Aby byl tvůrce přesvědčivý, musí vždycky vyprávět tak trochu o sobě – vyznává se v programu k novému nastudování opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky režisér Ondřej Havelka.

Je to přesné vyjádření nejen k obsahu Janáčkovy opery, v níž se skladatel skrze paralely i prolínání zvířecího a lidského vyrovnává se svým vlastním životem plným napětí a přetahování mezi vášní a potřebou řádu, bez něhož žádný život ani umění nedozraje do výjimečného, originálního tvaru.

Totéž ovšem platí pro Havelkovu inscenaci v Národním divadle, která v sobě nese už na první pohled velmi viditelné otisky režisérovy osobnosti – stylizaci do swingové doby dvacátých let minulého století, v níž se žena začíná totálně emancipovat, podobně jako to dokáže Bystrouška v opeře (ale až na svazky lásky, v nichž vládne pořád mužský princip, jak si patrně toužebně přál i Janáček, zmítaný nejistotou své femme fatale, vdané a odmítající Kamily Stösslové).

Cítit je Havelkův ironický odstup, smysl pro humor a silný emocionální vztah k radostné lidové hudebnosti, to vše však někdy až umanutě, a proto samoúčelně a předvádivě (příkladem může být gag s tenisovými raketami coby hmyzími krovkami, který diváci dobře znají z autentického Havelkova provedení na jevišti s His Melody Makers).

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se