Po vstupu úpravy v platnost na začátku příštího roku začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. „Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy," přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, ale jen na řidiče z povolání.

Nad tímto faktem se však pozastavila rakouská europoslankyně za Zelené Eva Lichtenbergerová, podle níž hrozí zneužívání této výjimky. „V budoucnu tu pravděpodobně už nikdo nebude profesionálním řidičem, všichni budou řemeslníci, kteří náhodou jedou nákladním vozidlem," obává se.

Nezávislá poslankyně Patricia van der Kammenová z Nizozemska vidí hlavní problém v možnosti dálkového sledování řidičů. „Velký bratr je bude mít neustále na očích, což znamená zásah do soukromí řidiče," odmítla tuto inovaci.

Zpravodajka návrhu Silvia-Adriana Tsicauová ze sociálně-demokratické frakce však kritiky ubezpečila, že systém bude automaticky zaznamenávat jen místo pohybu na začátku a konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy.

Zabránit podvodům

Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.

Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v EU od roku 2006 povinné u nových vozů.

Digitální technologie využívá informací z vozidla. Odečítá data z řídicí jednotky a z převodovky, aby poznala, co vozidlo v daný moment dělá. To se ale řidiči naučili obcházet prostřednictvím zařízení, které tachografu hlásí přestávku, přestože je vozidlo v pohybu. Takovýmto podvodům má doplnění technologie o satelitní kontrolu zamezit.

Podle tuzemského Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia poškodí povinné zavedení tzv. inteligentních tachografů spediční společnosti ze zemí EU.

„Znevýhodňujeme si vlastní dopravce tím, že na ně klademe další a další povinnosti," uvedl mluvčí sdružení Martin Felix. Nepředpokládá ani, že by nový systém dokázal podvodům s vykazováním povinných přestávek zabránit. Dopravci se naučili obcházet digitální tachografy a podobné to bude i s novou technologií, myslí si.

V nejbližší budoucnosti zavádění nových tachografů pro dopravce žádné náklady navíc nepředstavuje. Nová vozidla budou inteligentními tachografy vybavena po roce 2018 a u starších vozidel mohou dosloužit současné digitální tachografy, povinné u nových vozidel od roku 2006, uvedl vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Česmadu Jan Medveď.

Související