České aerolinie po letech škrtů tahají za knipl a obnovují vlastní dálkové lety. Na Letišti Václava Havla v úterý přistál Airbus A330, který s plnými nádržemi uletí okolo dvanácti tisíc kilometrů. Při letu z Prahy je tak v jeho dosahu Rio de Janeiro, Johannesburg nebo Soul.

A právě tam bude nový Airbus ČSA létat dvakrát týdně. Český dopravce si ho pronajme od společnosti Korean Air, která ve středu oficiálně odkoupí minoritní podíl ČSA. Letové plány obou společností se navzájem sladí, aby na sebe lety navazovaly a vytvořily rozsáhlou mezikontinentální síť.

"Praha má výborné umístění, širokou síť napříč Evropou a stále prostor pro další růst. Většina velkých evropských měst je z Prahy dostupná během pár hodin. Jsou tu i rychlé přestupní časy a odbavení zavazadel," pochvaloval si v rozhovoru pro IHNED.cz prezident Korean Air Chang Hoon Chi.

Letoun, který má již zbarvení české letecké společnosti, čekala na přistávací dráze slavobrána z vodních děl. Piloti a prezident společnosti Philippe Morrels ho poté symbolicky pokřtili šampaňským.

Dojmy z prvního letu vylíčil po přistání kapitán Ivan Janoušek. "Let byl naprosto skvělý, jenom hrozně dlouhý, což je pro nás poměrně nové. Trval jedenáct a půl hodiny letového času," popsal.

Nový letoun se do letového řádu zapojí od 1. června. Ponese symbolickou imatrikulaci OK-YBA připomínající Iljušin IL-62, historicky první dálkový letoun ve službách společnosti. Létat bude kromě Soulu také do Moskvy, Tel Avivu a do Almaty.

Společnost obnovuje dlouhé lety (nad 6 hodin) po tříleté pauze. Posledními dálkovými letouny byly Airbusy A310, které byly do podzimu 2009 nasazované na trase do New Yorku.

"O linku je zájem, od července budeme létat do Soulu třikrát týdně. Letadlo bude ve vzduchu prakticky neustále, je ale třeba počítat s pravidelnou údržbou v Soulu," řekl mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík s tím, že letoun si aerolinky zapůjčily na dva roky prostřednictvím operativního leasingu.

Proč Korean Air prostě nerozšířilo svoji vlastní linku do České republiky? Jižní Korea není členem Evropské unie, ani prostoru Open Sky. Kvůli limitům mezistátní smlouvy může Korean Air do Prahy létat jen čtyřikrát týdně.

Podle Šabíka se ve flotile ČSA může v budoucnu objevit více takových strojů. "České aerolinie plánují v budoucnosti další letadla tohoto typu. V této chvíli nemůžu říct, kdy to přesně bude. Pokud by došlo k rozšíření flotily o letadla Aribus A330, můžu s naprostou jistotou říct, že budou směřovat do Asie," sdělil.

Airbus A330-300 je 12 let starý letoun s doletem 12 000 kilometrů. Je dlouhý 63,7 metru, rozpětí křídel má 60,3 metru a může pojmout 276 cestujících, z toho 24 v business třídě. Spolu s ním ČSA provozují flotilu 26 letadel sestávající ze dvou typů menších Airbusů a deseti vrtulových letounů ATR pro krátké lety. V roce 2010 byla flotila téměř dvojnásobná.

Na začátku roku ji opustilo posledních pět Boeingů, pro které se nyní hledá solidní kupec. Firma použila stejný postup jako nízkonákladové společnosti – ty kupují jen jeden typ letadel, aby ušetřily za náhradní díly a celkovou údržbu. "Při restrukturalizaci jsme zjistili, že největší náklady tvoří údržba Boeingů. Je nesmysl provozovat malou flotilu Airbusů a malou flotilu Boeingů. Ani piloti nepotřebují více typových zkoušek," řekl mluvčí společnosti.