Praha chce do konce léta spustit zkušebně nový parkovací systém. Zóny by se měly nově rozdělit na menší. Lidé si budou moct vybrat, zda si koupí parkovací karty pro celou městskou část, nebo levnější jen do okolí svého bydliště.

Některé modré zóny se také změní na smíšené, v nichž mohou zaparkovat i přespolní řidiči. Nyní v modrých zónách mohou zastavit jen rezidenti či ostatní držitelé parkovacích karet.

Zóny by se také měly rozrůst na další městské části, které o ně mají zájem, tedy do Prahy 5, 6, 8, 9 a částečně 4.

Problémy s parkováním by Praha mohla vyřešit i díky investicím do záchytných parkovišť i mimo své území. Vedení metropole by tak chtělo bojovat proti přeplnění města vozy řidičů ze středních Čech, kteří do Prahy přijíždí za prací. Takzvané P + R (Park and Ride) by mohly vzniknout například u železničních zastávek, řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Záchytná parkoviště, na kterých mohou lidé zanechat své vozidlo a pokračovat do centra jiným dopravním prostředkem, by měla podle předsedy Svazu měst a obcí ČR a primátora Kladna Dana Jiránka vzniknout například podél trati z Kladna do Prahy. O její rekonstrukci se dlouhodobě uvažuje.

"Pokud bude kapacitní, pokud tam bude rozumná doprava do Prahy, tak by bylo rozumné, aby podél takové trasy byly v přirozených místech dopravní uzly, ať už autobusové nebo parkoviště P + R," poznamenal Jiránek. Lidé by tak podle něj mohli zaparkovat už třeba v Kladně, Rakovníku nebo v Hostivici a do Prahy by pokračovali vlakem. Peníze na stavbu parkovišť by Česko mohlo čerpat z fondů Evropské unie.

Na stavbě podobných P + R by se mohla finančně podílet i Praha. "Já bych o to velmi stál, jenom je otázka, jakým způsobem může Praha investovat vně svého správního území, ale umím si to představit a považuji to za ekonomicky zdůvodnitelnou investici," řekl Nouza s tím, že je to otázka právních přístupů. Podobné parkoviště by podle něj bylo příhodné například v Dobřichovicích na trati Praha-Beroun.

Problémy s přetíženou automobilovou dopravou by mohla zmírnit také lepší koordinace hromadné dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. V současné době se připravuje materiál, podle kterého by se pražská a středočeská veřejná doprava sloučila.

Podle Jiránka by pak lidé mohli cestovat na jeden jízdní doklad. K tomu je ale potřeba vyřešit řadu problémů. Vzniknout by třeba muselo účtovací centrum, přes které by se mezi jednotlivými městy, krajem a Prahou přerozdělovaly peníze získané za jízdenky. Jiránek poznamenal, že v součtu by se jednalo o částky v řádu jednotek až desítek miliard korun.