Protikorupční policii se ani po více než dvouletém prověřování nepodařilo prokázat, že by zakázky společnosti ČD Cargo byly předražené nebo nevýhodné. Detektivové, kteří se případem zabývali od února 2011, kauzu v červnu odložili, řekl v úterý mluvčí útvaru Jaroslav Ibehej. Rozhodnutí policie nyní přezkoumá Vrchní státní zastupitelství v Praze.

"Více než dvouletým prověřováním jsme došli k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu, a proto koncem června 2013 bylo vydáno usnesení o odložení věci," uvedl mluvčí.

Policisté podle svého dřívějšího vyjádření případ vyšetřovali pro podezření ze spáchání trestných činů podvodu, porušení povinnosti při správě cizího majetku a zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby. Prověřovali podezření, zda nebyla způsobena škoda přesahující 1,2 miliardy korun.

O zakázky se zajímali v souvislosti s trestním oznámením exministra dopravy Víta Bárty (VV). Ministerstvo v roce 2010 oznámilo, že bývalé vedení společnosti ČD Cargo v čele s Josefem Bazalou se podle výsledků mimořádného auditu dopustilo významných manažerských chyb a poškodilo tím firmu.

Bazalův nástupce Jiří Vodička tehdy uvedl, že ČD Cargo, které je dceřinou společností Českých drah, například poskytovalo nekoncepční slevy některým zákazníkům nebo v roce 2006 prodalo nevýhodně 500 uhelných vagonů firmě Čechofracht a následně si je pronajalo zpět.

Podle Vodičky také Cargo poskytovalo slevy, aniž by pro to mělo nějaký logický systém. Chyby se prý staly i při prodeji vagonů do šrotu, některé takto prodané vozy pak podle Vodičky zřejmě jezdily pro konkurenci.

Bazala v minulosti označil audit za neobjektivní a pochybení odmítal. České dráhy ho z funkce odvolaly, jako důvod uvedly neuspokojivé výsledky a špatnou komunikaci obou firem.