Janet Vertesiová, socioložka z Princetonské univerzity, podnikla zajímavý pokus: rozhodla se utajit před internetovým marketingem, že je těhotná. Tedy žádné zmínky na sociálních sítích (rodině a přátelům oznámila novinku dočista jako v době jeskynních lidí: ústně) a také žádné on-line hledání, tím méně nákupy položek, které by ji mohly prozradit. Výsledek? Povedlo se, ovšem za cenu nemalé námahy a času („zasloužila bych si cenu za nejkreativnější využití Toru“). Člověk bez náležitých znalostí a hlavně motivace — pro autorku byl výsledkem pěkný příspěvek na konferenci — by uspět nemohl.

Vertesiová také upozornila na významný vedlejší efekt: když její manžel kupoval dárkové poukazy Amazonu za pět set dolarů, za něž hodlali anonymně koupit kočárek, v obchodě mu sdělili, že tak velkou transakci musí hlásit úřadům. „[To, co jsme dělali,] je přesně ten druh aktivit, které vás označkují jako pravděpodobného účastníka kriminálních aktivit,“ řekla Vertesiová.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se