Milan Křístek po neshodách s vedením Prahy skončí ve funkci ředitele pražského dopravního podniku.

Dozorčí rada ve čtvrtek přijala Křístkovu úterní rezignaci a odvolala ho z představenstva společnosti. Zároveň představenstvu doporučila Křístkovo odvolání z funkce ředitele.

Nahradit by ho měl nynější šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který byl místo Křístka zvolen členem představenstva. Uvedl to předseda dozorčí rady Jiří Pařízek (TOP 09). Praha tak nevypíše otevřené výběrové řízení.

Podle Křístka bylo jeho odvolání předem připravené.

"Dozorčí rada celou situaci posuzovala, podrobně projednala současný stav a následně přijala usnesení s tím, že odvolává k 26. září letošního roku Milana Křístka z funkce člena představenstva a volí ke dni 27. září do funkce člena představenstva Jaroslava Ďuriše," řekl Pařízek.

Dozorčí rada zároveň uložila místopředsedkyni představenstva a finanční ředitelce DPP Magdaleně Češkové svolat představenstvo, aby zvolilo nového předsedu, a zároveň rada doporučila, aby jím byl Ďuriš. "Dále doporučuje představenstvu odvolat Milana Křístka z funkce generálního ředitele a pověřit nově zvoleného předsedu představenstva řízením společnosti," uvedl Pařízek.

Křístek: Předem připravené řešení

Křístek, který ve středu nabídl svou rezignaci k 30. listopadu, rozhodnutí dozorčí rady akceptoval a z vedení společnosti okamžitě odejde. Podle něj se dnes ukázalo, že měla Praha "řešení předem připravené".

"Osobně doufám, že tento krok povede ke skutečnému a bezodkladnému řešení finanční koncepce a stabilizaci dopravního podniku, který je v rukou vlastníka - tedy politiků hlavního města Prahy," uvedl Křístek. Doufá v dokončení auditu, který poukázal na nesrovnalosti při dostavbě metra A. Nástupci prý také přenechává maximálně možnou vyjednávací pozici pro úpravu smluv s dodavatelem nových tramvají.

Nové výběrové řízení na generálního ředitele DPP město vypisovat nebude. Podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) město sáhlo po dalším uchazeči z výběrového řízení, které loni vyhrál Křístek. Ďuriš se tehdy dostal do užšího výběru. "Pohybujeme se v tom pořadí dále, tedy další v pořadí je pan Ďuriš," řekl Hudeček.

Turbulentní roky

V posledních zhruba dvou turbulentních letech se ve vedení podniku, do kterého jde z rozpočtu Prahy ročně přes deset miliard, vystřídalo několik šéfů. Bývalý manažer společnosti T-Mobile Křístek se funkce ujal loni na začátku listopadu. O Ďurišovi se v posledních dnech spekulovalo jako o možném Křístkově nástupci. Zúčastnil se i loňského výběrového řízení, ale skončil až za Křístkem na druhém místě.

Křístek v úterním rozhovoru pro server IHNED.cz vysvětlil, že se s pražskými radními - kteří na firmu s miliardovými dotacemi dohlížejí - nedokázal shodnout v podstatě na ničem. A že čelil řadě politických i podnikatelských tlaků.

"Zažil jsem mnoho tlaků. A mnoho neformálních doporučení. To, že jsem svým postojem řadu lidí podráždil a řadu vazeb zpřetrhal, je zřejmě pravda," uvedl mimo jiné Křístek. Konkrétní být ale nechtěl.

DPP je podle počtu zaměstnanců největší městskou firmou v ČR. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1 798 kilometrů autobusových linek.

Sporné zakázky

Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Je mezi nimi i tendr na dodávky jízdenek, z nějž měl v éře ředitele Martina Dvořáka podle zjištění Nadačního fondu proti korupci profitovat podnikatel Ivo Rittig a přes nastrčené firmy mělo na jeho účty chodit 17 haléřů z každé jízdenky. 

Miliony ročně měly k Rittigovi plynout především díky české papírně Neograph, která byla hlavním dodavatelem jízdních dokladů. IHNED.cz navíc začátkem tohoto týdne upozornil, že tatáž firma usiluje o účast v nově vyhlášené zakázce znovu - tentokrát už ale jako subdodavatel ceninového papíru.