Mohla by to být opět atmosféra "spiklenecké pospolitosti", jak se o ní zmínil disident Václav Havel, když v roce 1988 nečekaně promluvil z pódia hudebního festivalu v Lipnici. Úterní distribuční premiéru dokumentárního filmu o Havlově první manželce Olze totiž zároveň vidělo publikum ve více než dvaceti českých kinech.

Promítání pak následně doplnil přímý přenos rozhovorů s autory i protagonisty filmu, které vedl spisovatel Jáchym Topol a v nichž diváci mohli pokládat otázky zasláním SMS, a také koncert skupiny The Plastic People of the Universe "vysílaný" z pražského kina Aero.

Distribuci filmu navíc podpořila třicítka kaváren akcí nazvanou Čekání na Olgu. Tím reagovaly na "lehčí" fakt zdůrazněný ve filmu, že se na Olgu Havlovou nesmělo po ránu mluvit, dokud si nevypila kávu.

Po nedávném tibetském faux pas české diplomacie či exprezidentově páteční návštěvě ruské ambasády se svatojiřskou stužkou na hrudi, která symbolizuje i proruské síly na Ukrajině, je dokument Olga režiséra Miroslava Janka a ono symbolické kavárenské přihlášení se k němu jakýmsi vyrovnáním energií.

Jankův film totiž odkazuje k nepragmatickému a nezištnému uvažování o věcech praktických, společenských i politických. A k nikomu se nelísá. Ani k divákům.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se