Jak vydělat miliony nebo ještě lépe miliardy a proměnit život v nepřetržitý večírek? Založte si start-up. Takový pocit může lehce nabýt velká část čtenářů zpráv z byznysu. Pravda je ovšem taková, že úspěch má jen malé procento začínajících firem, odhadem jedna ze sta. Jenže příběhy těch 99 neúspěšných si přečtete málokde. Nabízím vám proto svou vlastní "fail story" tak, jak ji vidím s odstupem několika měsíců.

Startupová scéna je něco jako sekta. Její členové se setkávají na nejrůznějších startupových konferencích, kde se šíří evangelium, které se tu jmenuje Success Stories – příběhy úspěchu. I když možná nemáte se start-upy nic společného, určitě jste už také slyšeli o firmách, které byly v pravý čas na pravém místě, o vizionářích, kteří se skálopevně drželi svých myšlenek a nakonec prorazili, příběhy zakladatelů, kteří přes noc zbohatli, když je koupila velká firma. Možná jste i četli nejrůznější knihy věnované úspěchu Steva Jobse, podnikatelské rady od 37signals a další startupové bible.

A teď si představte, že jste založili start-up. Od té chvíle žijete v neustálém shonu jako každý, kdo podniká, ale navíc se, ať chcete, nebo ne, dostanete do téhle společnosti. Vyprávění o tom, jak "James naraisoval patnáct mega v béčkovým roundu od Lady Gaga" střídá příprava materiálů na nějakou obskurní startupovou soutěž.

Nerozumějte mi špatně - nesnižuji ani v nejmenším úspěch firem, které "to dokázaly", a chápu pozitivní motivační vliv toho, když se člověk dozví, jak se někomu jinému daří. Obzvláště v Česku, kde se úspěch moc nenosí, je tahle atmosféra úspěchu doslova balzám na nervy. Kultura úspěchu a pozitivní motivace s sebou ale nesou nebezpečí, které nepřipraveného semele.

Start-up je velmi efektivní způsob, jak z lidí vyždímat vysoký výkon. Dobře nastavená skupina se dokáže poprat s velkými výzvami v rekordně krátkých časech - dokud je motivovaná! Motivace je základ úspěšného start-upu: lidé musejí věřit, že to, co dělají, má smysl. K tomu pomáhají právě evangelia (pardon, success stories), ale základ je smysluplný produkt. Bez smysluplného produktu ani nemá cenu start-up zakládat.

Pokud máte nápad, co dělat, a lidé vám říkají: "Hele, to je dobrý, to by se mi hodilo," splnili jste první podmínku - našli jste niku, skupinu lidí, která má nějakou potřebu, vy jste schopni jim ji saturovat a oni za ni zaplatí. Fajn, tak to tedy uděláte, prodáte jim to, najdete podobnou niku s podobným problémem, prodáte to i jim... kde se to může pokazit? Takových míst a pastí je nepřeberně. Do některých můžete padnout náhodou, ale do většiny skočíte jen a pouze svojí vinou. Proto nehledejte viníka, hledejte v nich poučení!

Martin Malý

Autor nyní pracuje v Economii jako vedoucí vývoje redakčních technologií

 


 

obalka ekonom 352013- Z jakých třech konkrétních chyb, kterých se dopustil start-up Martina Malého, si mohou vzít poučení všichni začínající podnikatelé?

- A jak přežít neúspěch a postavit se zpátky na nohy?

Celý příběh Martina Malého a příběhy dalších neúspěšných českých startupistů najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 29. srpna. Nový Ekonom si můžete přečíst i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.