Nový kryt vozovky za téměř 28 mil. Kč na zhruba 2km úseku v Plzni od Baumaxu na Letné k Tesku začne ŘSD pokládat koncem srpna a stavba potrvá měsíc. „Jde o speciální asfaltový koberec se zvláštní zrnitostí i technologií včetně rovinatosti. Ve výsledku má snížit hluk o dva decibely (tedy o jednotky procent oproti současné intenzitě). Podobný koberec už se realizoval v Praze na magistrále, ale v Plzeňském kraji bude použitý poprvé," uvedl Kuťák. ŘSD nyní dokončuje výběr dodavatele, který musí snížení hluku zajistit a garantovat.

Tyto úpravy povrchů podle Kuťáka neumí všechny stavební firmy. ŘSD očekává, že dostane nabídku od pěti podniků, z nichž některé disponují technologiemi ověřenými na Západě.

ŘSD kromě snížení hluku opraví dožilý povrch silnice na Rokycanské třídě. „Akci koordinujeme s městem, které tam zároveň upravuje křižovatku U Pietasu, kde odebírají jeden jízdní pruh a musí předělat chodníky a světelnou signalizaci," uvedl Kuťák. ŘSD zatím vymění koberec jen ve směru na Prahu a příští rok zvažuje protisměr.

Druhý projekt výměny povrchu s jinou technologií, která by měla utlumit hluk z dopravy ještě o něco více, začne příští týden v Kaznějově. „Toto je pilotní projekt ŘSD. Půjde o gumoasfaltový koberec, tedy o příměsi gumy v asfaltu, které zlepšují jeho mechanicko-fyzikální vlastnosti a stupeň obalení zrn asfaltem," uvedl. Stavba od železničního přejezdu k čerpací stanici přijde na 4,6 mil. Kč a potrvá měsíc.

Podle normy je povolená hlučnost dopravy na silnicích 50 nebo 40 decibelů podle toho, zda je den nebo noc. Snížení o dva decibely tedy znamená snížení o jednotky procent.

Obě stavby neuzavřou hlavní tahy ve městech. ŘSD bude opravovat vždy jednu polovinu a druhá zůstane průjezdná.

Související