Svah o rozměrech 200 x 500 m se na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice sesunul 7. června. Náklady na odstranění sesuvu se budou pohybovat v řádech stovek milionů korun. Předcházet mu ale musí geotechnický průzkum, který by podle ministerstva dopravy měl začít v nejbližší době. Sanace svahu může trvat i přes rok.

„Termín dokončení dálnice je velice ohrožen," řekl v této souvislosti Bubeníček. „Pokud geotechnický průzkum dopadne špatně, bude nutné hledat novou trasu dálnice, šlo by ale o krajní řešení," dodal. Podle webu Českého rozhlasu, který na problém upozornil, by tato varianta mohla zdržet dokončení dálnice Praha - Drážďany zhruba o deset let.

„Dostavbu dálnice D8 výrazně zkomplikoval sesuv půdy. Objektivně můžeme situaci posoudit až po detailním geologickém průzkumu, který se připravuje. Potom navrhneme variantu sanace a budeme moci přesněji odhadnout, o kolik nás odstranění sesuvu zdrží," komentoval situaci mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Připustil, že vzhledem k rozsahu problému, který sesuv způsobil, je termín dokončení dálnice v roce 2015 ohrožen.

„Případná úprava trasy je až poslední variantou, neboť významný úsek dálnice už je postaven ve schváleném trasování," řekl Neřold k možnosti, že by dálnici bylo nakonec nutné vést jinudy.

Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi 4 mld. korun, v letošním roce na ni bylo připraveno 1,7 mld. Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí denně až 10 tis. aut.

Související