Šlo o výši členských příspěvků i marnou snahu o modernizaci odborového svazu. To jsou důvody, které uvádějí odboráři ze Škody Auto poté, co se rozhodli odejít z největšího zaměstnaneckého sdružení v republice – Odborového svazu Kovo.
Stalo se tak po dvouletém sporu. Pro Kovo jde o významné oslabení. Mladoboleslavských odborářů je celkem 19 tisíc a ročně odváděli do centrální svazové kasy okolo deseti milionů korun. V Kovu zatím zůstávají další škodovácké organizace ze závodů v Kvasinách a Vrchlabí.
"Je to důsledek nulové snahy svazu Kovo splnit alespoň některé požadavky naší organizace na modernizaci a rozvoj odborů," stojí v časopise Škodovácký odborář.
Po vystoupení ze svazu chtějí škodovácké odbory svým členům snížit příspěvky, čímž chtějí naznačit, že ze svazu neodstupují kvůli svému majetkovému prospěchu.
Odborář Středula: Kandidující ministři mohou ukázat, jak jsou jejich sliby reálné - čtěte ZDE
Odborářský vzkaz budoucí vládě: Dokončete Temelín a postavte 50 tisíc nájemních bytů - čtěte ZDE
Odborový svaz Kovo zatím oficiálně žádnou informaci o vystoupení škodováckých odborů ze svazu nedostal.
"Ani odchod Škody Auto Mladá Boleslav náš svaz neohrozí. Nemyslím si, že byly splněny všechny procesní záležitosti k takovému aktu a zároveň bych rád věřil, že taková věc byla dostatečně prodiskutována a že všichni měli dostatek informací k tomu, aby se tak rozhodnout mohli," řekl předseda Kova Josef Středula. Dodal, že věří v další spolupráci.
Chceme být modernější, tvrdí škodováci
Odbory Kovo při Škoda Auto v Mladé Boleslavi čítají včetně seniorů přes 19 tisíc členů a jsou tak nejsilnější základní organizací Odborového svazu Kovo. Odbory ze Škody se snažily o prosazení změny stanov svazu nebo o výjimky pro základní organizaci týkající se "zastropování" výše členského příspěvku - tak, aby nemuseli platit jedno procento z čisté mzdy, ale aby ve stanovách byla uvedena přesná částka.
"Chceme nadále spolupracovat se svazem. Zároveň se ale také musíme měnit a být moderní, což v členství ve Svazu Kovo již nejde," uvedl předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.
Svaz Kovo je se 127 tisíci členy největším odborovým svazem v zemi. Boleslavské odbory jsou zároveň největším přispěvatelem na chod centrály, ročně jí z vybraných příspěvků posílají asi deset milionů korun. Poukazují však na to, že žádné služby od centrály nečerpají.