Do rádia prvně přišel, když mu bylo 17, a už v něm zůstal. Jenže zatímco tehdy pracoval na Evropě 2, dnes má Jan Menger na starosti hlavně starší posluchače. Je totiž náměstkem Českého rozhlasu a šéfem regionálních stanic, které od ledna zcela změní podobu.

Zaměří se více na své publikum – posluchače starší šedesáti let, které hlavně zajímá to, co se děje v místě, kde žijí.

Menger se inspiroval v Dánsku, kde regionální vysílání poslouchá kolem 40 procent lidí. A do tří let chce být jedničkou celého Českého rozhlasu.

Za půl roku spustíte novou podobu regionálních stanic a do tří let s ní slibujete porazit i Radiožurnál. Jak často si regionální rádia pouštíte vy sám?

Poslouchám, jak můžu – takže ráno, když vstávám, a pak celý den v práci a stanice hodně střídám. Musím vědět nejen to, co běží v našich jedenácti regionálních mutacích, ale i to, co dělá konkurence. Tedy hlavně Blaník, Country rádio nebo moravský Čas. Všichni se totiž dělíme o jeden balík posluchačů.

Vy teď máte o svých posluchačích dost přesný obraz. Z průzkumu vám mimo jiné vyšlo, že to jsou lidé starší šedesáti let, nepříliš společensky aktivní a bez zájmu o politiku. Jaké vysílání jim bude Český rozhlas nabízet?

My sice máme v popisu veřejnou službu, to se ale vztahuje na celý rozhlas, neznamená to, že každý okruh musí dělat všechno. Jeden z nich zaměříme tak, že bude z velké části hudební, zprávy budou lokální a publicistika velmi servisní a užitečná pro posluchače. A také budeme posilovat kulturní identitu regionů.

Hudba asi hraje velkou roli – Radiožurnál také roste od doby, co s ní více pracuje. S čím konkrétně počítáte vy pro regiony?

Ze sedmdesáti nebo osmdesáti procent určitě s českou hudbou, člověk se rád vrací k tomu, co poslouchal v mládí. Půjde tedy o folk, country a pop. Publikum, které tvoří ze dvou třetin senioři, chceme i trochu omladit. Rádi bychom cílili na padesátníky.

Třetinu programu má plnit mluvené slovo. Jaké připravujete pořady?

Konkrétní podobu zatím tajíme, protože nechceme půl roku předem nahrávat konkurenci. Rozhodně ale půjde o to, aby byl program servisní a užitečný. Počítá se s lékařskými, právními či finančními poradnami. Zároveň budeme hodně myslet na kontakt s posluchačem. Regionální rozhlas je tak trochu Facebook starších.

A co moderátoři – máte i nějaká výraznější jména?

V regionálních redakcích pracuje už dnes řada kvalitních lidí, samozřejmě se ale i některá další zvučná jména objeví. Zatím v tom nechci být konkrétní, ale vždy půjde o kolegy, kteří mají zkušenosti s mluveným slovem a jsou pozitivně vnímáni našimi posluchači. Budou se podílet zejména na magazínech o cestování či regionální kuchyni.

Takže se připojíte k vlně gastronomických témat?

O gastronomii je zájem napříč cílovými skupinami. Každý má rád dobrou baštu. Počítáme s pořady o regionálních specialitách, ale také o trendech v gastronomii a kvalitě potravin.

Související