Letos vyděláme 24 milionů, naplánovaly si České dráhy. Podnikatelský plán, který připravil šéf firmy Dalibor Zelený, včera schválila dozorčí rada, za kterou stojí bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Osud plánu je ale nejistý. Právě Žák prosadil, aby z drah odešel bývalý ředitel Petr Žaluda a nahradil jej Zelený. A i jeho konec se zřejmě blíží.

Dozorčí rada mu smlouvu prodloužila do konce února. Bude jednat o tom, kdo bude firmu řídit dál. Ale již v novém složení, které ovlivní nový ministr Antonín Prachař. Mezi favority na šéfa drah patří současný Zeleného náměstek Daniel Kurucz, který dříve pracoval pro Agrofert Andreje Babiše, šéfa ANO, strany, které připadlo ministerstvo dopravy.

České dráhy

169,3 milionu

cestujících přepravily v loňském roce České dráhy. Jejich počet v posledních letech roste. Pomáhá zejména rozvoj příměstské dopravy.

6,5 miliardy

korun je odhad ceny nádraží, která by podle plánu měla koupit státní Správa železniční dopravní cesty. Ta přitom byla dříve součástí Českých drah. Po oddělení již od drah SŽDC koupila majetek za více než 12 miliard korun.

510 milionů

korun prodělaly České dráhy v prvním pololetí loňského roku. Problémy přináší nákladní doprava a úroky z úvěrů.

3 konkurenti

proti sobě stojí na trase mezi Prahou a Moravou. Soupeření Českých drah s RegioJetem a Leo Expressem na trase snížilo ceny jízdenek. České dráhy na těchto spojích dříve vykazovaly 40 procent svých tržeb.

Nejistota v tom, kdo bude firmu řídit a zda se v dalších dnech nezmění dozorčí rada, ale není jediným problémem podnikatelského plánu. Ten totiž předpokládá prodej nádražních budov i státní podporu nákladní železniční dopravy, tedy přímou i nepřímou pomoc státu.

"Při přípravě plánu na letošní rok jsme museli počítat s řadou negativních vlivů, ať už jde o růst cen vstupů, zdražení poplatku za použití železniční dopravní cesty, dopad loňské intervence České národní banky, nebo vysoké zadlužení firmy, které nám po sobě zanechali naši předchůdci," tvrdí Dalibor Zelený v prohlášení. Provozní zisk skupiny naplánovaný na 24 milionů korun považuje za reálný cíl. Reakci nového ministra dopravy se získat nepodařilo.

Miliardy za nádraží

Podle šéfa železničních odborů a člena dozorčí rady Jaroslava Pejši je součástí právě prodej majetku. "Počítá se s tím, že se stát vypořádá s budovami," popisuje.

Prodej nádraží se snažil prosadit již předchozí šéf drah Petr Žaluda a i přes odpor tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska získal podporu vlády. V teoretické rovině by převod měl plně oddělit České dráhy od infrastruktury a umožnit tak rovnoprávný přístup všech dopravců k nádražním budovám.

Problémem je ale cena za převod. Ta znamená, že stát vlastně sám od sebe koupí majetek. To se stalo již v roce 2008, když SŽDC zaplatila Českým drahám za jiné nemovitosti 12 miliard korun; jen pět let před tím se SŽDC od drah oddělila a právě tento majetek stát nechal drahám. Tuto platbu později kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, konkurenti Českých drah mluvili o nedovolené podpoře.

Navíc se stále uvažuje o možnosti vytvořit velký železniční holding, který by České dráhy a SŽDC opět spojil do jednoho celku.

Peníze, které dráhy od SŽDC získaly, vždy pomohly. Bývalý šéf firmy Petr Žaluda dříve říkal, že bez oněch 12 miliard by firma neměla na výplaty. Částka také výrazně pomohla v obnově vozového parku při přípravě na příchod konkurence.

Podobným způsobem stát pomáhá i Českým aeroliniím. I od nich majetek kupovalo státní Letiště Praha a později jejich mateřský Český aeroholding.

Nákladní doprava

Klíčová je i situace ČD Cargo. Podle Českých drah je 95 procent plánovaných tržeb nákladního přepravce smluvně zajištěno a dosahuje již provozního zisku. Podnikatelský plán ale předpokládá, že vláda dostojí svému programovému prohlášení a bude podporovat nákladní železniční dopravu. Firma proto očekává, že stát najde způsob, jak vyrovnat ztráty, které ČD Cargo vykazuje na takzvaných vozových zásilkách, což je prakticky cokoliv menšího než objednávka uceleného vlaku.