Žádný div, že v zemi, kde jsou za lobbisty běžně označováni "takypodnikatelé" typu Romana Janouška, Ivo Rittiga či Marka Dalíka, je slovo lobbing bráno více jako sprosté slovo než jako běžný způsob, jak v politice prosazovat své zájmy. Lobbing, který spíše než igelitky peněz dodává politikům odborné expertízy a snaží se zcela otevřeně prosazovat legislativní změny, je v Česku stále ještě něco neobvyklého. Ukázkou takového způsobu práce je projekt Rekonstrukce státu.

Vláda Petra Nečase padla, nastoupil kabinet Jiřího Rusnoka, ale v různé fázi legislativního procesu stále zůstávají zákony, jejichž přijetí by pomohlo změnit českou politickou kulturu i podnikatelské prostředí. Pokud se je však nepodaří přijmout do konce funkčního období dolní komory parlamentu, ať už nastane kdykoli, jejich putování sněmovnou končí. Možná navždy. Stačí si vzpomenout, jak dlouho trvalo, než si čeští politici konečně po letech letos zrušili svoji doživotní imunitu.

Týdeník Ekonom se podobně jako řada předních českých podnikatelů s cíli, jež protikorupční organizace sdružené v Rekonstrukci státu prosazují, ztotožňuje. Jde o konkrétní zákony, z nichž většinu lze přijmout bez ohledu na to, kdo bude zrovna u vlády: Rusnok, Sobotka, Němcová, či kdokoli jiný.

1. Financování politických stran

Financování politických stran v Česku je neprůhledné, nedostatečně kontrolované a nevěrohodné. Pravidelně se objevují podezření z existence černých kont zejména na financování volebních kampaní, kde deklarované výdaje neodpovídají skutečným nákladům. Skutečný původ peněz většinou není možné vypátrat právě kvůli nedostatečným pravidlům pro financování stran. Na druhé straně, jak ukazuje příklad prezidentské kampaně, i pevně daná pravidla se dají obejít... Vládní návrh zákona každopádně prošel prvním čtením v poslanecké sněmovně.

2. Majetková přiznání pro politiky

I když politici mají i dnes povinnost vyplňovat majetková přiznání, jde spíše o formalitu, která neumožňuje srovnávat finanční stav, s nímž politici do funkce vcházejí a s nímž vycházejí. Příznačné je, že někteří z nově nastoupivších ministrů odmítli o svých majetkových poměrech cokoli říci. Návrh zákona týkající se majetkových přiznání politiků by měl být načten poslaneckou iniciativou v rámci novely zákona o střetu zájmů.

3. Smlouvy na internetu

Je nějaký důvod, proč by všechny smlouvy státu a veřejných institucí nemohly být jednoduše dostupné na internetu? Je to snadná a levná ochrana proti předraženým zakázkám, zbytečným nákupům nebo nevýhodným prodejům majetku. Návrh prošel prvním čtením. Poslanci mimo jiné požadují vypracování analýzy finančního dopadu zákona na obce.

4. Odborné nominace do dozorčích rad

V souvislosti s obviněním tří exposlanců ODS z korupce jde o velmi aktuální (a v Česku dlouho neřešené) téma. V dozorčích radách mají sedět kompetentní lidé, pravidla pro obsazování dozorčích rad státních firem vhodnými odborníky ale chybějí. Původní vládní návrh nedoporučila Legislativní rada vlády a Nečasova vláda návrh neprojednala. Zákon omezující rozdávání trafik by měl být ve spolupráci s Rekonstrukcí státu navržen prostřednictvím poslanecké iniciativy.

 

obalka ekonom 292013Další důvody najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 18. července.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se