Šedesát osm kilometrů, šest pruhů, sto šedesát tisíc aut denně. Moderní verzi brueghelovské apokalypsy viděl v kruhové dálnici obepínající Řím režisér Federico Fellini.

Filmař Gianfranco Rossi v ní vidí v dokumentu Sacro GRA hranice poetického civilizačního očistce s intimitou domova. Snímek, jenž loni zvítězil na festivalu v Benátkách a minulý týden vstoupil do českých kin, vypovídá ale spíš než o době, v níž žijeme, o limitech urbanismu a o situaci filmových festivalů.

Sacro GRA, jehož titul odkazuje ke svatému grálu, je rozvolněnou kolekcí příběhů několika lidí existujících kolem římské dálnice. Záchranář vyjíždějící k havárkám. Rybář lovící úhoře na Tiberu, nad nímž se tyčí dálniční pilíře. Stárnoucí prostitutky parkující na odpočívadle v ošuntělém karavanu. Hrabě, který na svém zámku udržuje iluzi noblesní minulosti, zatímco jej pronajímá pro focení fotorománů.

Impozantní stárnoucí aristokrat s vousy Ezopa žijící s dcerou v panelákovém bytě a komentující s nadhledem svět (nejen) za oknem. Botanik bojující s broukem rozežírajícím palmy.

Dokumentarista Rossi jejich každodennost pozoruje neutrálně – bez komentáře – odtažitou metodou, jíž ale nechybí citlivost k detailům. Co ale Rossiho metoda postrádá, je vědomí celku.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se