjezdů. Především chci požádat, aby se nenechali probíhajícími pracemi rozptylovat. Každá i drobná nehoda z nepozornosti může způsobit rozsáhlé kolony. Pevně doufám, že se to nestane,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.

Rekonstrukce nejfrekventovanější dálniční tepny v Česku potrvá čtyři až šest let. Další omezení čekají na řidiče ještě letos, kdy se začnou opravovat  úseky mezi Šternovem a Psářemi na Benešovsku a mezi Loktem a Hořicemi na Vysočině.

Čermák sice tvrdí, že dálnice bude téměř po celý čas průjezdná, protože práce budou probíhat za provozu, i tak lze ale očekávat krátkodobé kompletní uzavírky. Například, když bude potřeba zlikvidovat část mostu.

„Budeme se snažit se zhotoviteli vše naplánovat tak, aby takové akce zasáhly co nejméně řidičů. Uzavírky celé dálnice budou trvat třeba jen patnáct až dvacet minut, navíc v nočních hodinách,“ slibuje ředitel ŘSD.

Noční práce limituje hluk

Zároveň tvrdí, že firmy jsou připraveny pracovat i v noci. „Z předběžných informací od zhotovitelů modernizace víme, že plánují noční práce zejména při demolicích nadjezdů a betonážích,“ tvrdí. Problém je podle něj ale občas s tím, že noční práce někdy nepovolí hygienici kvůli dopadům hlučnosti na blízkou zástavbu.

D1 navíc není podle Čermáka jediná, kterou letos čeká rekonstrukce. „Mimo to připravujeme rozsáhlou opravu povrchu celého starého úseku Slaný-Praha, která se uskuteční letos, v opačném směru pak v příštím roce. Letos také zahájíme také opravu mostu Stehlčeves a mostu Knovíz, obě budou dokončeny příští rok,“ dodává při chatu se čtenáři.


Je reálné, že se modernizaci D1 podaří zkrátit ze šesti na čtyři roky? Dokáže si stát, resp. ŘSD, ohlídat, aby byla oprava dálnice skutečně bezvadná a nemusela se opravovat za pár let znova? Na kolik se nakonec vyšplhají náklady za modernizaci české silniční tepny? Budou peníze i na další etapy, nebo se s příchodem jiné vlády zvolí nové priority? Z čeho má šéf ŘSD největší strach?

Ptali jste se ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Hezký den, prosím, mohl byste popsat jaké jsou záruční podmínky a forma ručení za kvalitu opraveného povrchu dálnic? Nedávno celkem ve velkém opravovaná D5 má teď na řadě míst velké výtluky, můžete hnát stevbní firmu k zodpovědnosti nebo na to nejsou páky? Děkuji.
David Čermák
V rámci soutěže se oproti běžným podmínkám podařilo zdvojnásobit dobu záruky na deset let u všech 4 staveb, což znamená, že ŘSD může po celou tuto dobu bez problémů reklamovat všechny zjištěné vady a zhotovitel je smluvně zavázán je bezúplatně odstranit. Vedle toho během výstavby běží soustavná víceúrovňová kontrola, jak už jsem zmínil v jiné odpovědi. Pokud jde o opravy na asfaltových úsecích dálnice D5, jejich předpokládaná životnost je cca 10-15 let, tudíž výtluky, které zmiňujete, jsou ještě na dosud neopravených úsecích s vozovkami z doby výstavby, tj. kolem roku 1993.
Čtenářský dotaz
V mediích byla uvedena reportáž o nárůstu dopravy na R35 z důvodu oprav D1 s tím, že i tato komunikace se v části opravuje a je na ní omezen průjezd. Bylo vzato v úvahu, že se část dopravy při opravě D1 přesune na R35 a zkoordinovaly se opravy D1 a R35, aby se po dobu opravy D1 na R35 žádné opravy neprováděly ?
David Čermák
Předpokládáme, že se na R35 přesune max 10 procent provozu D1. Není ale možné, abychom na celou dobu modernizace dálnice D1 zastavili všechny opravy na R35, takže budou v nejnutnější míře pokračovat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jezdíte po D1 autem nebo raději využíváte vlak či autobus?
David Čermák
Výhradně autem.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane řediteli, budou se při modernizaci D1 používat nějaké nové technologie pokládání povrchu? Mohl byste je popsat? Připadá mi, že dosavadní opravy nemají moc dlouhou výdrž, tak aby nám D1 sloužila aspoň chvíli ;)
David Čermák
Nynější modernizace není žádná běžná oprava povrchu, ale skutečně komplexní výměna všech konstrukčních vrstev dálnice a položení kompletně nového povrchu - cementobetonové desky s životnosti minimálně 35 let.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, kdo kontroluje, zda práce na dálnici skutečně probíhají? Slyšela jsem v zelené vlně, že ještě v sedm hodin ráno dnes na jednom z úseků nikdo ze stavařů nebyl. Existuje pro firmy motivace, že pokud dílo v požadované kvalitě dokončí dřív, dostanou nějaký bonus? Takto se jen můžeme dohadovat, jestli firma dělá pro opravu dálnice vše. díky za odpověď Františka
David Čermák
Na modernizaci dálnice D1 probíhá víceúrovňová kontrola, a to na úrovni vedoucích externího technického dozoru investora, kontrolorů staveb z řad vlastních zaměstnanců příslušného závodu, navíc od podzimu loňského roku do kontrolního procesu vstupuje nově zřízený úsek kontroly a kvality staveb. Pro tento projekt byla navíc vytvořena funkce centrálního koordinátora. Jestli někdo na pracovišti je nebo není, je ovšem záležitost zhotovitele, který má jasně dané milníky v rámci harmonogramu výstavby. Jejich dodržování je pak prověřováno při pravidelných kontrolních dnech a při nedodržení je zhotovitel penalizován podle smlouvy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, Chtěl bych se zeptat. Kolik hodin denně pracujete? A kolik hodin denně o víkendu? a je nějaký víkend, který jste nepracoval? Uvažuji, že budu taky ředitel, ale potřebuju taky čas na zábavu. Díky
David Čermák
Myslím, že s nějakým extra časem na zábavu byste počítat neměl. ;-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, v jaké fázi je příprava rozšíření dálnice D1 v úseku od Kývalky do Brna?
David Čermák
Pro jednotlivé úseky a objekty jsou dokončené dokumentace pro územní rozhodnutí. Některé z nich v současnosti aktualizujeme a pro celý úsek připravujeme tzv. tahovou studii, abychom zapracovali úspory - celý projekt v oblasti Brna je finančně velmi náročný. Určitou komplikací přitom je neexistence zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Optimistický předpoklad je, že žádosti o vydání územního rozhodnutí budeme schopni podat na přelomu let 2014 a 2015.
Čtenářský dotaz
O d1 toho víme hodně, co ale R7? Včera se tam stala vážná nehoda, o tom, že tahle silnice vůbec nevyhovuje normám se ví léta. Chybí odstavné pruhy, najíždění na R7 je katastrofální. Co s tím chce ŘSD dělat a hlavně kdy? Jan Finster
David Čermák
Jednak letos otevřeme dva nové úseky R7, Vysočany-Droužkovice a Droužkovice-Nové Spořice o celkové délce přes 16 km. Ty samozřejmě splňují veškeré normy a požadavky. Mimo to připravujeme rozsáhlou opravu povrchu celého starého úseku Slaný-Praha, která se uskuteční letos, v opačném směru pak v příštím roce. Letos také zahájíme také opravu mostu Stehlčeves a mostu Knovíz, obě budou dokončeny příští rok.
Čtenářský dotaz
Dobry den, cim si vysvětlujete snizeni ceny opravy dalnice ze 24mld na 14mld, tedy o 41%, a tedy predpokladana cena byla o 71% vyssi nez skutecna (10/14 = 71%) ? Znamena to, ze dosavadni opravy a vystavby silnic a dalnic byly o 70% predrazene?
David Čermák
Projektovaná cena všech úseků je 22 miliard. Na prvních pěti jsme se dostali asi na 70 procent. Přičítáme to otevřenosti soutěže a především situaci na stavebním trhu, kde v uplynulém období nebyly vypisovány velké tendry. Sám jsem zvědav, jestli podobného snížení dosáhneme i v dalších soutěžích.
Čtenářský dotaz
Chtěl bych se zeptat na noční práce. četl jsem, že k nim nemůže nikdo firmy nutit... ale přece kdyby se zkrátily termíny, musely by si dodavatelé pospíšit. Je to opravdu podivné, když všude v evropě je noční šichta na silnicích úplně běžná a tady se odpoledne postaví cedule "Technologická přestávka" a nikde nikdo...Neuvažujete o větším tlaku na firmy v tomhle ohledu? Děkuji za odpověď
David Čermák
Noční práce používáme při vhodných příležitostech i u nás. Z předběžných informací od zhotovitelů modernizace víme, že plánují noční práce zejména při demolicích nadjezdů a betonážích. Od kolegů z Německa víme, že i tam používají noční práce výhradně na nejfrekventovanějších dálničních úsecích při provozu nad 100 tisíc vozidel denně a při krátkodobých opravách, a to kvůli navýšení ceny o několik desítek procent. Zanedbatelným aspektem není ani bezpečnost pracovníků při noční práci, v mnoha případech pak nejsou noční práce ze strany orgánů hygienické služby povoleny kvůli dopadům hlučnosti na blízkou zástavbu.
Čtenářský dotaz
Vazeny pane generalni rediteli, temer tydne uzivam D1 a dekuji Vam, ze se Vami rizena organizace pustila do oprav teto dulezite tepny. Na okraj, jestli muzu doporucit, zvazte ve Vasem IT teamu nasazeni vice technologii na zvyseni informovanosti nas, uzivatelu D1 a budouciho vyuziti moderni telemetrie pro napr. automatizovane rizeni provozu. Mozna je to v planech, jen se to obecne nevi.. Mejte se moc pekne a hodne stastnych km nejen k nam domu..
David Čermák
Mohu vás potěšit, rozhodně počítáme s širším využitím telematických prvků jak na modernizované dálnici D1, tak na dalších částech dálniční a silniční sítě ČR.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, dnes se mluví v podstatě jen o D1. Případně o D3 která je/bude také spolufinancována z EU. Ale co komunikace financované pouze z národních zdrojů, jako je například R4, kde je již dlouhou dobu slibován obchvat Dubence či alespoň MUK Lety? Obdobně R6, R7 ... Je toto zdržení/oddálení jejich výstavby způsobeno nedostatkem financí, přípravou těchto staveb nebo se veškeré prostředky věnují jen stavbám za účasti EU?
David Čermák
Finanční prostředky máme téměr výhradně na spolufinancování akcí z evropských zdrojů. Pokud jde o R4, budeme letos soutěžit dvě stavby, obchvat Dubence a úsek Lety- Čimelice. Na R6 se pro příští rozpočtové období (od r. 2014) připravují především obchvaty Hořovičky, Hořesedly, Řevničov a Lubenec. O R7 už jsem mluvil v jiné odpovědi.
Čtenářský dotaz
Hezký den, jízda po D1 byla včera po zahájení prací naprosto bezproblémová. Jak dlouho si myslíte, že taková pohoda na D1 vydrží? Překvapilo Vás chování řidičů? Byl jste si sám opravované úseky projet a jaké problémy očekáváte o prázdninách v době tzv. výměny turnusů? Díky za odpověĎ
David Čermák
Pokud se skloubí efektivita opatření, která jsme provedli, s ohleduplností a chováním řidičů, o které velmi prosím, tak k zásadním problémům nemusí dojít. Poskytujeme průběžně veškeré informace (dopravniinfo.cz a novad1.cz včetně mobilní aplikace ke stažení) a budeme tak činit i před nejsložitějšími etapami modernizace, kterými bude snášení nadjezdů. Především chci na závěr čtenáře požádat, aby se nenechali probíhajícími pracemi rozptylovat. Každá i drobná nehoda z nepozornosti může způsobit rozsáhlé kolony. Pevně doufám, že se to nestane a děkuji za pozornost.
Související