Obroda ztrátového ČD Carga se zadrhla. Odboráři totiž nechtějí se současným vedením jednat o propouštění. Právě to má  pomoci vylepšit hospodaření ztrátové státní firmy.

Vedení ČD Cargo odborářům navrhuje zrušení 411 pracovních míst a omezení zaměstnaneckých benefitů. Úspory mají zvýšit efektivitu firmy a zajistit její dlouhodobé fungování. Odboráři ale na úterním jednání podle místopředsedy Odborového svazu železničářů (OSŽ) Radka Nekoly pouze navrhli prodloužení stávající kolektivní smlouvy do března příštího roku. 

Ačkoli OSŽ připouští nutnost změn, chce s nimi počkat až na ustanovení nové vlády a jednat o nich s novým ministrem dopravy.

Tato taktika pramení ze stávající personální situace. "My jsme ochotni akceptovat jistou nadbytečnost. Nechceme ale, aby se o tom rozhodlo před ustavením nové vlády," zdůvodnil Nekola pro IHNED.cz, proč na úterním jednání kromě předání návrhu prodloužení kolektivní smlouvy s vedením restrukturalizaci neprobírali. Vedení ČD Cargo se podle Nekoly má k návrhu kolektivní smlouvy vyjádřit do příštího úterý.

Proč volí odboráři tuto taktiku? Státní firma totiž mimo jiné strádá kvůli situaci s takzvanými kusovými zakázkami. Ty se v minulosti pokusila vláda finančně zvýhodnit. Narazila ale na odpor Drážního úřadu, který slevu z formálních důvodů zrušil.

Ministerstvo se o to chtělo pokoušet znovu, současný ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák (SPOZ) ale podle odborářů k takovým krokům nemá mandát. Chtějí proto počkat, než bude v úřadu nový ministr dopravy, který navrhne řešení a podle něj vedení představí podnikatelský plán. Na základě něj jsou ochotni jednat o úsporách.

Právě proto chtějí odboráři do března zachovat status quo. A to i co se týká kolektivní smlouvy. "Někteří zaměstnanci totiž zvažují odchod podle pravidel stávající kolektivní smlouvy, protože se bojí, že následné podmínky budou horší. Aby se některé pozice nevylidnily, chceme s tím počkat na nového ministra," popsal taktiku Nekola s tím, že už i předsedu představenstva Carga Oldřicha Mazánka seznámil s tím, že odbory jednali i se stínovým (a dost možná i budoucím) ministrem dopravy Milanem Chovancem (ČSSD).

Podle odhadů odborů má společnost prodloužením kolektivní smlouvy přijít na 27 milionů korun. Ty představují především mzdy nepropuštěných zaměstnanců. Kromě propouštění se má zaměstnancům od ledna zkrátit dovolená a prodloužit pracovní doba, snížit se mají příplatky.

Personální změny v ČD Cargo prosadil Ministr Žák krátce po svém nástupu do funkce letos v červenci. Nejprve bylo vyměněno vedení Českých drah v čele s dlouholetým šéfem Petrem Žaludou. Toho na postu předsedy představenstva Carga později vystřídal Oldřich Mazánek. Plánem na úspory se už ale zabývalo i předchozí vedení firmy.

ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku. Loni se nákladní dopravce, který zaměstnává zhruba 9500 lidí, propadl do ztráty dvou miliard korun. Některé plány proto počítají se snížením stavu až o dva tisíce.