V listopadu 2011 připravili členové stejného gangu o život ve Spojených arabských emirátech ještě jednoho českého podnikatele vylákaného do cizí země. A další dva únosy nedotáhli do konce. Jeden unesený člověk pak údajně vykoupil svůj život vysokým finančním obnosem.

Jak nenaletět takovým podvodníkům? Podle ředitele policejního ÚOOZ Roberta Šlachty, který odpovídal týdeníku Ekonom, je pro podnikatele důležité zjistit předem maximum informací o člověku, který projevuje zájem o obchod. Když totiž někdo zaplatí jednou, tak podle něj už bude platit pořád.

Petr Vlach nemusel být (dnes už víme, že ani nebyl, pozn. red.) jediný, pachatelé to zkoušeli i na jiné lidi. Dá se mluvit o nějakém typu oběti?  

Vybírali si osoby, které nabízely k prodeji velmi luxusní zboží, především nemovitosti v hodnotě desítek milionů korun. Další nabídka se týkala prodeje luxusní jachty. Pachatelé věděli, že pan Vlach je solventní, nabízí k prodeji věci, které mají velkou hodnotu.

Byl by typickou obětí majitel rodinného byznysu?

Ano, člověk, který má peníze a je schopen o nich sám rozhodovat, má pravomoc sám převést 50, 100 milionů. Kdyby si vybrali třeba vysoko postaveného manažera, tak by se dostali jen k jeho osobnímu majetku.

Jakým způsobem pachatelé oslovovali oběti?

Odpovídali na veřejně dostupné inzeráty. K prvním jednáním docházelo na území České republiky, až k těm dalším byly oběti lákány do zahraničí.

Pachatelé museli působit přesvědčivě...

Především byli naoko ochotni přistoupit na navrženou cenu, což je dnes silný argument. Měli v Nice pronajatou vilu. Uměli se oblékat, měli vytvořenou firmu, která vypadala, že je v pořádku. Navíc eliminovali rizika odhalení, oni na nikoho tvrdě neudeřili. Vystupovali velmi seriózně. Byl mezi nimi jeden, který uměl pracovat s IT a manipulovat s účty. Zároveň je ale pravda, že někdo, kdo má potřebný aparát a může si ověřit i informace mimo území Česka, by to dokázal prokouknout.

Jsou postupy pachatelů hodně sofistikované?

Velice. Ukazuje se to i při rozplétání tohoto trestného činu. Není moc takových případů, které by končily fyzickou likvidací oběti, ale s případy vydírání podnikatelů se setkáváme. Výrazně se od sebe liší, některé jsou dost jednoduché typu: "Zaplať dva miliony, nebo..." Případ Petra Vlacha je naopak velmi komplikovaný. Vždy, když jde o organizovanou skupinu, je její postup sofistikovanější.

Řešíte případy, kdy podnikatel v rámci snahy o dotažení nějaké obchodní příležitosti zapomene na ostražitost?

V případě Petra Vlacha k tomu pravděpodobně došlo. Pachatelé si museli vytipovat člověka, který se nechá zavést tam, kam oni potřebovali. Na druhé straně ale znám podnikatelské dravce, kteří si berou na jednání ochranku, nebo pošlou nejprve za sebe právníky. Při takovém postupu by se nic podobného stát nemohlo.

Dá se z této tragické události vzít nějaké obecnější ponaučení?

Podnikatelé jsou pod stále větším tlakem, víme, jak to vypadá s ekonomikou. Ani v téhle situaci ale nesmějí riskovat a chodit na schůzky sami. Jednání by se samozřejmě měla odehrávat na veřejných místech. Nikdo by neměl přistupovat na to, že někam dojede, někdo ho tam vyzvedne a někam ho zaveze. Další věc je snažit se zjistit předem maximum informací o člověku, který projevuje zájem o obchod, a pozorovat, jak během jednání komunikuje a jedná. Je dobré, když je u jednání advokát. Pochopitelně je také důležité, aby se člověk v případě potřeby obrátil na policii. Víme, že ten prvotní výpad může být velmi brutální a člověk kvůli tomu může váhat, zda by nebylo lepší zaplatit. Máme ale zkušenosti s tím, že když někdo zaplatí jednou, tak platí pořád. Oni přijdou znovu, to nejsou žádní spořiví lidé, to je galerka.

 

Muž vystupující pod pseudonymem Robert Kelner, který vylákal zavražděného podnikatele Petra Vlacha do Nice, údajně pracoval pro firmu Vestar Gulf Invest. Internetové stránky této "společnosti dosud existují. Neobsahují sice žádné skutečné informace, ale vizuálně působí na první pohled velmi věrohodně. Klikněte na infografiku pro zvětšení:

 

infografika vyderaci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

obalka 26 27- Jak se odvíjel tragický příběh zavražděného podnikatele Petra Vlacha?

- Proč je i po zásahu policie vydírání těžko dokazatelné?

- A jak navenek působí podle psychologů ti nejnebezpečnější pachatelé?

Téma Vyděrači model 2013 najdete v posledním dvojčísle týdeníku Ekonom (č. 26 - 27/2013).

 

Související