Třiadvacet zaměstnanců kanálu ČT24 včetně moderátorky Daniely Drtinové a zástupce šéfredaktora zpravodajství Adama Komerse poslalo Radě České televize dopis s kritikou zpravodajství. Podle dokumentu šéfredaktor redakce zpravodajství Petr Mrzena zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Vedení televize chce stížnost nechat posoudit nezávislým auditorem.

"Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu," uvádí se ve stížnosti.

Autoři listu předkládají řadu konkrétních případů. Poukazují například na to, že po oficiálním stanovisku o údajné viróze hlavy státu u korunovačních klenotů byly ze zpravodajství staženy záběry vrávorajícího prezidenta. Dalšími příklady jsou zpravodajství o vztyčeném prostředníčku výtvarníka Davida Černého směrem k Hradu, které se objevilo jen ve čtené zprávě a bylo vyřazeno z hlavní zpravodajské relace Události, nebo fakt, že po personálním zemětřesení v resortu ministerstva dopravy dostal prostor k vyjádření jen ministr Zdeněk Žák kandidující za SPOZ.

Jméno byli ochotni zveřejnit jen Drtinová s Komersem, všechny signatáře zná pouze předseda Rady České televize Milan Uhde. "Jména nezveřejňujeme kvůli obavám z pomsty a taky po zkušenostech z dob minulých," píše se v textu dokumentu. Když s obdobnými námitkami na konci roku 2011 vystoupil redaktor Jakub Kalenský, byl o pár týdnů později na hodinu propuštěn, uvedli signatáři.

Podle Uhdeho to svědčí o tom, že v ČT vládne atmosféra obav z otevřeného jednání. "To je podle mě neméně znepokojivá zpráva jako obsah toho podnětu. Obojí je pro mě jako člena rady velmi znepokojivé," poznamenal.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák uvedl, že o kritice některých reportáží věděl od srpnové schůzky s moderátorkou Drtinovou a zářijového jednání s vedením zpravodajství a všemi moderátory. "Požádal jsem je proto o konkrétní materiál, který by jejich podněty shrnul, avšak žádný text jsem ani přes opakované přísliby nikdy neobdržel," uvedl.

Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal tvrdí, že zpravodajství ČT kritéria vyváženosti a objektivity splňuje. "Velice mě proto překvapuje, že někteří editoři, kteří mají být údajně součástí anonymní skupiny podporující podnět podaný Radě ČT, nyní zveřejňují své výtky i k rok starým reportážím," řekl.

Nezávislá odborová organizace České televize, do jejíhož vedení patří i Komers, se v srpnu ostře postavila proti stažení druhé z veřejných signatářek této stížnosti Drtinové z pozice moderátorky pořadu Události, komentáře. To se mělo podle odborářů stát na základě politické objednávky. Za Drtinovou se poté postavila řada zaměstnanců ČT.

Stížnost by IHNED.cz

Související