Těžko si představit, že by starosta Berlína nebo Vídně nebyl pár týdnů před vypršením termínu schopen milionu obyvatel říct, jestli budou dál platit jejich draze zaplacené jízdenky na hromadnou dopravu. Ve chvíli, kdy firma, která jízdenky provozuje, celkem oprávněně hrozí, že je zablokuje. V Praze to možné je.

Primátor Tomáš Hudeček z TOP 09 už dva roky ví, že v polovině června 2014 skončí smlouvy s provozovatelem Opencard. Ale ani teď na začátku června netuší, co s tím. A milion držitelů téhle úžasné karty Pražana zase netuší, co bude s jejich jízdenkami.

Je až bizarní, že Hudeček dělá jakoby nic. Ani se nenamáhá veřejně vystoupit a cokoli Pražanům říct. Uklidnit je. Popsat, jak intenzivně jedná a co už všechno udělal. Už jen za tuhle tragickou neschopnost by měl Hudeček rezignovat. Už jen nekomunikativnost by měla v civilizovaném světě stačit.

Nejspíš je problém v tom, že Hudeček nemá, co by popsal. Z oficiálních i neoficiálních informací vyplývá, že Hudečkovo vedení města Opencard prostě neřešilo. Firma EMS, dříve Haguess, přitom už s velkým předstihem ohlašuje, že může Opencard vypnout, pokud se s ní magistrát nedohodne. Je to možná tvrdý postoj, ale je to soukromá firma a odpovědnost je na pražských politicích. Ti musí umět adekvátně a včas zareagovat.

Radní pro IT Jan Vašíček také z TOP 09 je sice ve funkci jen půl roku, ale i to je dost času na to, aby končící smlouvy na provoz Opencard začal včas řešit. Místo toho si radní Vašíček objednával za stovky tisíc korun jakési nejasné poradenství od firmy, kterou vlastní dva důchodci a která se zabývala především elektřikařinou.

To, proč dnes řada lidí váhá, jestli si má vůbec prodloužit platnost své Opencard a proč se musí uvažovat o nákladném znovuzavedení papírových kupónů, má jednoduché příčiny.

Před dvěma lety byla Opencard také ohrožena. Také končily smlouvy s firmou, které město svěřilo její provoz. Také končila platnost desítkám tisíc karet. Dříve Haguess, dnes EMS. Tehdejší primátor Bohuslav Svoboda z ODS a jeho rada se rozhodli bez výběrového řízení prodloužit smlouvy, neudělali to možná nejlépe a policie to vyšetřuje. Hudeček u toho byl. Jak je možné, že za dva roky nevypsal řádné výběrové řízení? Jak je možné, že v květnu, měsíc před tím, než vypukne obří problém, Hudeček teprve začne uvažovat o možném výběrovém řízení? Teprve začne uvažovat!

Jde o neskutečnou neschopnost. A to jednak vyřešit během dvou let očekávaný problém a také komunikovat. Redaktorům IHNED.cz Hudeček nezvedal telefony, neodpovídal na textové zprávy a otázky přeposílal mluvčí magistrátu, která na ně neuměla nebo nechtěla odpovědět. Primátor civilizovaného města by uspořádal tiskovou konferenci, rozdal desítky rozhovorů a snažil by se veřejnost uklidnit přehlídkou dobře promyšlených kroků, které obyvatelům města zachrání jejich drahé jízdné. Takového primátora Praha nemá.