Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se zabývá srpnovou reportáží České televize o demonstracích v šesti městech České republiky. V příspěvku podle rady zazněl hodnotící komentář sociologa, aniž byl nějak korigován názorem jiné strany či moderátorkou pořadu.

Kvůli reportáži se již dříve na Radu České televize v otevřeném dopisu obrátila skupina osobností. Jiní naopak reportáž přivítali jako pokus televize o pluralitu názorů. Rada na svém posledním zasedání zahájila s ČT správní řízení, ve kterém má získat další podklady k reportáži odvysílané letos 24. srpna v Událostech v regionech. Vyjádření sociologa odvysílala ČT po reportáži ve druhé minutě pořadu.

"V příspěvku zazněl hodnotící komentář sociologa Jiřího Siostrzonka, jehož vyjádření nebylo nijak korigováno názorem jiné strany či samotnou moderátorkou pořadu, čímž bylo jednostranně zvýhodněno určité, značně vyhraněné názorové spektrum, které zjednodušeně interpretuje příčiny etnického napětí mezi Romy a majoritou a de facto obhajuje radikalizaci společnosti," uvedla rada v tiskové zprávě.

Nebylo tak podle ní zajištěno dodržování zásad objektivity a vyváženosti a to, aby nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory. Ve správním řízení se rada po předložení materiálů rozhodne, zda řízení ukončí, vydá upozornění nebo může uložit pokutu.

 

Kvůli reportáži se již v srpnu obrátila na Radu České televize dokumentaristka Apolena Rychlíková, která v dopisu podepsaném řadou osobností mimo jiné zpochybnila výběr Siostrzonka jakožto sociologa vyjadřujícího se k projevům rasové nenávisti. Především si ale stěžovala na to, že jeho prohlášení nebylo nijak rozporováno. S podnětem souhlasil také člen rady ČT Radek Mezuláník, který sám podal stížnost na generálního ředitele. Podle něj existuje podezření, že televize porušila zákon.

V jiném dopise poté Radu České televize oslovili také novinář Dušan Stuchlík či dokumentarista Václav Dvořák, podle nichž naopak reportáž byla "po dlouhé době prvním náznakem pokusu České televize o pluralitu názorů na závažný problém v soužití české společnosti s nepřizpůsobivou částí romské populace".

K podnětu se již vyjádřil také Etický panel České televize, podle jehož posledního usnesení v uvedené reportáži neshledal pochybení profesního, ani etického rázu a autoři se podle něj drželi zásad objektivity. Doplnil ale, že zařazení telefonátu s analýzou situace v tomto případě narušilo zpravodajský charakter, který byl posunut spíš k publicistice.

"Členové panelu jsou toho názoru, že ve vysílání není možné cenzurovat názory respondentů, je však třeba dát prostor i názorům odlišným, což se v pořadu nestalo," píše se v zářijovém usnesení s tím, že hodnocený pořad ale k takovým debatám nepatří.

Související