Setkání šéfů tří železničních firem má přinést částečný smír na nejkonkurenčnější trati v Česku.

Cestující mezi Prahou a Ostravou zřejmě získají možnost koupit si jízdenku, aniž by řešili, do vlaku jaké firmy nastupují. Podle zjištění IHNED.cz je dohoda na jednotném prodeji lístků velmi blízko, zástupci Českých drah, Leo Expressu a RegioJetu se sejdou příští týden.

V praxi by dohoda znamenala, že cestující s "všeobecnou" jízdenkou může nastoupit do jakékoli soupravy směřující na Ostravu. Úsporu by to znamenalo i pro dopravce – nemuseli by si na každém nádraží platit prodejní místo.

"Cestující by si koupil lístek a pak by se rozhodl, s kým pojede, a nemusel to řešit týden dopředu. V horizontu dvou či tří měsíců chceme být tak daleko, abychom vzájemně mohli používat rozhraní, které takové prodeje umožní," řekl IHNED.cz generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený.

O věci jednal s majitelem Leo Expressu Leošem Novotným, který na nedotované trase jezdí od podzimu 2012. K jednání přizval Zelený i šéfa RegioJetu Radima Jančuru, který na ní působí o rok déle. I ten potvrdil zájem se domluvit.

"Nedokážu odhadnout termín, ale jednání jsou velmi intenzivní. V tomto jsme našli pochopení, protože jde o věc, která nám všem ušetří peníze," popsal předešlé schůzky ředitel Zelený.

Pochopitelně jde o sňatek z rozumu, protože na 356 kilometrů dlouhé trati panuje více než obyčejný konkurenční souboj. Obě soukromé firmy tvrdí, že České dráhy po jejich příchodu nasadily dumpingové ceny, a domáhají se nápravy u soudu i antimonopolního úřadu.

Ceny některých jízdenek na trati se pohybují dokonce pod dvěma sty korun a RegioJet s Leo Expressem už mezi Prahou a Ostravou prodělaly desítky milionů korun.

Globální tarif. A co místenky?

pendolinoVzájemné osočování však půjde příští týden stranou. "Chceme se na vzájemném uznávání jízdenek dohodnout. Nedávno jsme například otevírali stánek v Třinci, kde naše vlaky zastavují jen několikrát denně. Raději tam budu platit provizi Českým drahám," připouští šéf RegioJetu Radim Jančura.

Logickou otázkou je, jak sjednotit ceny, které se v rámci trasy pohybují i v rozmezí několika stovek korun. A také jak jednotný prodej naroubovat na odlišné rezervační systémy firem.

Jednou možností je, že by si pasažéři stále mohli objednávat místa ve svých oblíbených vlacích na určité časy. Dopravci by pak vyhradili určité vagony, na které by se místenky nevztahovaly. A lidé by je mohli obsadit, pokud v nich bude volno.

"Musí vzniknout jeden globální tarif, který by mohl stát třeba 295 korun. Jízdenka by platila celý den a cestující by si vybral dopravce podle momentální potřeby. Pak bychom nabízeli rezervace do svých vlaků na konkrétní data za výhodnější ceny," navrhuje jednu z variant Jančura.

O konkrétní podobě rozhraní pro prodej lístků budou dopravci teprve jednat.